Søndag startet Andreas Haukeland, bedre kjent som artisten TIX, en Instagramkonkurranse hvor han deler ut 10 000 kroner til én heldig følger.
Alt man trenger å gjøre for å delta er å legge ut en historie på Instagram hvor man deler en skjermdump av at man hører på TIX sin nye låt, og tagger en til fem venner i kommentarfeltet.
Det kan kanskje virke ufarlig, men eksperter mener dette grenser til «urimelig handelspraksis overfor barn».

- Det er ikke noe klart forbud i markedsføringsloven mot en slik konkurranse. Men i tilfeller hvor profiler som har mange unge følgere oppfordrer disse til å tagge venner for å vinne premier, vil dette kunne være en urimelig handelspraksis overfor barn, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet til Dagbladet.
Flytende grense
Han mener at dette er praksis som påvirker barn på en måte som ikke er ønskelig, som for eksempel at barn oppfordres til å sende reklame videre til vennene sine og blir lokket med belønninger for å gjøre dette.
- Grensene for hva som er urimelig handelspraksis overfor barn, er imidlertid noe flytende, sier han.

Første ut av «Paradise»: - Ville ikke ha pengene
Haug får støtte av jurist ved advokatfirmaet Leglias, Tonje Hovde Skjelbostad. Hun har mange års erfaring som juridisk rådgiver og avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.
- Oppfordrer man i stor grad til deling i sosiale medier så er det et virkemiddel som etter omstendighetene kan bli ansett som en urimelig handelspraksis overfor barn, sier Skjelbostad til Dagbladet.
- Rett fra TIX sin lomme
Til Dagbladet sier «TIX», eller Andreas Haukeland, at hans følgere på sosiale medier er i aldersgruppen 18 til 24. Haukeland sier at han ikke visste at han gjorde noe feil.
- Jeg er ingen ekspert og har selvsagt ikke lyst til å gjøre noe galt. Tanken bak konkurransen var bare at jeg og fansen min skulle vise fram den nye låten min, og samtidig overraske en av mine fans med en hyggelig premie, sier Andreas Haukland til Dagbladet.

Tok betalt under livesending - kan være ulovlig
Han sier at konkurransen bare var ment som en gave til én heldig vinner, og at det er han selv som står for utbetaling.
- Rett fra TIX sin lomme. Det var ment som en gave fra meg til fansen min, sier han.
Dagbladet har vært i kontakt med Universal Music som sier de ikke har hatt noe med konkurransen å gjøre. «TIX» er artist på plateselskapet.
Stikk i strid
Frode Elton Haug mener at konkurransen er stikk i strid med Instagram sine regler for konkurranser, men at Forbrukertilsynet ikke har myndighet til å håndheve disse.

Anne Brith har brutt angrerettloven
På Instagram er det lov å be følgere både like og kommentere, men det er derimot ikke lov å be folk tagge seg selv eller venner i innhold man deler. Dette definerer Instagram som spam. Haug mener at regelverket for reklame i sosiale medier og for hva som rammes av «spam-forbudet» er utdatert.
- EU jobber med å oppdatere dette, så i løpet av de neste åra vil vi forhåpentligvis få et klarere regelverk. Det vil være en fordel for alle, både markedsførere, tilsynsmyndigheter og forbrukere.

Forbrukertilsynet mener influenser bryter loven
Andreas Haukeland sier at han ikke var klar over Instagram sine konkurranseregler.
- Det visste jeg ikke, men nå gjør jeg det. Jeg trodde jeg hadde en god nok forståelse av reglene, men skjønner nå at jeg åpenbart ikke har satt meg godt nok inn i det. Det beklager jeg, sier han.
Haukeland sier han kommer til å avslutte konkurransen tidligere enn planlagt, men fortsatt trekke en vinner.
LES OGSÅ: Ønsker lovendring i Danmark etter rumpebråk
