BRILLEKAMPANJE: Victoria Beckham la ut bilder fra sin nye brillekampanje på Instagram i helgen. Det fikk mange til å reagere. Foto: NTB Scanpix / Instagram
BRILLEKAMPANJE: Victoria Beckham la ut bilder fra sin nye brillekampanje på Instagram i helgen. Det fikk mange til å reagere. Foto: NTB Scanpix / InstagramVis mer

Victoria Beckham:

Victoria Beckham i hardt vær etter dette bildet

Stjernedesignerens nye brillekampanje skaper heftig debatt.

(Se og Hør): Det tok ikke lang tid etter at Victoria Beckham (43) hadde offentliggjort sin nye brille-kampanje før fansen reagerte på modellens fremtoning.

Noen av kommentarene på sosiale medier har handlet om hvordan man skal omfavne alle størrelser og kroppsformer.

Imidlertid er mange av kommentarene fra sinte menn og kvinner som mener at reklamekampanjen fremmer et usunt kroppsideal.

- Sykelig forbilde

Men det er likevel skribent Piers Morgan som går sterkest ut mot Beckham. I sin spalte for Daily Mail skriver han at den tidligere Spice Girls-stjernen bør skamme seg.

Den kontroversielle, tidligere TV-verten gikk så langt som til å skrive:

«Da jeg så bildet av henne følte jeg meg fysisk kvalm.»

Morgan mener at modellen i kampanjen ikke ser frisk ut. Han mener også at Beckham bør vite bedre enn å fremme tynne kroppsidealer - spesielt siden hun har en liten datter selv, Harper Beckham (6).

Han understreker også at dette ikke er første gang Beckham har brukt modeller som ser «usunne» ut i sine moteshow.

Morgan skriver:

«Det er bilder som dette som kan få andre jenter, og noen unge menn også for den saks skyld, til å bli syke; fysisk, psykologisk, emosjonelt og mentalt syke.»

Morgan understreker at han er klar over at noen mennesker har en høyere forbrenning og er naturlig tynne, og at han ikke vet noe om den faktiske helsen til modellen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel mener han at Beckham med vilje har kledd opp modellen i en viss type klær for å fremheve den slanke kroppen, og at Beckham dermed driver propaganda for at det er bra å være «smertelig tynn.»

Saken fortsetter nedenfor.

- 81 prosent er undervektige

New York Times omtaler også Beckhams kampanje og viser samtidig til tall fra tidsskriftet «International Journal of Eating Disorders».

I en undersøkelse publisert i tidsskriftet, fremgår det nemlig at 81 prosent av modellene i undersøkelsen hadde en BMI (kroppsmasseindeks) på under 18,5 prosent, noe Verdens helseorganisasjon (WHO) anser som undervektig.

Dr Amanda Foreman, som er spaltist for Wall Street Journal, skrev i en tweet:

«En modell, som ser ut som en tenåring med alvorlig anoreksi, er ansiktet til #VBEyeware 2018 sommerkolleksjon. Dette er grunnen til at alle studier av sosiale medier og reklame viser at trusselen mot jenters mentale helse er på et kritisk nivå.»

Bransjen tar tak

I september i fjor gikk luksusmerket LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton ut og sa at de støttet opp om å omfavne et sunt skjønnhetsideal og derfor ikke vil benytte seg av for tynne, eller mindreårige, modeller.

Britiske reklame-lover har også nå lov til å forby kampanjer der modellene ser for tynne ut. Slik de allerede har gjort med en Gucci-reklame der modellen var for mager.

Victoria Beckham har foreløpig ikke svart på kritikken.

Men for et par dager siden la hun ut et bilde av seg selv og sønnen Cruz (12), med tittelen: «Den beste avslutningen på en lang dag. X Kyss», fulgt av emneknaggen «sliten mamma».

Saken fortsetter nedenfor.

The best end to a long day! X kisses @cruzbeckham X #tiredmummy

A post shared by Victoria Beckham (@victoriabeckham) on

Norsk Helseinformatikk skriver på sine nettsider at omtrent halvparten av dem som behandles for anorkesi blir friske, mens 30 prosent blir bedre.

Når det gjelder bulimi, viser studier at 45 prosent til 75 prosent er friske etter seks år, ifølge Norsk Helseinformatikk.

LES OGSÅ: - Ville hele tiden mer enn hva jeg klarte