BENEKTER: Kensington Palace har i en sjelden uttalelse gått ut og nektet for at noe som står i en artikkel om hertuginne Kate er sant. Foto: NTB scanpix
BENEKTER: Kensington Palace har i en sjelden uttalelse gått ut og nektet for at noe som står i en artikkel om hertuginne Kate er sant. Foto: NTB scanpix Vis mer

Hertuginne Kate:

Hardt ut mot påstander om Kate

Kensington Palace mener flere påstander ikke stemmer.

Publisert

Den kulørte delen av pressen i Storbritannia er kjent for å gå langt i sin dekning av visse temaer, og kanskje spesielt kongestoff. Opp gjennom åra har de også tidvis gått for langt, noe den nylige saken med prins Harry og hertuginne Meghan nylig viste. Duoen saksøkte en rekke aviser, som i sin tid publiserte et privat brev hun hadde skrevet til sin far.

De uttalte at de aldri kom til å stille opp i de aktuelle mediene igjen. Det skal derimot sies at det ikke er spesielt vanlig at kongehuset blander seg inn i medienes oppslag, men det hender at de gjør visse unntak.

STRÅLTE: Hertuginne Kate og prins William var fornøyde med besøket sitt så langt, og Kate så frem til en dag med mer utendørsaktiviteter. Video: Kine Falch / Reporter: Henriette Eilertsen Vis mer

På onsdag så Kensington Palace, som er ansvarlige for prins William, hertuginne Kate og deres barn, seg nødt til å komme med en uttalelse i forbindelse med en artikkel som var på trykk i Tatler.

- Haug med unøyaktigheter

Magasinet hevdet at hertuginne Kate har følt seg «utslitt» etter at prins Harry og hertuginne Meghan trakk seg tilbake. De hevdet at hun hadde fått mer å gjøre som følge av at paret forlot både rollene sine og Storbritannia, og at det derfor har gjort henne mer sliten.

Kilder magasinet hadde pratet med mente at hertuginnen følte seg urettferdig behandlet, og at alle de nye oppgavene gjorde det vanskelig å følge opp barna på hjemmebane. Kensington Palace hevder nå at artikkelen, som hadde tittelen «Cathrine the Great», er full av avsløringer som simpelthen ikke er riktige.

- Denne artikkelen inneholder en hel haug av unøyaktigheter og misforståelser, som ikke ble forelagt Kensington Palace før publisering, sier en talsperson, ifølge People.

Magasinet mener derimot at alt de har trykket er korrekt, og at saken var innom Kensington Palace før den ble trykket. En talsperson for magasinet forteller at «Tatlers sjefredaktør Richard Dennan stiller seg bak reporter Anna Pasternaks sak og hennes kilder».

Videre i uttalelsen heter det at det er «kategorisk løgn» at de ikke skal ha visst om saken, siden de skal ha fått den tilsendt før publisering. Det er ikke kjent hvorvidt Kensington Palace planlegger å gå noe rettslig vei mot magasinet.

KLAPPER: Barna til Kate og William klapper for helsepersonell på grunn av corona-situasjonen. Vis mer

Nederlag

Som nevnt innledningsvis, har det i det siste vært flere kongelige stormer mot mediebransjen. I oktober i fjor bestemte hertugparet av Sussex seg for å saksøke Mail on Sunday, som følge av en lang konflikt de hadde hatt med avisa. Det hele bunnet i at avisa, som er søsteravisa til Daily Mail, publiserte et privat brev.

Ifølge Sky News inneholdt brevet privat informasjon som hertuginnen hadde sendt til sin far i 2018. Brevet skal ha inneholdt en bønn fra Meghan til sin far om å holde seg unna pressen, og et håp om å kunne ordne opp i familieforholdet.

BURSDAGSBARN: Meghan og Harrys sønn, Archie, fyller ett år 6. mai. I den anledning er det blitt delt en ny video. Vis mer

I starten av mai ble det derimot klart at dommeren har avvist store deler av søksmålet hennes.

- Noen av anklagene er avvist fordi de er irrelevante for årsaken til søksmålet. Noen er avvist fordi de er utilstrekkelig detaljerte. Jeg har også handlet for å begrense saken til det som er rimelig nødvendig og proporsjonalt i henhold til hensikten med å få rettferdighet mellom partene, skrev dommeren i avgjørelsen.

Søksmålet er ventet å tas opp i retten mot slutten av året, eller i starten av 2021. Da må Markle møte sin far, Thomas Markle (75), for første gang på mer enn to år. Datter og far må da vitne mot hverandre.

LES OGSÅ: Mistet nyfødt datter

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer