OG VINNEREN ER...: Reklamebyrået SMFB ble både 2. kvartalsvinner og Pusthullet-vinner 2009 med sin naive og søte reklame for strøssel fra Freia. Dagbladets Lillian Vambheim og Jane Throndsen og juryleder Annette Kriszat foran til høyre i bildet. Alle foto: Anders Grønneberg
OG VINNEREN ER...: Reklamebyrået SMFB ble både 2. kvartalsvinner og Pusthullet-vinner 2009 med sin naive og søte reklame for strøssel fra Freia. Dagbladets Lillian Vambheim og Jane Throndsen og juryleder Annette Kriszat foran til høyre i bildet. Alle foto: Anders GrønnebergVis mer

SMFB og Freia vant Pustehullet

SMFB vant Dagbladet og Magasinets annonsepris Pustehullet 2009 med Freia-reklame.

||| Reklamebyrået SMFB vant den gjeve reklameprisen for Freias strøssel-annonse.

Meningsfull reklameFor niende gang feiret reklamebransjen seg selv sammen med Dagbladet Magasinet. I går kveld var det prisutdeling og fest på utestedet Smuget i Oslo.

Magasinet har helt siden starten vært et viktig vindu for meningsfull reklame.

VINNERANNONSEN: Pustehullet-vinner 2009, SMFB og Freia. Se også pustehullet.no.
VINNERANNONSEN: Pustehullet-vinner 2009, SMFB og Freia. Se også pustehullet.no. Vis mer

-Vi har sett gjennom hundrevis av annonser. Mange taktiske uten kreativ idé, men vi har funnet fram til en håndfull gode, sa juryleder Annette Kriszat fra reklamebyrået McCann.

Enkel og morsomHer er deler av juryen begrunnelse:
"Veldig fint!" var et uttrykk juryen gjentatte ganger benyttet om denne annonsen fra Freia. Dette er en leken og morsom annonse som står godt ut og gir Strøssel en fin personlighet. Med humor, enkel strek og god art direction, oppleves annonsen som noe helt annerledes, og utfordrer dermed sin egen kategori. Takk til Freia som ikke har latt seg friste til å strø Strøssel over en skål med iskrem, men heller lar oss få trekke på smilebåndet og huske dem desto bedre.

12 annonser konkurrerte om prisen Pustehullet — og den gikk til SMFB og Freia.

FEITE TONER: D'Sound og Simone Larsen sørget for feit popsoul på Smuget under festen.
FEITE TONER: D'Sound og Simone Larsen sørget for feit popsoul på Smuget under festen. Vis mer

Tok Try—Først og fremst var det deilig og naturlig å vippe Try av pinnen, sa SMFBs Christian Steen da han takket for prisen sammen med sine kolleger.

Magasinredaktør Jane Throndsen og redaksjonsleder Lillian Vambheim sto for utdelingen av kvartalsprisene og hovedprisen — Pustehullet 2009.

Kvartalsvinnerne—Pustehullet skal være et utstillingsvindu for kreativ reklame — og det viser seg at det er i Magasinet vi har de intelligente og levende annonsene, sier Throndsen og Vambheim.

PARTY-PARTY: Magasinredaktør Jane Throndsen (t.h) og redaksjonsleder Lillian Vambheim danser til 90-talls coverpop servert av Popmart på Smuget i Oslo.
PARTY-PARTY: Magasinredaktør Jane Throndsen (t.h) og redaksjonsleder Lillian Vambheim danser til 90-talls coverpop servert av Popmart på Smuget i Oslo. Vis mer

De fire kvartalsvinneren for 2009 var Try reklamebyrå for Volkswagen, SMFB for Freia Strøssel, Kitchen for Plan Norge og SMFB for Freia Kong Haakon.

Glade vinnereVinneren for tredje kvaltal i fjor ble reklamebyrået Kitchen for en annonse for Plan Norge. Plan er en politisk og religiøst uavhengig bistandsorganisasjon som jobber i 66 land, og driver bl.a. med utstrakt fadderarbeid.

-Vi er overrasket og glad for denne prisen.

SKAPTE STEMNING: Gisle Børge Styve på piano og Heine Totland fikk fart i publikum.
SKAPTE STEMNING: Gisle Børge Styve på piano og Heine Totland fikk fart i publikum. Vis mer

-Jeg vil også takke Dagbladet og Magasinet for denne mulighet, sa Plans markedssjef Lisa Kristensen som mottok kvartalsprisen sammen med kampanjesjef i Plan, Hilde Henriksen.

Gisle Børge Styve og Heine Totland underholdt og ledet showet, mens D?Sound og partybandet Popmart sørget for høy partyfaktor til langt på natt.

Se også pustehullet.no

GLAD PLAN-VINNER: Plans markedssjef Lisa Kristensen (t.h) takker Kitchen og Dagbladet for kvartalsprisen sammen med kampanjesjef i Plan, Hilde Henriksen.
GLAD PLAN-VINNER: Plans markedssjef Lisa Kristensen (t.h) takker Kitchen og Dagbladet for kvartalsprisen sammen med kampanjesjef i Plan, Hilde Henriksen. Vis mer