GÅR TIL SAK: Meghan og Harry går til sak etter at Mail on Sunday publiserte et privat brev. Foto: NTB scanpix
GÅR TIL SAK: Meghan og Harry går til sak etter at Mail on Sunday publiserte et privat brev. Foto: NTB scanpix Vis mer

Prins Harry og hertuginne Meghan går til sak mot storavis:

- De har skapt løgn etter løgn

Publiseringen av et brev skaper trøbbel.

Prins Harry (34) og hertuginne Meghan (38) har bestemt seg for å saksøke britiske Mail on Sunday, som følge av en lang konflikt de har hatt med avisen. Det hele bunner i at avisen, som er søsteravisen til Daily Mail, publiserte et privat brev.

Det skriver Sky News. Brevet inneholdt privat informasjon som hertuginnen hadde sendt til sin far i fjor. Brevet skal ha inneholdt en bønn fra Meghan til sin far om å holde seg unna pressen, og et håp om å kunne ordne opp i familieforholdet.

Blitt et offer

Allerede i februar varslet paret at de ønsket å gå til søksmål. I en sjelden uttalelse forteller prinsen nå om hvorfor de har valgt å gå til sak.

- Min kone har uheldigvis blitt det siste offeret for en britisk tabloidpresse som kjører kampanjer mot individer - uten å tenke på konsekvensene. En kampanje som har eskalert det siste året, gjennom svangerskapet hennes og mens hun oppdrar vår nyfødte sønn, skriver han i uttalelsen, og fortsetter:

«BECOMING ROYALE»: Hertuginne Meghan Markles far, Thomas Markle, reagerer med sinne over en scene i den nye «Becoming Royale», som baserer seg på Meghan og Prins Harry sitt første år som gift. Vis mer

- Denne nådeløse propagandaen koster, spesielt når den bevisst er flask og slem, og selv om vi har holdt fasaden oppe, som mange av dere kan relatere dere til, kan jeg ikke engang begynne med å diskutere hvor smertefullt det har vært.

Artikkelen fortsetter nedenfor.

Prinsen forklarer videre at de tror på en fri og uavhengig presse, og at de aldri har trengt «en ansvarlig presse» mer enn nå.

Likevel mener de at avisen denne gangen gikk for langt.

Avisen har flere ganger publisert saker om hertuginnens far. De har blant annet forfalsket paparazzi-bilder av ham, for å skape falske historier.

- Løgn etter løgn

Det er advokatfirmaet Schillings som har tatt saken. De saksøker avisen og eierselskapet Associated Newspapers på grunnlag av misbruk av privat informasjon, brudd på opphavsretten og brudd på personvernsloven.

Ifølge The Guardian har firmaet forsøkt å løse dette utenfor retten, men siden ikke det gikk, har de altså valgt å gå til sak.

I uttalelsen hevder prinsen at de ikke har klart å rette opp i misoppfatningene publiseringen av brevet medførte. Han kritiserer også dekningen av henne nylig.

- De har skapt løgn etter løgn på hennes bekostning, bare fordi hun ikke har vært synlig etter fødsel. Hun er den samme kvinnen som hun var for et år siden på bryllupsdagen vår, og hun er den samme kvinnen som du ser på turen vår i Afrika.

Mail on Sunday har foreløpig ikke kommentert søksmålet. Avisen har tidligere hevdet at publiseringen av det aktuelle brevet var godkjent med hertuginnens far.

STOLT PAPPA: Hertuginne Meghan og prins Harry viste frem sønnen Archie på offisiell reise til Cape Town. Video: Instagram/@sussexroyal / Rød Løper Vis mer

LES OGSÅ: - De har ikke gratulert henne