Hertuginne Meghan:

Oppklarer Meghan-rykter

Hertugparets advokater har lagt frem en rekke usannheter publisert i den britiske avisen Mail on Sunday etter søksmålet.

RYKTER: Siden Meghan ble medlem av den britiske kongefamilien i fjor, har hun fått enorm medieoppmerksomhet. Nå reagerer hun og ektemannen på flere saker som har omhandlet henne - og går til sak mot britisk storavis. Advokatene deres tar nå et oppgjør med ryktene. Foto: NTB Scanpix
RYKTER: Siden Meghan ble medlem av den britiske kongefamilien i fjor, har hun fått enorm medieoppmerksomhet. Nå reagerer hun og ektemannen på flere saker som har omhandlet henne - og går til sak mot britisk storavis. Advokatene deres tar nå et oppgjør med ryktene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Som følge av en lang konflikt med britiske Mail on Sunday, valgte prins Harry (35) og hertuginne Meghan (38) i oktober å gå til sak mot avisen.

Det hele bunner i at avisen, som er søsteravisen til Daily Mail, publiserte et brev Meghan hadde sendt til faren, Thomas Markle (75).

Brevet inneholdt privat informasjon og hadde blitt sendt i fjor. Der skal det blant annet ha vært en bønn fra hertuginnen til sin far om å holde seg unna pressen, samt et håp om å kunne ordne opp i familieforholdet.

- Min kone har uheldigvis blitt det siste offeret for en britisk tabloidpresse som kjører kampanjer mot individer - uten å tenke på konsekvensene. En kampanje som har eskalert det siste året, gjennom svangerskapet hennes og mens hun oppdrar vår nyfødte sønn, het det i en uttalelse fra prins Harry da.

ÅPNER OPP: Hertuginne Meghan åpner opp om hvordan det har vært å få barn og gifte seg i offentlighetens søkelys. Video: ITV. Reporter: Ingebjørg Iversen / Rød Løper Vis mer

Han forklarte videre at de tror på en fri og uavhengig presse, men at avisen denne gangen gikk for langt. Derfor valgte de å gå til sak.

Ignorerte ikke faren

I nye rettsdokumenter kommer det frem at hertugparet og deres advokater har tatt for seg en rekke artikler de mener er skrevet med intensjoner om å sette Meghan i et dårlig lys. Det skriver Elle, som viser til nettstedet Byline Investigates.

Advokatene påpeker blant annet at kun utdrag fra hertuginnens brev ble publisert, og at det dermed ble tolket feil av avisen. I dokumentene kommer det samtidig frem hvordan forholdet mellom Meghan og faren egentlig er, noe som oppklarer ryktene som har versert siden i fjor.

I forkant av bryllupet ble det skrevet at Thomas Markle ringte til datteren for å si at han ikke kunne komme, noe som ikke stemmer. Det ble også hevdet at hun ignorerte faren i ettertid som følge av dette.

«BECOMING ROYALE»: Hertuginne Meghan Markles far, Thomas Markle, reagerer med sinne over en scene i den nye «Becoming Royale», som baserer seg på Meghan og Prins Harry sitt første år som gift. Vis mer

Thomas Markle slet med helsa rundt denne tiden, og fikk derfor ikke reist til England for å gifte bort datteren.

«Sannheten er at saksøkeren (hertuginne Meghan, journ. anm.) har en lang historie med å passe på faren sin, og å prøve og finne løsninger på alle hans helseproblemer. Hun har støttet ham økonomisk. (...) Faren hennes ringte ikke for å si at han ikke kom i bryllupet. Teamet hennes i Los Angeles fortsatte å støtte ham, noe han har uttrykt takknemlighet for i ettertid. Hun strakte ut en hånd før bryllupet og ønsket å beskytte ham, og samtidig sørge for at han kom i bryllupet. Hun ignorerte ham ikke etterpå», lyder dokumentene.

GIFT: Harry og Meghan av har avlagt sine troskapsløfter, og er nå mann og kone. Video: AP Vis mer

«Vanskelig å jobbe med»

Det har også ryktes at hertuginnen er vanskelig å jobbe med. Dette blant annet fordi flere av de ansatte i hennes innerste krets har sluttet.

I desember i fjor kom det nemlig frem at Samantha Cohen, som har jobbet for kongefamilien i 16 år, skulle slutte. Cohen jobbet tidligere som personlig assistent for dronning Elizabeth, før hun trådte inn i en stilling hos hertugparet.

TIL SAK: I oktober gikk prins Harry og hertuginne Meghan til sak mot en britisk storavis, da de mener avisen har spredd flere falske rykter. Foto: NTB Scanpix
TIL SAK: I oktober gikk prins Harry og hertuginne Meghan til sak mot en britisk storavis, da de mener avisen har spredd flere falske rykter. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Da hun ikke forlenget kontrakten sin, ble det hevdet at dette var fordi Meghan var vanskelig å jobbe med.

Dette slår advokatene ned på, og i rettsdokumentene står det at påstandene er «feil» og «skadende».

«Frøken Cohen valgte personlig å jobbe for saksøkeren. Frøken Cohen utvidet til og med det ene året hun hadde intensjoner om å jobbe, da hun ville fortsette å jobbe for hertugen og hertuginnen. Og motsetning til det som ble skrevet, «sluttet» hun ikke».

Samantha Cohen var i utgangspunktet pensjonert da hun tok jobben hos hertugparet, blir det videre opplyst om i dokumentene.

NEI: Alt gikk ikke helt etter planen da Hertuginne Meghan Markle skulle hilse på en gammel venn på et veldedighetsarrangement. Video: Rød Løper/AP DV Vis mer

LES OGSÅ: - Jeg er veldig syk