Hertuginne Meghan:

Opptur i retten

Hertuginnen vant mot Mail on Sunday i retten.

MEDHOLD: Hertuginne Meghan har vunnet frem i resten av søksmålet mot tabloidavisen Mail on Sunday. Foto: Chris Jackson / Pa Photos / NTB
MEDHOLD: Hertuginne Meghan har vunnet frem i resten av søksmålet mot tabloidavisen Mail on Sunday. Foto: Chris Jackson / Pa Photos / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hertuginne Meghan (39) har vunnet resten av søksmålet mot Mail on Sunday som hun tidligere har gått til sak mot, skriver BBC. Saken bunnet i at de hadde publisert et privat brev hun sendte til sin far, Thomas Markle.

Hertuginnen vant store deler av søksmålet tidligere i år, men har nå også vunnet frem i spørsmålet om publiseringen av brevet var brudd på opphavsrettigheter.

Det har hun fått medhold i retten for.

SPEKULASJONER: Kjolen Meghan brukte under intervjuet med Oprah skaper spekulasjoner. Video: CBS Vis mer

Dommen ble kjent etter at dronning Elizabeths (95) advokater gjorde det klart at brevet ikke tilhører det britiske kongehuset. Retten har nå avgjort at brevet var privat.

Mail on Sundays eier Associated Newspapers Limited har tidligere hevdet at hertuginne Meghan og prins Harrys tidligere kommunikasjonssjef Jason Knauf var med på å forfatte det aktuelle brevet, noe som ville innebåret at kongehuset eide opphavsrettighetene.

Vant frem

Som nevnt vant hertuginne Meghan store deler av søksmålet i februar i år. Det var i 2019 hertuginnen saksøkte Associated Newspapers, som eier Mail on Sunday og MailOnline.

Bakgrunnen for søksmålet var at hun mente at de hadde brutt personvernet hennes ved å publisere deler av et brev hun hadde sendt Thomas Markle, hennes far.

OVERRASKER: I den første episoden av prins Harry og hertuginne Meghan sin podcast får vi høre noe helt uventet på slutten. Video: AP/ NTB SCANPIX Vis mer

Retten mente i februar at avisen invaderte hertuginnens privatliv ved å publisere brevet.

Dommeren sa ifølge nyhetsbyrået AP at Meghan «hadde rimelige forventninger om at innholdet i brevet ville forbli private. The Mail-artiklene forstyrret de rimelige forventningene».

Brevet skal ha inneholdt en bønn fra Meghan til sin far om å holde seg unna pressen, og et håp om å kunne ordne opp i familieforholdet. Avisen har flere ganger publisert saker om hertuginnens far. De har blant annet forfalsket paparazzi-bilder av ham, for å skape falske historier.

RASER: Piers Morgan sluttet i programleder-jobb etter heftig kritikk av hertuginne Meghan. Nå har han gitt sitt første intervju siden da. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet TV. Vis mer

Slapp full rettssak

Hertuginnen ba retten om et såkalt «summary judgement», som betyr en avgjørelse utenfor full rettssak.

Avgjørelsen i februar innebar også at Meghan slapp å møte sin egen far i retten for å vitne mot ham. Dommeren ba på den annen side om en «begrenset rettssak» for å avgjøre delen av søksmålet som omhandler opphavsrett.

Det er denne delen av søksmålet som Meghan nå også har vunnet frem i.

LES OGSÅ: Ekskjæresten tar Meghan i forsvar

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer