I HARDT VÆR: Den svenske influenseren Katrin Zytomierska har fått mye oppmerksomhet etter at hun delte et innlegg på Instagram som flere finner upassende. Foto: Skjermdump fra Instagram
I HARDT VÆR: Den svenske influenseren Katrin Zytomierska har fått mye oppmerksomhet etter at hun delte et innlegg på Instagram som flere finner upassende. Foto: Skjermdump fra Instagram Vis mer

Coronaviruset:

«Utnytter» coronakrisen: - Uetisk

Svensk influenser vekker sterke reaksjoner etter at hun lanserte et nytt produkt som hun mener skal kunne hjelpe immunforsvaret mot coronaviruset.

Publisert

At influensere kan nå ut til en enorm følgerskare, er det ingen tvil om - og derfor er det viktig å være varsom med hva man omtaler og formidler.

I disse dager tar coronaviruset naturlig nok mye plass i både pressen og i sosiale medier, og også influensere uttaler seg om viruset.

På verdensbasis har, i skrivende stund, nesten 215 000 mennesker testet positivt for viruset, som til nå har sørget for at over 8700 menneskeliv har gått tapt.

Nå er det en influenser i nabolandet vårt som vekker oppsikt med sine uttalelser om coronapandemien.

42 år gamle Katrin Zytomierska har over 150 000 følgere på bildedelingstjenesten Instagram, og er nå i hardt vær for å «utnytte» coronakrisen.

Det skriver svenske Expressen.

BEKLAGER: De siste dagene har det stormet mot komiker og tv-profil Herman Flesvig etter at det ble kjent at han i helga hadde reist på hyttetur. Nå beklager han. Video: Instagram/@hermanflesvig Vis mer

Raser mot influenseren

I et innlegg skriver Zytomierska at hun lanserer et nytt produkt i form av en fiskeolje med Omega 3 som hun mener skal kunne hjelpe immunforsvaret mot coronaviruset.

«Tidspunktet kunne ikke vært mer perfekt. I tider som disse med et coronavirus, er det enda viktigere enn vanlig å øke og styrke immunforsvaret», lyder innlegget.

Flere i kommentarfeltet reagerer sterkt på at 42-åringen utnytter virusfrykten til følgerne sine for å få penger rett i lomma.

«Rapportert for svindel. Du må ikke påstå at et produkt har medisinske egenskaper hvis det ikke er et medikament», er det en som skriver i influenserens kommentarfelt, mens andre mener hun villeder leserne.

«Det går ikke an å styrke immunforsvaret mot coronavirus med kosttilskudd. Eneste sikre måten å styrke immunforsvaret er å takle en sykdom eller vaksinere seg mot en sykdom. Trist at du prøver å gjøre forretninger ut av andres bekymringer», lyder en annen kommentar.

CORONA CHALLENGE: Influenser Ava Louise har lagt ut en video på TikTok der hun prøver å skape en ny trend hvor folk skal slikke på toalettsete. Vis mer

- Uetisk

Flere av følgerne skriver også at de har anmeldt influenserens Instagram-innlegg til Konsumentverket - en statlig, svensk myndighet som blant annet overvåker forbrukerspørsmål.

Selv skriver Zytomierska i en tekstmelding til den svenske avisen at hun aldri mente at produktet skulle hjelpe mot coronaviruset, men at alle har godt av å styrke immunforsvaret sitt.

Innlegget til 42-åringen får imidlertid ikke bare følgerne hennes til å reagere. Også lege Wazim Zahid stusser over innlegget.

Overfor Se og Hør forteller han at det er ingenting som tyder på at tilskudd med Omega 3 verken beskytter mot, eller behandler coronavirus.

- Jeg synes det er uetisk å bruke coronafrykten i befolkningen til å selge produkter som attpåtil ikke har noen effekt, sier Zahid.

SYNGER OM VIRUSET: Norges Eurovision-finalist Ulrikke Brandstorp ser det lyse i hverdagen, som for tiden og i likhet med andre nordmenn er preget av coronaviruset COVID-19. Video: Instagram / @Ulrikkeofficial Vis mer

Ber om tydelig merking

I Sverige går tv-profil og spillekspert Paula «Fenjima» Manrique, som selv er influenser, hardt ut mot enkelte av sine kolleger. Som mor synes hun det er skremmende å se hvordan influenseres meninger ser ut som «fakta» for deres unge lesere.

- Når barna ser opp til dem, føler jeg at de forsvarer idolene sine dersom foreldre stiller spørsmål. Det er ekstremt frustrerende, forteller Manrique til den svenske avisa, og legger til at alle influensere bør holde seg til fakta, særlig i denne perioden.

Hun mener det er influensernes ansvar å være forsiktige med hvilken informasjon som frigjøres i kanalene deres, og at innholdet bør merkes ut fra om det er influenserens egne meninger - eller fakta.

- Ikke 100 % riktig

En som har tatt til seg at innlegg bør markeres dersom det er egne meninger som deles, er influenseren Hanna «Hannalicious» Friberg (25).

I et relativt ferskt blogginnlegg deler hun sine tanker om viruset, men er tydelig på at det hun skriver kanskje ikke er 100 prosent korrekt eller sant.

«For det første vil jeg si at informasjonen i dette innlegget kanskje ikke er 100 % riktig. Jeg har lest mange artikler og hørt på podkaster mye de siste dagene. I ærlighetens navn har jeg ikke vært veldig kildekritisk, men jeg har heller ikke vært naiv», skriver hun.

Videre tydeliggjør 25-åringen at det hun skriver er hennes egne tanker om viruset - og at det er et resultat av alt hun har lest og hørt.

Overfor Expressen påpeker hun at det er opp til alle å ta ansvar for seg selv, og at hun mener det er viktig å innhente informasjon fra flere steder for å holde seg oppdatert på situasjonen.

Med tanke på hvor mange mennesker influensere kan nå ut til, mener hun de har et stort ansvar.

- Kritisk tenking er viktig og lærerikt, og jeg vil oppfordre mine følgere til å gjøre det, sier Friberg.

LES OGSÅ: Influensere i hardt vær for dette bildet

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer