Sophie Elise:

Varsler bot etter lovbrudd

Forbrukertilsynet har varslet overtredelsesgebyr til både forlaget og influenseren.

BRØT LOVEN: Forbrukertilsynet slår fast at Sofie Steen Isachsen har brutt markedsføringsloven på to punkter. Foto: Vidar Ruud / NTB
BRØT LOVEN: Forbrukertilsynet slår fast at Sofie Steen Isachsen har brutt markedsføringsloven på to punkter. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert

Forbrukertilsynet har konkludert med at Sofie Steen Isachsen (26), bedre kjent som Sophie Elise, har vært «grovt uaktsom», og at hun har brutt markedsføringsloven på flere punkter.

Det er i forbildelse med at hun inngikk et samarbeid med Petter Stordalen-forlaget Strawberry Publishing i sommer.

26-åringens oppdrag var å starte en bokklubb for følgerne sine og gjennom en ny Instagram-konto som ble opprettet i mars, har hun delt boktips.

Følgerne har også kunnet melde seg på en ordning som gjør at de får tilsendt influenserens anbefalte bøker.

I brevene Se og Hør har fått innsyn i, sendt til både Isachsens bedrift og forlaget, slår nå Forbrukertilsynet fast at markedsføringsloven er brutt på flere punkter.

De har derfor varslet betydelige bøter på 200 000 kroner og 300 000 kroner til henholdsvis Sophie Elise AS og Strawberry Publishing AS.

Fetisha Williams ble kjent etter å ha medvirket som Sophie Elises bestevenninne i «Sophie Elises verden». Nå svarer hun på ryktene om at vennskapet med influenceren skal ha blitt brutt. Reporter: Thea Hope / Video: Julie Easter Christiansen Vis mer

«Gi tilbake»

I juli fikk forlaget og influenseren refs for samarbeidet. Da hadde imidlertid tilsynet ikke konkludert med brudd. Nå har de imidlertid snudd.

Isachsen oppfordret i mars følgerne på sin opprinnelige Instagram-konto, der hun har nærmere en halv million følgere, om å følge en ny bruker.

«Instagrammen er bare en beskjeden start på et 2020 hvor jeg endelig får gitt noe ekstra tilbake», skriver hun i det første innlegget.

Det ble imidlertid ikke opplyst om at Sophie Elise AS siden ville å få litt ekstra tilbake også - nærmere bestemt klirrende mynt i kassa - noe som Forbrukertilsynet mener var hensikten fra start.

På de seks første innleggene har hun fortalt at formålet med intagramkontoen er å dele leserglede og inspirasjon, samt anbefalt fem bøker, inkludert en av sine egne. Først i det syvende innlegget, som også handler om hennes egen bok, er det merket som reklame.

I starten var også kontoen markert som «personlig blogg». Det var altså ikke før lanseringen av bokklubben i juni at det ble opplyst om samarbeidet med Strawberry Publishing og det kommersielle formålet med Instagram-kontoen.

Forbrukertilsynet slår klart fast i sin konklusjon at Sophie Elise AS har opptrådt med urimelig handelspraksis - og dermed brutt markedsføringslovens paragraf seks.

KRITISK: Etter at Sophie Elise lastet opp to bilder på Instagram foran Slottsplassen, har flere kritisert influenseren. Nå svarer hun for seg. Video: Rød Løper Vis mer

«Grovt uaktsomt»

Isachsen har også oppfordret følgerne av kontoen til å trykke på en link i profilbeskrivelsen - «så venter noe veldig spennende for deg».

De som klikket på linken ble derimot sendt til en landingsside for bokklubben. Der kunne de også melde seg på med e-postadresse for å få tilgang til Isachsens nye nettside, men det ikke ble opplyst om at de også kom til å motta elektroniske markedsføringshenvendelser - såkalte nyhetsbrev.

Også her konkluderer tilsynet med lovbrudd - på paragraf 15 om begrensning i bruk av visse kommunikasjonsmetoder.

Forbrukertilsynet omtaler bruddene som «grovt uaktsomme», og opplyser videre at Isachsen gjentatte ganger siden 2012 har fått brev fra dem hvor det er redegjort for reglene om skjult reklame.

I brevet fra tilsynet står det at forlaget nekter for at det var reklamert for bokklubben før den offisielle lanseringen i sommer, men tilsynet mener at det hele veien har vært planen å lansere den kommersielle tjenesten, og at forbrukeren derfor har blitt utsatt for markedsføring - uten at de har vært klar over det.

RASER I TAKKETALEN: Kristin Gjelsvik tar et oppgjør med Sophie Elise i takketalen på Vixen awards. Video: Kine Falch Vis mer

Hyret advokat

Begge parter har frist til 15. januar å kommentere varselet, før Forbrukertilsynet fatter et endelig vedtak.

Til Se og Hør forteller administrerende direktør i Strawberry Publishing, Alexander Even Henriksen, at de har bedt advokat Jon Wessel-Aas om å foreta en vurdering av varselet, og svare på vegne av både forlaget og Isachsen innen fristen.

- Vi har helt nylig fått dette varselet. Saken reiser spørsmål om hva og fra hvilket tidspunkt noe regnes som markedsføring etter loven, i tilfeller der et kommersielt konsept utvikler seg med utgangspunkt i noens personlige profil i sosiale medier, skriver han i en tekstmelding.

Se og Hør har foreløpig ikke lykkes i å få en kommentar fra Isachsen.

Forbrukertilsynet har de siste årene konkludert med flere lovbrudd fra influenser-bransjen. Blant dem som har brutt markedsføringsloven er Anne Brith Davidsen, Ariel Søyland og Fie Laursen.

Bare én gang tidligere har imidlertid Forbrukertilsynet gitt bot. I 2018 fikk blogger Anna Rasmussen bot på 100 000 kroner etter å ha arrangert konkurranser uten å ha delt ut premier.

LES OGSÅ: Rumpebråket: - Dobbeltmoralsk

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer