POPULÆR: Artist og komiker Tommy Steine er en ettertraktet edutainer. Foto: Kjentfolk.no
POPULÆR: Artist og komiker Tommy Steine er en ettertraktet edutainer. Foto: Kjentfolk.noVis mer

- Underholdning med mening

Kjendisene er ikke bare entertainere. De er edutainere.

SEHER.NO: Fenomenet edutainment sprer seg i Norge og resten av verden.

Tidligere har ordet blitt brukt til å omtale dataspill for barn som kombinerer lek og læring.

Nå brukes det også om kjendiser som ikke bare snakker seg rike, men som kombinerer artisteri med foredrag.

Og bedriftene ser ut til å elske det...

- Edutainment er en kombinasjon av ordene ”education” og ”entertainment”. Det beste norske måten å si det på, er ”underholdende læring”, forklarer daglig leder i Kjentfolk.no, Anders Lindstad, til Seher.no.

Selskapet hans leverer artister, som for eksempel Ole Paus, "Norske Talenter"-dommer og skuespillerveteran Mia Gundsersen og tv-kjendis Tommy Steine til bedrifter som vil kombinere faglig innhold med underholdning og foredrag.

- Vi hjelper bedrifter med for eksempel fagdager, hvor vi blant annet bruker humor for å få frem et budskap. Vi kan hjelpe til med å få frem et seriøst budskap på en underholdende måte, sier han.

Men har edutainment noe effekt?

- Kjendiser har en magisk effekt
- Det er et marked for showbiz, men det er ingen grunn til å tro at fenomenet edutainment er bra pedagogisk. Dessuten er det ikke lett å si hva edutainment egentlig er.

Dette sier førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Jan Ketil Arnulf, til Seher.no.

- Men den generelle apetitten på jippoer, som vi kan kalle det... Det å annonsere et kjent navn og budskap, selger, fortsetter Arnulf, som er spesialist i både klinisk psykologi og i arbeids- og organisasjonspsykologi.

Og forklarer:

- Hvis du er en stor bedrift, ønsker du at folk skal bli oppmerksomme på budskapet ditt. Og kjendiser har en magisk effekt på folk. Men det er ikke dermed sagt at det virker.

- Hvorfor øker edutainment i popularitet da?

- Ansatte har lyst til å ha det morsomt på for eksempel kurs og fagdager. De vil oppleve et kult innslag og se en berømt person. Men faktisk blir folk irriterte. 

- Hva gjør dem irriterte?

- Folk har en legitim interesse for sin egen kompetanse, men det er ikke dermed sagt at at for eksempel journalister liker at ledelsen deres drar opp journalisten og kjendisen Petter Nome på scenen hver gang det er kurs.

- Det skal ofte ikke mye til
Tommy Steine holder kurs og foredrag innen blant annet motivasjon, presentasjonsteknikk, salg- og salgslederutvikling. Og han underholder.

Han sier at responsen fra bedriftene som leier ham inn er bra.

- Faktisk er den veldig, veldig bra. Det er mange som har lyst til å kombinere faglighet med underholdning, sier han til Seher.no.
Tommy forteller at han holdt på med edutainment i tre år, og at han alltid har hatt lyst til å drive med det.

- For meg ble det naturlig å drive med edutainment. Jeg drev med foredrag og kursvirksomhet tidligere, da jeg var selger. Jeg hadde alltid lyst til å kombinere det med underholdning, sier han til Seher.no.

- Husker du ditt første edutainment-oppdrag?

- Jeg tror det var Gjensidige som leide meg inn. Jeg husker ikke så mye fra det, annet enn at jeg var utrolig nervøs for å stå der på scenen.

Steine sier at han liker godt å jobbe sammen med organisasjoner som savner samspill og motivasjon hos sine ansatte.

- Det skal ofte ikke så mye til for å løse problemet. Jeg bruker mye tid på å analysere og finne ut hvor skoen trykker. Det handler om å få problemer på dagsorden.

- Hvor mange slike oppdrag har du i året?

- Jeg tror det ligger mellom 50 og 100. Dette vil jeg holde på med i mange, mange år til, avslutter han.

- Underholdning med mening
Også Publicom leverer artister som holder foredrag og underholder til bedrifter, men kaller det ikke edutainment.

- Jeg vil heller kalle det underholdning med mening, sier daglig leder i selskapet, Kjetil Kristoffersen, til Seher.no.

Publicom tilbyr også kjendiser til bedrifter, og har store navn som komiker Shabana Rehman, tidligere TV 2-sjef Kåre Valebrokk, sterkt brannskadde Lasse Gustavson, komiker Atle Antonsen og tidligere alpiness Kjetil André Aamodt i stallen.

Kjetil Kristoffersen drar frem Gustavson som eksempel.

- Han er en ekspert i å holde foredrag. Han er både faglig og underholdende, men budskapet hans er selvsagt alvorlig. Men han kan bruke for eksempel stand-up for å få frem budskapet sitt, sier Kristoffersen. 

- Får kjendisene bedre betalt når de kombinerer lek med læring?

- Nei, det er ikke slik, avslutter Kristoffersen.

Det er allikevel ingen tvil om at Norges kjendiselite tjener godt på å underholde næringslivet.

- Bedriftene betaler horrible summer for å få en kjendis til sitt arrangement, sier Jan Ketil Arnulf.

- Bedrifter overbyr hverandre for å få tak i kjendisen de vil ha. Det vi vet, er at læring er hardt, men at en "jippo-opplevelse" faktisk ikke gjør læringen enklere, sier Jan Ketil Arnulf.

Og avslutter:

- Når det er sagt, så har markedet alltid vært der for celebritetene. Heltedyrkelse selger.

Aftenposten lagde i 2005 en oversikt over hva norske kjendiser får fra næringslivet for å holde foredrag.

Dette er noen av dem:

Kr. 60.000: Tidligere "Nytt på nytt"-sjef Fredrik Skavlan, hardt brannskadde Lasse Gustavson.

Kr. 50.000: Tidliger syklist Dag Erik Pedersen, fotballspiller Mikael Andersson.

Kr. 40.000: Motivator Frank Beck, polfarer Børge Ousland.

Kr. 35.000: Tidligere fotballproff Jahn Ivar "Mini" Jakobsen, lege Jørgen Skavlan.

Kr. 30.000: Tidligere fotballproff Erik Thorstvedt, funksjonshemmede eventyrer Cato Zahl Pedersen.

Kr. 25.000: Prest og forfatter Karsten Isachsen (kan få opptil 35.000 for konferansieroppdrag), prest og Per Anders Nordengen, fotballegende Egil "Drillo" Olsen, tidligere fotballproff Jan Åge Fjørtoft, treningsguru Kari Jaquesson.

Kr. 20.000: Prest Einar Gelius, økonomirådgiver Carsten O. Five.

LES OGSÅ: Kjendisenes ukjente fortid