Martin Bashir:

Avkrefter teori

En undersøkelsesrapport har konkludert ytterligere.

SLUTTET: BBC-journalisten Martin Bashir har fått mye oppmerksomhet for Diana-intervjuet han gjorde i 1995. Tidligere i år sluttet han i kanalen. Foto: Pa Photos / BBC / NTB
SLUTTET: BBC-journalisten Martin Bashir har fått mye oppmerksomhet for Diana-intervjuet han gjorde i 1995. Tidligere i år sluttet han i kanalen. Foto: Pa Photos / BBC / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I november ble det kjent at det omstridte intervjuet prinsesse Diana gjorde med BBC i 1995 skulle granskes av kanalen.

I det eksklusive Panorama-intervjuet med journalisten Martin Bashir (58) fortalte prinsessen for første gang offentlig om det skakkjørte ekteskapet med prins Charles (72).

Intervjuet vekket stor oppsikt verden over og ble sett av over 20 millioner mennesker i Storbritannia.

I kjølvannet av granskningen har Bashir valgt å slutte i BBC. Det har kanalen bekreftet i en uttalelse overfor Today. Helseproblemer ble oppgitt som årsaken til at han valgte å si opp.

Nå har også granskingen konkludert ytterligere.

PRINS HARRY: Prins Harry prater med Oprah i en ny serie med Apple. Vis mer

Ansatt for å dekke over

Det er nemlig flere som har ment at Bashir ble ansatt på nytt av BBC for å dekke over hendelsene rundt det omstridte intervjuet.

Undersøkelsen har nå kommet frem til at ingen som var involvert i å ansette Martin Bashir på nytt i 2016, hadde noen form for viten om hans angivelige metoder for å sikre seg intervjuet i 1995, skriver Sky News.

Rapporter antyder også at BBC ikke har klart å opprettholde «styring, ansvarlighet og kontroll».

Bashir returnerte til BBC som religionkorrespondent i 2016, omlag to tiår etter at Panorama-intervjuet hadde gjort ham verdenskjent, og 17 år etter at han forlot kanalen til fordel for ITV.

DUKKER OPP: I traileren til prins Harrys nye dokumentarserie om mental helse, «That me you can´t see», dukker Meghan og Archie opp. Video: Apple+ Vis mer

I 2018 ble han ansatt som redaktør, men sluttet i kanalen etter granskingen i høst.

«Jeg har ikke funnet noen bevis for at Martin Bashir ble ansatt på nytt for å dekke over begivenhetene rundt Panorama-intervjuet i 1995. Etter min mening er den teorien helt ubegrunnet», skriver Ken MacQuarrie i rapporten.

- Ønsket aldri å skade Diana

Det var Dianas bror Charles Spencer som først ønsket en gjennomgang av metodene som ble brukt for å få i stand intervjuet. Han har i mange år hevdet at den avdøde søsteren skal ha blitt lurt til å stille opp, blant annet ved å bruke falske dokumenter.

Det omstridte intervjuet gjorde som nevnt at Bashir sa opp jobben sin i BBC i mai, etter at kanalen startet en gransking i november i fjor. Årsaken til oppsigelsen skal imidlertid ha vært sykdom.

PRINS PHILIP: Prins William og prins Harry går sammen ut av begravelsen til prins Philip Vis mer

- Jeg ønsket aldri å skade Diana. Og jeg tror ikke vi gjorde det, uttalte han i et intervju med Sunday Times i mai. Den gang beklaget han også til sønnene hennes, Harry og William.

Granskingen, som ble startet i november, slo i mai fast at Bashir brøt med BBCs retningslinjer. Rapporten slo også fast at han opptrådte upassende, og BBC-direktør Tim Davie uttalte at kanalen ba om unnskyldning for det mye omtalte intervjuet.

Ifølge Sky News konkluderte rapporten med at Bashir skal ha «lurt og overtalt» prinsesse Dianas bror for å få i stand intervjuet. Dette skal han ha gjort blant annet ved å legge frem falske kontoutskrifter, noe som er et alvorlig brudd på kanalens retningslinjer.

FORTVILET: Oprah Winfreys intervju av Meghan Markle og Prins Harry vekker oppsikt. Video: CBS Vis mer

LES OGSÅ: Dianas gave fra Charles kan bli din

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer