SALATBIKINI: Organisasjonen PETA er kjent for å bruke alle metoder for å få oppmerksomhet. Her er Playboy Playmate of the Year Jayde Nicole (t.v.) og playmate Joe Garcia (i midten) i Washington i juil 2009 og serverer vegetarpølser iført sine salatbikinier. Foto: Stella Pictures
SALATBIKINI: Organisasjonen PETA er kjent for å bruke alle metoder for å få oppmerksomhet. Her er Playboy Playmate of the Year Jayde Nicole (t.v.) og playmate Joe Garcia (i midten) i Washington i juil 2009 og serverer vegetarpølser iført sine salatbikinier. Foto: Stella PicturesVis mer

Denne reklamen blir neppe vist i helga

PETA skal nå Superbowl-publikummet med erotisk grønnsakslek.

(Dagbladet): Søndag er det klart for årets sportsbegivenhet i USA - Superbowl. Annonsørene knives om å sikre seg reklameplass under sendingen, som tiltrekker seg rundt 100 millioner seere over hele verden.

Blant de mange som er villige til å spa opp millioner for en kort reklamesnutt er dyrevelferdsorganisasjonen PETA, som er kjent for sine helt spesielle framgangsmåter for blant annet å få folk til å bli vegetarianere.

Det er den konservative tv-kanalen Fox som sender årets Superbowl.

Og med svært lettkledde kvinner som våpen, og erotisk lek med grønnsaker under slagordet «vegetarianere har bedre sex» som ammunisjon, spørs det nok om ikke årets reklamebidrag fra PETA blir i sterkeste laget for tv-kanalen.

Elsker grønnsaker Allerede i fjor ble nemlig en liknende erotisk PETA-reklame nektet vist under sportsarrangementet. TV-kanalen NBC, mente blant annet at slikking av gresskar og beføling av intime kroppsdeler med asparges ble for rå kost.

Selv ikke med et tilbud på over 17 millioner kroner ønsket de å vise 30 sekunder grønnsakserotikk for sportsfansen.

Ølmerket Budweiser har derimot bladd opp solide summer for å sikre seg enerett som alkoholmerke, skriver Daily Mail.

Og årets 30-sekunder lange bidrag fra PETA er ikke stort bedre enn fjorårets.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Organisasjonen har satt sammen en audition-video med håpefulle til fjorårets reklamefilm, som nyter grønnsaker på en alt annet enn gastronomisk måte.

AKSJONIST: Dyrevernorganisasjonen PETA har stor støtte blant mange kjendiser. Pamela Anderson er en ivrig tilhenger. Foto: Stella Pictures
AKSJONIST: Dyrevernorganisasjonen PETA har stor støtte blant mange kjendiser. Pamela Anderson er en ivrig tilhenger. Foto: Stella Pictures Vis mer

Iført tung sminke, høyhælte sko og bikinier er ideen at jentene skal vise hvor mye de elsker grønnsaker.

Erotisk humor - Faktisk mye større enn menn flest, er en av kvinnenes kommentar når hun ser imponert på kvasten med selleri hun holder i hendene.

To av jentene slikker og kysser på en aubergine, mens en tredje glefser i seg en brokkoli før hun kaster biter av den over seg med et stønn.

Det hele er selvsagt gjort med en solid dose humor, men det spørs om det er smilerynkene som får trent seg hos Fox-sjefene.

Nekter å vise utroskap De har nemlig allerede satt ned foten for en reklame for utronettstedet AshleyMadison.com. De 30 sekundene viser ifølge Daily Mail pornostjernen Savanna Samson som øyensynlig blir tent av at ektemannen hennes er utro med en annen kvinne.

Mot slutten av reklamen har hun ingenting annet enn undertøyet på seg.

NAKENKAMPANJE: En rekke kjendiser har mange ganger stilt opp uten en tråd for PETA, deriblant Miley Cyrus ekskjæreste Justin Gaston (t.v.), her sammen med Giglianne Braga og Ben Elliot. Foto: Stella Pictures
NAKENKAMPANJE: En rekke kjendiser har mange ganger stilt opp uten en tråd for PETA, deriblant Miley Cyrus ekskjæreste Justin Gaston (t.v.), her sammen med Giglianne Braga og Ben Elliot. Foto: Stella Pictures Vis mer

Fox-sjefene mener reklamen er helt uakseptabel, og at den på ingen måte møter de kravene som stilles for å kunne vises.

NEKTET VIST: Savanna Samson får ikke reklametid under Superbowl i år. Foto: Stella Pictures
NEKTET VIST: Savanna Samson får ikke reklametid under Superbowl i år. Foto: Stella Pictures Vis mer