Han ser ut som en Hulken med AIDS eller bassisten i et polsk heavy-band

Er denne filmen den største kalkunen i moderne tid?

||| NØYAKTIG HVA ER DET SOM GJØR EN FILM så dårlig at den på et tidspunkt bikker over og blir bra?

Er det den horrible dialogen, i enkelte scener spilt ut som om gisseltakere sto rett utenfor bilderamma med maskingevær rettet mot skuespillerne, i andre framført med den samme innlevelsen, troverdigheten og komme-ut-av-skjermen-kvaliteten som en boks hermetiske pærer? Eller er det hovedpersonen, som ser ut som en krysning av The Crow, Hulken med AIDS og den aldrende bassisten i et polsk heavy metal-band?

Er det kanskje kreftsvulsten av et plot, som vaser hit og dit og snubler rundt i sine egne føtter i en og en halv time, og som i det rulleteksten (endelig) kommer har etterlatt seg flere kilometer med løse tråder? Er det kan hende de intetsigende settingene, hvorav halvparten foregår i et dølt studio som får «Mot i brøstet»-stua til å se ut som et raveparty i Manchester på slutten av 80-tallet, og den andre halvparten oppå taket av blokka?

Eller er det birollene, som på uforklarlig vis forsvinner og dukker opp av ingenting, uten noen som helst form for introduksjon eller avskjed? Er det muligens de umotiverte, heslige softcore-scenene, alle sammen med så mye erotikk over seg som et brukt kondom på gata?

FOR I SÅ FALL ER «THE ROOM» bra. I så fall er «The Room» et mesterverk som får Aune Sands «Dis» til å fortone seg som «Tatt av vinden» og den nye Brødrene Dal-filmen som «Apokalypse nå».

NY KALKUNFAVORITT: Den mystiske Tommy Wiseau har skrevet, regissert og spiller hovedrollen i  «The Room». Filmen fikk aldri ordinær distribusjon i Norge, men kan ses på Cinemateket utvalgte dager.
NY KALKUNFAVORITT: Den mystiske Tommy Wiseau har skrevet, regissert og spiller hovedrollen i «The Room». Filmen fikk aldri ordinær distribusjon i Norge, men kan ses på Cinemateket utvalgte dager. Vis mer

Plottet er omtrent som følger: Johnny jobber i bank og bor sammen med sin forlovede Lisa, som ikke lenger elsker Johnny, men i stedet elsker Mark, bestevennen til Johnny.

Sammen konspirerer Lisa og Mark bak ryggen til Johnny. Inn og ut av den leiligheten kommer og går også en collegekid som heter Denny, som Johnny tar seg av, og som ser sånn cirka tjue år eldre ut enn de angivelige 16 han er ment å være.

I tillegg har du Lisas mor som prøver å fortelle Lisa at hun trenger den økonomiske sikkerheten Johnny kan tilby.

Andre biroller inkluderer et vennepar av Lisa og Johnny som har tilfeldig sex på sofaen deres, og seint i filmen, under overraskelsesfesten for Johnny dukker det opp en sint mann som har tatt Lisa og Mark på fersken mens resten av selskapet er ute og trekker frisk luft på Lisas kommando.

Han er bestyrtet. Vi har ikke møtt denne mannen tidligere. Vi aner ikke hvem han er, hvorfor han er bekymret, hvordan han kjenner Johnny og Lisa, eller hva han gjør på festen.

SVART: Etter at filmens åpenbare kitchkvaliteter ble kjent, har Wisaeu hevdet at filmen er intensjonelt morsom. Han kaller den en svart komedie. Foto fra filmen
SVART: Etter at filmens åpenbare kitchkvaliteter ble kjent, har Wisaeu hevdet at filmen er intensjonelt morsom. Han kaller den en svart komedie. Foto fra filmen Vis mer

Alt vi får vite er at han heter Steven.

MESTERHJERNEN, JA SELVE auteuren bak denne buffeten av en kalkunfest heter Tommy Wiseau, en mann som i følge produksjonsselskapet skal være i midten av 40-åra og komme fra... vel, det vet ingen.

Det eneste som er sikkert er at Wiseau har produsert, regissert og spilt hovedrollen i filmen, og at engelsk ikke under noen omstendigheter er førstespråket hans.

Som en bruker på diskusjonsforumet til IMDB sier: «His Croatian-Serbian-Norwegian-Klingon-Mongolian-Yugoslavian accent is barely noticeable when he delivers lines such as 'You're tearing me apart, Lisa!'», som for øvrig er filmens mest siterte replikk, muligens i tett konkurranse med «Anyway, how is your sex life?»

Det store spørsmålet man sitter igjen med etter å ha sett filmen — utover det ekstremt nærliggende «hva i helvete?» — er selvsagt hvordan det er mulig å bruke seks millioner dollar på å lage en film som ser ut som den er laget i et par lunsjpauser, samt hvor disse seks millionene kom fra.

NORGES BESTE VORSPIEL: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet FREDAG. Les også om:

• Fanklubben til musikalstjerna

Frank Kjosås (29)

har bare 59 medlemmer - men tilgjengjeld kan de alle replikkene hans



• Dypt inne i Hizbollah-kontrollerte

Libanon

fant vi en psytrancefestival. 



• Poesislam er dikt og 

improvisasjon

som gjør hiphoperne forbanna
NORGES BESTE VORSPIEL: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet FREDAG. Les også om: • Fanklubben til musikalstjerna Frank Kjosås (29) har bare 59 medlemmer - men tilgjengjeld kan de alle replikkene hans • Dypt inne i Hizbollah-kontrollerte Libanon fant vi en psytrancefestival. • Poesislam er dikt og improvisasjon som gjør hiphoperne forbanna Vis mer

Vel, det hjelper å være fullstendig noob på det du driver med, og sparke alle i crewet ditt fire ganger.

HVA GJELDER SVARET PÅ det andre spørsmålet har Tommy Wiseau begrenset seg til et eller annet ullent om kjøp og salg av «noen importerte skinnjakker fra Korea».

Og mens vi venter på de endelige svarene på disse presserende spørsmål vil folk i kinosaler verden over fortsette å rope «Oh, hi (fyll inn navnet på den som kommer inn i rommet)» til lerretet, kaste plastskjeer og amerikanske fotballer seg imellom, og, som Greg Ellroy, stakkaren som spilte nevnte Steven, observerte på filmens premiere, «etter ti minutter rullet rundt på gulvet og pisse i buksa av latter».

«The Room» kan sees og oppleves på Cinemateket i Oslo på ulike dager i høst.

Kilder: YouTube, IMDB, Viceland, Wikipedia.