KLAGDE: Etter at BBC publiserte et bilde av prins Harry fra en nynazistisk gruppe, leverte prinsen inn en klage. Nå beklager BBC. Foto: NTB Scanpix
KLAGDE: Etter at BBC publiserte et bilde av prins Harry fra en nynazistisk gruppe, leverte prinsen inn en klage. Nå beklager BBC. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Prins Harry:

Beklager etter «rase-sviker»-bilde

- Delingen forårsaket familien stor bekymring.

Selv om ekteskapet mellom prins Harry (35) og hertuginne Meghan (38) stort sett blir hyllet som et friskt pust i et konservativt kongehus, er det ikke alle som setter pris på forholdet og hva det symboliserer.

Tidlig i forholdet måtte Kensington Palace be folk om å la Meghan være i fred, etter at hun hadde mottatt en storm av hat og kritikk - hovedsakelig på grunn av etnisiteten sin. Meghan, som den gang var skuespiller og gikk under etternavnet Markle, er halvt afroamerikaner. Det har hun mottatt rasistiske kommentarer for.

I uttalelsen fra kongehuset i begynnelsen av parets forhold, kritiserte prins Harry det han beskrev som «rasekritiske undertoner» i pressen, og nå har han nok en gang gått ut mot rasismedekning i pressen. I desember i fjor publiserte BBC et bilde fra en nynazistisk gruppe, der den britiske prinsen var avbildet med en pistol mot hodet og omtalt som «rase-sviker».

«RASE-SVIKER»: I desember i fjor publiserte BBC et bilde fra en nynazistisk gruppe som foreslo at prins Harry burde bli skutt for å gifte seg med noen med en annen etnisitet. Foto: NTB Scanpix
«RASE-SVIKER»: I desember i fjor publiserte BBC et bilde fra en nynazistisk gruppe som foreslo at prins Harry burde bli skutt for å gifte seg med noen med en annen etnisitet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Klagde inn BBC

Bildet fra gruppa ble både publisert på BBCs nettsider og omtalt i en av kanalens nyhetssendinger. Bildet inkluderte også blodsøl og et hakekors, etterfulgt av teksten «Ser deg senere, rase-sviker».

Prins Harry leverte i ettertid inn en klage til BBC og Ofcom, som fungerer som en regulerings- og konkurransemyndighet for kommunikasjonsindustrien, der en av hans talspersoner uttalte at delingen førte til «seriøse sikkerhetsbekymringer», og «forårsaket familien stor bekymring, spesielt mens kona hans var nesten fem måneder gravid».

I EKSTASE: Flere tusen unge mennesker tok fullstendig av da prins Harry hadde en overraskelse på lur. Prinsen talte under det veldedige arrangementet WE DAY. Video: WE.org. Foto: Reuters Vis mer

Klagen fra prinsen ble i første omgang avvist av BBC og Ofcom, da de mente bruken av innlegget i en sak som omfattet nynazist-gruppas aktivitet var av tydelig interesse for offentligheten.

Nå har imidlertid førstnevnte gått ut og beklaget overfor hertugparet for at de ikke advarte dem i forkant av publisering.

Det skriver The Guardian.

I et brev til prins Harry, erkjenner BBC at de må være på vakt, og at de må tenke over hvordan slike saker kan påvirke enkeltindivider. BBC skriver videre at de har forpliktet seg til å «styrke veiledningen når det kommer til bruk av innhold som utgjør risiko for krenkelser for den som blir framstilt».

«BECOMING ROYALE»: Hertuginne Meghan Markles far, Thomas Markle, reagerer med sinne over en scene i den nye «Becoming Royale», som baserer seg på Meghan og Prins Harry sitt første år som gift. Vis mer

18-åring dømt for bildet

Bildet ble altså publisert av BBC som en del av en sak om aktivitetene til en britisk nynazistisk gruppe med kobling til USA.

Prins Harrys talsperson sier ifølge The Guardian at prinsen takker for brevet fra BBC, og understreker at klagen til Ofcom ble levert inn som følge av at han var bekymret over at hatefull og farlig propaganda ble spredt globalt av en av verdens viktigste allmennkringkaster.

På bakgrunn av BBCs kredibilitet, åpnet deres valg om å publisere bildet ei dør for andre medier til å republisere innholdet.

Med andre ord beklager BBC for å ikke ha advart prinsen, men de står fortsatt for at de publiserte bildet. Prinsen er ikke enig i dette, og mener at BBC burde ha beskrevet innholdet i innlegget framfor å vise det. Dette for at andre ikke skal potensielt bli påvirket av det som står der.

«SKREMMENDE»: I desember 2018 ble de levende voksfigurene av hertuginne Meghan og prins Harry vist frem ved Madame Tussauds i Berlin. Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Video: NTB Scanpix / Madame Tussauds Vis mer

BBC reduserte størrelsen på bildet dagen etter klagen, og to dager senere var det borte fra nettsidene deres. Den gang uttalte BBC at bildet hadde blitt fjernet fordi offentlighetens interesse rundt artikkelen hadde blitt mindre.

Ifølge The Guardian var det bare prins Harry som leverte inn en klage til Ofcom.

Etter BBC-artikkelen, ble 19-åringen som redigerte det aktuelle bildet dømt til fire år og tre måneder på en institusjon for unge lovbrytere. En 18 åring har også innrømmet å ha oppfordret til terrorisme, og er blitt dømt til 18 måneders prøvetid.

LES OGSÅ: - Swinging har reddet ekteskapet