De senere årene har det blitt stadig større business å påvirke andre til å kjøpe varer og tjenester på nett, og mange har tjent seg søkkrike på å være såkalte influensere.

Verdens eldste influenser: - Jeg kunne dødd
Videoplattformen YouTube er blant de mest innbringende for påvirkere på nett som særlig når ut til de yngre generasjonene. Derfor er det heller ikke overraskende at dem som også tjener store penger på plattformen er unge.
Den som tjener mest av alle på YouTube er imidlertid bare 9 år gammel, noe som er ganske så ungt, selv i influensersammenheng.
Anbefaler leketøy
Ryan Kaji fra Texas i USA driver kontoen «Ryan's World», hvor han tar med følgerne sine på forskningseksperimenter, utfordringer og «gjør det selv-prosjekter», for å nevne noe.
9-åringen får også tilsendt hauger av leketøy som han anmelder for seerne. I tillegg har han sin egen leke- og kleskolleksjon på Walmart og Target.

YouTube-par i dramatisk ulykke
Allerede for fem år siden ble kontoen opprettet, og den unge amerikaneren har hele 27,6 millioner følgere.
For tredje år på rad innehar han tittelen som den best betalte YouTuberen i verden. Finansnettstedet Forbes skriver at han i løpet at et år, fra i fjor sommer til i år, tjente svimlende 29,5 millioner dollar, tilsvarende 255 millioner norske kroner.
Hovedinntekten er salg av egne produkter.
I videoen figurerer også moren og farens hans, og familien har til sammen ni YouTube-kontoer.

Youtube-stjernens mørke hemmelighet
Får kritikk
Familien står nå overfor en etterforskning i det amerikanske forbrukertilsynet. Det skyldes at produktreklamen ofte retter seg mot små barn som ikke forstår forskjellen mellom reklame og uavhengig anmeldelse.
Ifølge The Guardian er også eksperter bekymret over at barneinfluensere kan påvirke på en måte foreldrene ikke er klar over.
- Som en barneinfluenser får Ryan henvendelser fra selskaper om å leke med det seineste leketøyet slik at andre barn kan se det. Men nå har barneinfluenseren selv blitt en merkevare som dukker opp i Walmart, Target og Amazon med sin egen makt og påvirkning. Det er ganske sjokkerende, sier journalistikk- og medieprofessor Benjamin Burroighs til avisa.

Influenser tatoverte øynene - mistet synet!
Han mener også at YouTube-familien bidrar til økt kjøpepress og overforbruk når det åpnes en ny leke hver dag - som gjør at andre barn også kanskje forventer å gjøre det samme.
På syvende plass finner vi imidlertid en enda yngre influenser. Russiske Anastasia Radzinskaya (6) dro inn 18,5 millioner dollar i løpet av et år.
LES OGSÅ: Gravid influenser gift med stesønnen