Obs! Inneholder spoliere.
De fleste som har sett sesong én av «Exit» er enig om at NRK-serien har høy sjokkfaktor - mye fordi serien er basert på virkeligheten.
Det er neppe noen som lar seg forbause over dop, penger og prostituerte i sesong to, men serieskaperne har likevel noen overraskelsesmomenter opp i ermet.
På forhånd ble seerne lovet et mørkere univers, og tidlig i sesongen forstår man hva som ligger til grunn for lovnaden.

- Glad jeg er ferdig med det
- Krevende
Hermine, spilt av Agnes Kittelsen (40), opplever nemlig en spontanabort. Hun er gravid i sjuende måned, og ektemannen hun flyktet fra, Adam (spilt av Simon J. Berger), later som om han tar livet sitt for å få oppmerksomheten hennes.
Sjokket fører til at hun mister barnet sitt.
- Da jeg leste manus tenkte jeg «hvordan skal jeg løse dette». Det er så vanskelig å sette seg inn i, og det er krevende å spille, forteller Kittelsen til Se og Hør.

På sykehuset, hvor Hermine har gjennomgått keisersnitt, får man også se et glimt av det som er den avdøde babyen. Det er en scene som neppe har blitt vist på tv tidligere, og som har potensial til å vekke sterke reaksjoner.
- På én måte tenker jeg at det er viktig å vise ting litt grafisk. Det setter handlingene mennene står for i et perspektiv. Det er lett å si at 'er ikke de litt sånne som drikker og horer rundt', men de handlingene Adam gjør framprovoserer noe som får faktiske konsekvenser. Det er liv vi snakker om, ekte liv, sier hun.

- Jeg hadde ikke vært en fin fyr
Dramasjef i NRK, Ivar Køhn, forteller at spontanaborten er en sentral del av handlingen i sesong to av «Exit».
- Det er sterke scener, men etter vår vurdering er formen respektfull og i klar relasjon til den kunstneriske helheten i denne serien. Det gjelder også scenene med barnet, som for øvrig er en dukke, sier han til Se og Hør.
Kittelsen ble mor for andre gang til datteren Edith. 7. mars fyller den lille jenta to år. Hun har også sønnen Vetle (14).
- Jeg vet jo ikke hvordan det hadde vært uten. Men det er klart at alt som har med dem å gjøre er sårbart. Det er ikke så lenge siden jeg fikk mitt siste barn, man blir ganske emosjonelt åpen av det - man blir lettrørt og har følelsene litt utenpå kroppen. Jeg kan jo prøve å forestille meg hvordan det er å miste et barn.
Roser motspilleren
Som kjent er det finansmennenes koner som får større plass i sesong to, og de er på hevntokt. Kittelsen er likevel ikke enig i begrepet «forsmådd finansfrue» når det kommer til Hermine.

- Jeg opplever ikke Hermine som det. Hun står litt i kontrast til de andre kvinnene der. I sesong to tar hun i bruk alle midler for å klare å forlate mannen sin. Utgangspunktet hennes i sesong to er å starte sitt eget liv for seg og barnet sitt, så langt unna det miljøet som hun kan. Men det blir jo ikke så lett som hun hadde håpet og trodd, forteller hun.
Selv om innspillingene tidvis ble krevende for 40-åringen, kan hun fortelle at innspillingen gikk som en drøm.
- Som Agnes føler jeg aldri at noe er ubehagelig eller farlig eller skummelt. Men jeg kan vite hva som kreves for scenen og spille det. Jeg tenker mye på hvordan det er å leve et liv som ikke er fritt, hvor man er under en annens kontroll fullstendig. Økonomisk, fysisk - på alle mulige måter. Det er utrolig fælt å tenke på, forteller hun.

Derfor heter serien «Exit»
Hun har bare lovord å si om motspiller Simon J. Berger, og forteller at hun er veldig trygg på ham. Også han roser motspilleren sin.
- Det er veldig fint å spille med Agnes. Det er så lett å spille bra når jeg spiller med henne, sier han til Se og Hør.