Hertuginne Meghan:

Krever kjempesum av tabloidavis

Hertuginne Meghan vil ha 18 millioner kroner for saksomkostninger etter rettsstriden.

KREVER PENGER: Hertuginne Meghan vil ha 18 millioner kroner for saksomkostninger etter rettsstriden. Foto: Saeed Khan/AFP/NTB
KREVER PENGER: Hertuginne Meghan vil ha 18 millioner kroner for saksomkostninger etter rettsstriden. Foto: Saeed Khan/AFP/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hertuginne Meghan (39) vant mot tabloidavisen Mail on Sunday etter rettsstriden om brevet hun sendte faren, Thomas Markle.

I den forbindelse krever hun å få sine saksomkostninger dekket. Beløpet lyder på svimlende 1,5 millioner dollar, tilsvarende rundt 18 millioner kroner.

Det skriver nyhetsbyrået Reuters.

I februar konkluderte domstolen for sivile saker i Meghans favør, og slo dermed fast at avisen Mail on Sunday, og eierne Associated Newspapers, hadde invadert hertuginnens privatliv.

Avgjørelsen ble tatt uten full rettssak.

Brevet inneholdt en bønn fra Meghan til sin far om å holde seg unna pressen, og et håp om å kunne ordne opp i familieforholdet. Avisen har flere ganger publisert saker om hertuginnens far. De har blant annet forfalsket paparazzi-bilder av ham, for å skape falske historier.

STOR SPENNING: Det er knyttet stor spenning til intervjuet med prins Harry og hertuginne Meghan som Oprah har gjort. Vis mer

Langvarig sak

Saken har hatt flere vendinger siden søksmålet ble levert inn i oktober 2019. Meghan fikk blant annet avvist flere punkter av dommeren. Blant dem var at hertugparet mente de var utsatt for propaganda, en anklage retten forkastet.

Meghan fikk imidlertid medhold av dommeren i å holde navnene til fem av hennes venner anonyme. De var vitner i saken, og hertuginnen mente at det ikke var grunnlag for å publisere navnene deres.

Det var høsten for snart halvannet år siden hertugparet bestemte seg for å saksøke Mail on Sunday, som følge av en lang konflikt de hadde hatt med avisen. Det hele bunnet i at avisen, som er søsteravisen til Daily Mail, publiserte et privat brev fra Meghan til hertuginnens far.

I februar fikk også prins Harry medhold i sitt søksmål mot Mail on Sunday.

ÅPEN: Hertuginne Meghan avslører at hun mistet ufødt barn. Hoffekspertene hyller henne. Video: Caroline Vagle og Anders Johan Stavseng. Vis mer

Han inngikk et forlik med redaktørene av avisen, etter at de hadde anklaget ham for å snu ryggen til marinen etter at han og hertuginnen trakk seg ut av det britiske kongehuset i fjor.

Avisa publiserte i slutten av 2020 en beklagelse til prinsen, etter at det kom fram at prinsen faktisk hadde vært i kontakt med marinen.

LES OGSÅ: Venter sitt andre barn

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer