Som så mye annet ble årets utdeling av nobelprisene en nedtonet affære både i Norge og i Sverige på grunn av pandemien.

Mette-Marits favoritt
Her til lands var kongeparet og kronprins Haakon (48) med på selve utdelingen av fredsprisen i Oslo rådhus, mens bare sistnevnte deltok på en middag til ære for vinnerne på kvelden.
Middagen var en erstatning for den avlyste banketten, hvor blant andre kronprinsesse Mette-Marit (48) og dronning Sonja (84) vanligvis pleier å hylle vinnerne i sine vakreste kreasjoner.

Hos naboene våre i Sverige deles det ut hele fire priser i Alfred Nobels navn, og den svenske kongefamilien stiller vanligvis både kvinne - og mannsterke til festlighetene. De strekker det dessuten enda lengre enn sine norske kolleger når det kommer til glitter og glamour.
I år ble imidlertid de svært så glamorøse gallakjolene og kongelige juvelene byttet ut med langt mindre iøynefallende antrekk.
Den lille sorte
Kronprinsesse Victoria (44), som tidligere har tatt pusten fra oss i sine voluminøse nobelkjoler, stilte denne gangen i en sort enkel kjole. Men det var slett ingen tilfeldighet:
- Valget ble gjort med tanke på at nobelfeiringen var nedtonet og fordi vi fortsatt er i en pandemi. Dett var ikke en vanlig nobelfest, sier det svenske hoffets informasjonssjef Margareta Thorgren.

Ifølge Svensk Damtidning var ikke kronprinsessen alene i sin lille sorte, og det virket som om det var en enighet blant VIP-gjestene angående kleskoden. I tillegg til Victoria hadde blant andre overhoffmesterinnen, kulturministeren og skoleministeren gått for en svart nobelstil i år.
Dronning Silvia (78) valgte også mørke farger, men ga oss tross alt litt mer glitter og glamour en sin datter i en fotsid fløyelskjole med glitrende detaljer.
Kjolekopi
Victorias lille sorte var imidlertid ikke hvilken som helst kjole. I kjent stil hadde hun en tanke bak antrekket, og det svenske hoffet har avslørt en helt spesiell detalj overfor Svensk Damtidning:

Overrasker med private bilder
- Den er sydd til henne av Pär Engsheden, og det er en tolkning av en Dior-kjole fra 1950-tallet, forteller Thorgren og legger til:
- Det er igjen bærekraftsaspektet som er i fokus, og viktigheten av gjenbruk.

Kjolen er med andre ord en kopi fra et av de store motehusene, sydd av den anerkjente svenske designeren Pär Engsheden. Han sto for øvrig også bak Victorias brudekjole.
Treffer tidsånden
Man kan kanskje undre seg over at Slottet viser til viktigheten av gjenbruk når kjolen er ny, men kronprinsessen hylles likevel for sitt gjennomtenkte nobelantrekk:

Sikkerhetstjenesten måtte gripe inn
- Det at Victoria velger gjenbruk sender et viktig signal. Dog hadde det vært mer naturlig at hun faktisk valgte å gjenbruke noe gammelt fremfor å få laget noe nytt. Når det er sagt er hun alltid flink til å støtte svensk design, og det at hun velger en svensk designer til oppgaven viser nettopp det. At det er svensk design fremfor luksusdesign er nok også et bevisst valg, selv om kjolen er inspirert av en kreasjon fra Dior, sier mote-og skjønnhetsansvarlig i KK, Ida Elise Eide Einarsdóttir, til Se og Hør, og understreker videre:

– Det treffer tidsånden på et vis, spesielt nå med fokus på å velge lokalt og kortreist både i et bærekraftperspektiv og for å støtte opp om de mindre aktørene i moteverdenen i en global krise.
LES OGSÅ: Punget ut for lekehus