SAKSØKER: Den britiske tabloidavisen Daily Mail hevder at hertuginne Kate går til sak mot overklassemagasinet Tatler. Foto: NTB scanpix
SAKSØKER: Den britiske tabloidavisen Daily Mail hevder at hertuginne Kate går til sak mot overklassemagasinet Tatler. Foto: NTB scanpix Vis mer

Hertuginne Kate:

- Går rettens vei

Hertuginne Kate og prins William går hardt til verks for å få artikkel fjernet.

Publisert

I løpet av den siste uken har det oppstått en rekke overskrifter rundt hertuginne Kate (38) og det britiske overklassemagasinet Tatler. Hertuginnen av Cambridge pryder nemlig forsiden av magasinets sommerutgave, men etter at en tilhørende artikkel om hertuginnen ble sluppet har det oppstått en del problemer.

Artikkelen det er snakk om er en lengre tekst titulert «Catherine the Great». Der hevdes det blant annet at Kate føler seg «sliten og fanget» etter den økte arbeidsmengden som følge av prins Harry (35) og hertuginne Meghans (38) avgjørelse om å trekke seg tilbake fra sine kongelige plikter.

Magasinet går også inn på hertuginnens vekt, der de sammenligner henne med avdøde prinsesse Diana, som i flere år slet med spiseforstyrrelsen bulimi. I artikkelen står det skrevet at hertuginne Kate er blitt «farlig tynn, akkurat som - påpeker noen - prinsesse Diana».

Den britiske avisen Daily Mail hevder nå at hertuginnen går rettens vei for å få fjernet forsiden, sammen med den tilhørende artikkelen.

KLAPPER: Barna til Kate og William klapper for helsepersonell på grunn av corona-situasjonen. Vis mer

- Falske misvisninger

Nyheten kommer etter at Kensington Palace, hvor hertuginne Kate og prins William (37) holder til, forrige onsdag slapp en noe sjelden uttalelse som rettet seg mot publikasjonen. Da gikk de hardt ut mot det de mener er en historie full av oppspinn.

- Denne historien inneholder en rekke unøyaktigheter og misforståelser som ikke ble forelagt Kensington Palace før publisering, skal en talsperson av hertugparet ha uttalt, ifølge People.

Lørdag skal William og Kate ifølge Daily Mail ha sendt magasinet et brev der de krevde at saken ble fjernet. Mandag er artikkelen fortsatt tilgjengelig, og nå hevder altså den britiske avisen at Kate går rettens vei for å få bukt med Tatler.

En talsperson for magasinet har imidlertid uttalt at Tatlers sjefsredaktør, Richard Dennen, stiller seg bak journalisten som har skrevet artikkelen, og virker ikke å ha noen planer om å ta den bort med det første.

- Kensington Palace visste at vi drev dekningen av «Catherine the Great» for flere måneder siden, og vi ba dem samarbeide på den. Det faktum at de benekter at de noen gang visste, er kategorisk usant, sa vedkommende til Entertainment Tonight.

Slakter usannheter

Hvis hertuginne Kate nå går rettens vei for å få bukt med magasinet, vil det ikke være første gang de kongelige tar oppgjør med det de mener er en overtredelse fra pressen.

I oktober i fjor ble det nemlig kjent at prins Harry (35) og hertuginne Meghan (38) hadde bestemt seg for å saksøke Mail on Sunday, som følge av en lang konflikt de hadde hatt med avisen. Det hele bunnet i at avisen i 2018 publiserte et privat brev med korrespondanse mellom Meghan og hennes far Thomas Markle.

Ifølge Sky News inneholdt brevet en bønn fra Meghan til sin far om å holde seg unna pressen, og et håp om å kunne ordne opp i familieforholdet. I begynnelsen av mai ble det derimot kjent at Meghan fikk flere punkter i sitt søksmål avvist av dommeren, noe som var et nederlag i retten.

Rettsaken kom etter at flere britiske aviser 19. april mottok et brev fra hertugparet av Sussex om fullstendig boikott fra deres side, sett bort fra kontakt med parets advokat. I brevet slo de hardt ned på tabloidenes tilnærming og publisering av det som skal være usanne historier knyttet til hertugparet av Sussex.

LES OGSÅ: Beklager etter coronafest

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer