Annonsørinnhold

VELG SMART I SALATBAREN: Her er våre tips!
VELG SMART I SALATBAREN: Her er våre tips!Vis mer

Dette bør du velge - og holde deg unna - i salatbaren

Her er våre navigeringstips.

Det er ikke alltid enkelt å gjøre kloke valg i salatbaren.

Som oftest er det mange forskjellige matvarer - i alle mulige farger og konsistenser - som slåss om din oppmerksomhet.

Her er Grete Roede-tipsene som gjør det lettere å navigere gjennom salatbaren på en fornuftig måte!

1. Start med å fylle skålen med mest mulig salater og grønnsaker. Bland alle mulige varianter, dette gir salaten både farge og konsistens. Grønnsaker inneholder lite energi, men rikelig med vitaminer, mineraler og noe fiber.

2. Ha deretter oppi noen gode og mettende proteiner - de bidrar til å gjøre salaten til et mer komplett måltid. Her er mulighetene mange. Du kan velge animalske proteiner fra kylling, skalldyr, kjøtt eller fisk, eller du kan gå for bønner, linser eller kikerter - eller en kombo.

3. Så har turen kommet til karbohydratene. Her gjelder det å velge fullkornpasta eller naturris, i stedet for hvit pasta eller ris - sånn at du får med deg litt ekstra fiber. Ønsker du brød ved siden av salaten, velg grovt brød.

SPIRER: har et høyt innhold av vitaminer og mineraler, og gir en nydelig, nøtteaktig smak.
SPIRER: har et høyt innhold av vitaminer og mineraler, og gir en nydelig, nøtteaktig smak. Vis mer

4. Nå begynner salatskålen sannsynligvis å bugne så mye at det bare er litt plass til ost på toppen. Litt er fint, spesielt fordi ost er en god kilde til kalsium, men samtidig rik på det mettede fettet vi ikke trenger så mye av. Gode ostealternativer er lettere varianter av gulost, fetaost eller cottage cheese.

5. Er det fortsatt plass på toppen?

Da kan du drysse over litt nøtter og kjerner. De er gode kilder til sunne fettsyrer, mange mineraler, vitaminer, antioksidanter og fiber. Supersunne, men også veldig energirike - så litt er nok. Det samme gjelder oliven og avokado.

NØTTER OG KJERNER: er sunt og næringsrikt i små porsjoner. Det gir en mer mettende salat og påfyll av sunne fettsyrer.
NØTTER OG KJERNER: er sunt og næringsrikt i små porsjoner. Det gir en mer mettende salat og påfyll av sunne fettsyrer. Vis mer

6. Helt til slutt kommer dressingen. Om du ønsker dressing, anbefales det å velge bort fete majones- og rømmedressinger. Velg heller olje- og eddikbaserte. Slike dressinger er mer tyntflytende, og da holder det med en liten mengde. Om du har hakkede friske urter på toppen får du enda mer smak. Da trenger du ikke noe dressing, eller svært lite.

Les boka: Seriøs Matglede - Roede-kjøkkenet for hele familien!

Alle mottakere er med i trekningen av pulsklokken Polar M200. Trekningen gjøres én gang pr kvartal.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.