MISBRUKT I REKLAME: Dette er ikke første gang den danske kronprinsessen blir misbrukt i reklamer på nettet. Foto: NTB scanpix
MISBRUKT I REKLAME: Dette er ikke første gang den danske kronprinsessen blir misbrukt i reklamer på nettet. Foto: NTB scanpixVis mer

Kronprinsesse Mary:

Kronprinsesse Mary misbrukt i reklame - slottet reagerer

Slottet tar affære for å fjerne rynkekrem-reklamen.

(Se og Hør): Det dukker stadig opp kjente fjes i falsk markedsføring på nettet, hvor kjendisene angivelig fronter alt fra slankeprodukter til rynkekremer.

Denne gangen er det den danske kronprinsessen Mary (45) som er blitt misbrukt i en reklamekampanje for rynkekremen Perlelux.

I en uttalselse som tilsynelatende skal komme fra kronprinsessen selv, blir produktet skrytt opp i skyene.

- Jeg bruker nesten ikke sminke og det har jeg Perlelux å takke for. Produktet har virkelig forbedret huden min på kort tid, og jeg kan nesten ikke tro mine egne øyne når jeg ser meg i speilet. Jeg elsker huden min nå, og hater å gjemme meg bak et tykt lag med sminke. Jeg bruker nesten aldri sminke lenger, står det i uttalelsen.

Problemet er bare at kronprinsessen aldri har sagt ja til å være en del av reklamekampanjen, og har heller aldri gitt den nevnte uttalelsen.

At medlemmer av kongefamilien blir misbrukt i reklamekampanjer, er noe det danske slottet ser på som alvorlig. Overfor Ekstra Bladet forklarer kongehusets kommunikasjonsavdeling at de kommer til å kontakte Perlelux for å få fjernet annonsen.

SLOTTET TAR AFFÆRE: At Kronprinsessen nok en gang blir misbrukt i reklame, gjør at det danske slottet nå ser seg nødt til å ta affære. Foto: Abaca
SLOTTET TAR AFFÆRE: At Kronprinsessen nok en gang blir misbrukt i reklame, gjør at det danske slottet nå ser seg nødt til å ta affære. Foto: Abaca Vis mer

- Det er ikke tillatt å bruke kongefamilien i reklamer og markedsføring, noe den gjeldende hjemmesiden vil bli gjort oppmerksom på.

Misbrukt i slankereklame

Dette er for øvrig ikke første gang den danske kronprinsessen blir misbrukt i markedsføring. I 2016 dukket det opp reklame på nettet for slankepillene Pure Cambogia Ultra og Pure Life Cleanse, der Mary angivelig skal ha sagt at pillene gjorde at kroppsfettet hennes smeltet vekk som smør, uten å tenke på trening og kosthold.

«Jeg gikk ned i vekt ved å bruke samme metode som da jeg fikk mitt første barn. Denne metoden er utrolig enkel og effektiv», sto det blant annet i uttalelsen.

Også den gang startet det danske kongehuset en prosess for å få reklamen fjernet fra nettet.

- Kongefamilien opplever fra tid til annen at et medlem blir brukt i en uønsket reklame, og da tar vi hånd om det, sa Kirsten Baltzer Kahr i kommunikasjonsavdelingen ved det danske kongehuset til danske Her og Nu.

KONGELIG BÅTTUR: I formiddag tok Kongeskipet Norge jubilantene og deres gjester på mini-cruise i Oslofjorden. Video: Marie Røssland Vis mer

Oppfordrer til å rapportere spam

I likhet med Mary har også kronprinsesse Mette-Marit (44) opplevd at falske markedsføringskampanjer med bilder av henne har dukket opp her og der.

I 2013 ble hun blant annet misbrukt i en reklame for rynkekrem, der tittelen på annonsen var «Botox Leger hater henne», skrevet rett over et bilde av Mette-Marit.

I selve annonseteksten sto det:

«Desperate mamma oppdager $7 ansiktløft foretrukket nordmenn som gjør botox leger rasende!»

Den gang uttalte kommunikasjonssjef ved slottet, Marianne Hagen, at de var klar over annonsen, men at de ikke fikk gjort noe med det.

- Vi legger til grunn at alle ser at den ikke har noe med kongehuset å gjøre. Min generelle oppfordring er at Facebooks brukere rapporterer den type spam, sa Hagen til Dagbladet.

I 2012 ble også bilder av Mette-Marit brukt for å reklamere for sextreff.

LES OGSÅ: ​- Isfront mellom Marie og Mary​​