NETTPRINSESSE: Svenske eksperter tror prinsessens Facebook-profil er populær fordi folk føler at de kan kommunisere direkte med Madeleine.  Foto: Facebook
NETTPRINSESSE: Svenske eksperter tror prinsessens Facebook-profil er populær fordi folk føler at de kan kommunisere direkte med Madeleine. Foto: FacebookVis mer

- Hun er dronningen av Facebook

Prinsesse Madeleine tar nettsamfunnet med storm.

SEOGHØR.NO: Prinsesse Madeleine (30) var sent ute med å ta i bruk Facebook. Men sent kan av og til være godt! Med sine nesten daglige oppdateringer er hun allerede i ferd med å gjøre det sosiale nettverket til sitt kongerike med 13 358 følgere på under én måned.

Til sammenligning har det norske kronprinsparet 63 314 følgere etter to år på nettsamfunnet.

 
Nå blir Madde kalt Dronningen av Facebook i den svenske avisa Expressen.
 
Blant annet fikk prinsessens bilder av snøkledde Djurgårdskanalen i Stockholm over 1000 «liker» på under tre timer.

Les om kongeåret fra A til Å her!
 
Et bilde av juletreet utenfor Haga slott med hilsenen «Happy Holidays» fikk på kort tid 194 kommentarer, fra hele Europa, av både positiv og negativ karakter. Og det var på Facebook prinsessen annonserte bryllupsdatoen sin.
 
Svenske eksperter mener dette er en strategi fra det svenske hoffet for å ta kontroll over Madeleines omdømme i verdenspressen.
 
– Det er et stort mediepress på henne om dagen med mange spekulasjoner om prinsessens forhold til Chris og rundt bryllupsplanene, sier PR-eksperten Brit Stakston til Expressen.
 
Hun tror prinsessens store popularitet på nettsamfunnet skyldes i hennes personlige oppdateringer – selv om hun aldri svarer på meldinger i kommentarfeltet.
 
– Likevel får følgerne en følelse av at hun kan lese kommentarene deres personlig, sier Stakston.