ANNONSØRINNHOLD

GÅ NED I VEKT FORT: At man går opp i vekt igjen etter raskt å ha gått ned viser seg å være en myte ifølge ekspertene. Foto: NTB Scanpix
GÅ NED I VEKT FORT: At man går opp i vekt igjen etter raskt å ha gått ned viser seg å være en myte ifølge ekspertene. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap

... og det er spesielt én ting ekspertene mener er avgjørende for å gå ned i vekt og bli der.

«Ikke spis ditten, ikke spise datten», «alt etter 21:00 er fy», «løping er det eneste som hjelper».

Vi har alle hørt den: Listen med gode - og ikke fult så gode - tips om vektnedgang. Den er nå så lang at vi har mistet kontrollen over hva som faktisk er sant og ikke.

Ikke godt råd?

Men er det ett råd vi har hørt så mange ganger, at vi til slutt stolte blind på det, er det at man går raskere opp i vekt dersom man går fort ned.

Nå viser det seg at heller ikke dette er det gode rådet vi trodde det var. Ifølge ny forskning er det ikke en sammenheng mellom det å gå fort ned i vekt og gå fort opp igjen - tvert i mot!

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt versus langsommere vekttap. Snarere tvert i mot, bekrefter Line Kristin Johnson, klinisk ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, og legger til:

LES OGSÅ: Disse kursene garanterer nye vaner som varer

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap

Det er motiverende å se resultater raskt, men uansett «tempo» på vekttapet må man være innstilt på å spise mindre og færre kalorier enn før vekttapet.

- Det er noen gode argumenter for å gå raskt ned i vekt

Johnson får støtte fra Kari H. Bugge, fagsjef og ernæringsfysiolog i Roede, som forteller at forskning på vektreduksjon er veldig komplisert og at det er mange faktorer som spiller inn. Heldigvis vet vi mer i dag enn hva vi gjorde bare for noen få år siden.

Så hva er det som egentlig gjelder nå - om man ønsker å gå ned i vekt og bli der. Er det å gå raskt ned eller i moderat tempo?

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap, sier Bugge og fortsetter:

- Det positive her er at man kan velge den metoden som passer best og som man er mest motivert for å gå i gang med. Om man vil kjøre en litt tøff linje og gå raskt ned i starten, eller om man velger den litt mer moderate tilnærmingen.

Bugge får støtte fra Johnson som forteller at:

- Uansett må man være villig til å gjøre varige endringer for å få et varig resultat, forteller Johnson og legger til:

LES OGSÅ: Denne metoden hjelper deg til å endre vaner

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap

- God støtte og oppfølging, også etter vekttapet, er for mange av stor betydning for resultatet. Dette glemmes litt bort og man tror jobben er gjort når kiloene er borte. Jeg vil imidlertid si at det kanskje er da den viktigste jobben begynner.

- Men noen sier at et raskt vekttap kan føre til at man lykkes bedre?

- Uten et langsiktig perspektiv er det vanskelig å få til et varig vekttap uansett om man går raskt eller langsomt ned. Men det er noen gode argumenter for å gå raskt ned: Det er morsomt å se resultatene på vekt og helse komme fort og det blir lettere å være mer fysisk aktiv.

LES OGSÅ: Kursene som skal hjelpe deg med å nå vektmålet ditt

- Du lykkes kun om du klarer å bygge nye vaner som varer

Bugge forteller også at det kan se ut til at det lønner seg å ha et raskt vekttap i starten, men forteller i likhet med Johnson at svaret ikke er entydig. En ting begge derimot er 100 prosent sikre på er at:

- Du kan gå raskt ned i vekt for deretter å begynne jobben med å innarbeide nye vaner eller du kan gå gradvis ned og trene på dine nye vaner parallelt. I begge tilfeller lykkes du kun om du klarer å bygge nye vaner som varer, sier Bugge.

MELD DEG PÅ NÅ: Og få spesialtilbud på kurset som passer deg best!

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap

Med andre ord er nøkkelen vaner, og ikke selve vekttapet. Så hvor begynner man? Bare med nye vaner? Det er lettere sagt enn gjort.

For det er dessverre lettere å gå tilbake til gamle vaner enn å holde seg til nye - uavhengig av om du har gått raskt eller langsomt ned. For å få et litt bedre utgangspunkt enn «endre vanene dine!» spurte vi ekspertene hva vi konkret bør gjøre.

- Finn svar på hvorfor dette er viktig for deg. Når du har et godt svar, må du ta endringsarbeidet på alvor og jobbe med tanker og holdninger knyttet til de nye vanene. Det er her mange tror de skal klare det selv, men forskningen viser at det å endre vaner sammen med andre og få oppfølging over tid er det viktigste suksesskriteriet, sier Bugge og legger til:

- I tillegg er det viktig å ha fokus på alt du kan spise fremfor alt du skal unngå. Kjenn på hva et regelmessig og sunt kosthold gjør og gled deg over å gradvis får et sunnere kosthold, som du vet er bra for mer enn det å gå ned i vekt. På denne måten bygger du din nye identitet som en sunn og aktiv person.

LES OGSÅ: Disse kursene gir overskuddsgaranti (og hjelper deg ned i vekt!)

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap

Bugge får støtte fra Johnson som legger til:

- Ha fokus på matinntaket. Bruk elektroniske hjelpemidler for å holde oversikt over kaloriinntak og søk gjerne profesjonell hjelp for veiledning og støtte.

Disse mytene bør du styre unna

Med andre ord handler det rett og slett om en endring i vaner, gjerne i kombinasjon med god personlig oppfølging, både før, under og etter, for å få de nye vanene til å vare. OG selvsagt: Holde deg unna de altfor mange mytene om vektreduksjon...som blant annet disse:

- Min oppfatning er at den største myten nettopp er at det er mye smartere å gå langsomt ned i vekt, og at mange har en overdreven tro på at man kan trene seg ned, sier Johnson og forsetter:

- Nyere forskning viser at det ikke er noen større sannsynlighet for å gå opp igjen etter raskt vekttap

LES OGSÅ: Appen du bør ha på telefonen dersom du vil ned i vekt og bli der

- Slik er det ikke. Det er dessverre vanskelig å få til et varig vekttap uansett «tempo». Skal resultatet bli varig må man spise mindre enn før, veie seg jevnlig og være mest mulig i fysisk aktivitet. Det finnes ingen «easy fix».

Det er Bugge enig i og nevner to andre myter man bør holde seg unna:

- At det ikke er mulig å gå mye ned i vekt og holde vekten. Mange saboterer sin egen suksess ved at de ikke tror at de kan lykkes. Og at man tenker at man skal klare det helt selv, sier Bugge og utdyper:

- Det er lettere sagt enn gjort å endre vaner. Det å sikre seg en heiagjeng, møte andre som er i samme situasjon og få god støtte underveis er undervurdert.

MELD DEG PÅ: Gruppekurs, én-til-én, webinar eller nettkurs; uansett hvilket kurs du velger gir Roede deg overskuddsgaranti! Meld deg på HER.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder

Ellos rabattkoderLensway rabattkoderApollo rabattkoderRoom21 rabattkoderSportamore rabattkoder
Postadresse
Boks 1184 Sentrum, 0107 Oslo
Besøksadresse
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Sentralbord
21 30 10 00
Ansvarlig redaktør
Ulf André Andersen
Redaktør seher.no
Jonas Jørstad
Utgiverselskap
Aller Media AS
Powered by
Labrador CMS
Tips oss på sms 2255