Utfordrer paraplydrinker

Ishavsfiske, hundekjøring og spekkhoggersafari? Eller sol, varme og hvite strender? Valget er fritt.

TROLSKSTEMNING: Hurtigruten på ferd gjennom Trollfjorden er populært blant turister. Foto: Hurtigruten Group
TROLSKSTEMNING: Hurtigruten på ferd gjennom Trollfjorden er populært blant turister. Foto: Hurtigruten Group Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Med vær og uvær, barske levevilkår og en åpen og gjestfri befolkning som bakteppe, skal Nord-Norge markedsføres mot reisevante turister i Europa. Et rekordstort spleiselag satser stort for å lokke turister til vår nordligste landsdel.


50 millioner i potten
Inntil 50 millioner kroner vil bli lagt på bordet for å utvikle det nye livsstilstilbudet. Hurtigruten, Innovasjon Norge og Avinor har gått foran med 12 millioner hver. Resten forventes å komme fra Nord-Norge. Kampanjen starter i disse dager og skal gå over tre år. Den vil rette seg mot det stadig stigende antallet reisevante turister som ønsker opplevelser for viderekomne. Satsingen vil påvirke markedet gjennom mange forskjellige markedsførings- og PR-tiltak i Skandinavia, Tyskland og Storbritannia.

- Vi må tenke markedstilpasning, og da er det nødvendig å bryte gamle mønstre. Mange ønsker å reise med Hurtigruten, men gjerne på kortere, mer fleksible og rimelige turer kombinert med organiserte opplevelser i land. Dette er enkelt i dag, med gode og rimelige flyforbindelser. Landsdelen kan tilby et vell av opplevelser, mange av dem vel så spennende i vinterhalvåret som om sommeren; fiske, nordlys, vær, samisk kultur og så videre. Produktene holder mål, og markedspotensialet er stort. Vår utfordring er å koble bevisste turister med relevante produkter. Det skal vi gjøre på en enkel og lettfattelig måte, sier konserndirektør i Hurtigruten, Leif Øverland, som har tatt initiativet til denne storsatsingen.


Fire nøye utvalgte turpakker benyttes i kampanjens første del. Det er spekkhoggersafari i Lofoten, fisketur i Vesterålen, hundekjøring i Tromsø og havfiske i Nordishavet. Men det er åpenbart at en så stor kampanje også vil få positiv effekt for mange andre steder og aktører.


Finnmark en suksess
- Vi har stor tro på at en langsiktig satsing i Nord-Norge vil trekke flere turister til Norge og gi ringvirkninger og dermed skape flere helårlige arbeidsplasser, sier fungerende sjef i Innovasjon Norges reiselivsseksjon, Per Arne Tuftin. Han påpeker at vintersatsingen Finnmark har gjort de siste årene har vært en suksess og kan tjene som et godt eksempel.
Filmregissør Nils Gaup skal være med på laget med ideskapning, historiefortelling og filmproduksjon.

- Turistene vil få opplevelser de aldri vil glemme. Polarnatten er minst like fascinerende og eksotisk som midnattsolen, lover han.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer