Mandag kom nyheten om at SAS går ut i streik. Det innebærer at 900 piloter vil streike, noe som rammer 50 prosent av selskapets avganger, og rundt 30 000 passasjerer daglig, opplyser selskapet selv.
Toppsjef i SAS, Anko van der Werff, tordnet i sin tale etter at meklingsfristen hadde gått ut, og la blant annet mye av skylden på SAS-pilotene.

Lovendring: - Synes det er drøyt
- Det er skamfullt at dette er måten pilotene velger å betale tilbake all sjenerøsitet og tålmodighet flere land der ute har hatt med selskapet, sa han.
Ulrik Nygård (42), kjent som influenser Julianne «Pilotfrue» Nygårds (32) ektemann, er selv pilot. Han jobber for Norwegian, men befinner seg for tida på ferie og presiserer at han uttaler seg som privatperson. Han forteller overfor Se og Hør at han så SAS-streiken komme.
- Ikke sånn det bør være
Til Se og Hør påpeker Nygård at han ikke kjenner til alle detaljene.
- Men jeg kjenner til noen, og jeg må jo si at ut fra det jeg har lest så jeg denne komme. Jeg trodde ikke de skulle bli enige. Jeg har venner som jobber i SAS, som ikke har fått tilbake jobbene sine, mens nye folk som aldri har jobbet der nå flyr SAS sine maskiner. Og det er jo ikke sånn det bør være.
Norwegian var selv et av selskapene som måtte permittere ansatte i pandemien, men mange har fått komme tilbake, deriblant pilot Nygård.
- Sånn som vi i Norwegian ble jo permittert av og på i pandemien, men det var aldri snakk om at vi aldri skulle få tilbake jobbene våre når markedet kom tilbake. Sånn var det også i SAS, og jeg har venner som fikk beskjed om å beholde uniformene hjemme og vente til Norge åpnet, sånn at det kunne være åpningsfest og de kunne fly igjen.
250 000
I stedet for å ansette de gamle SAS-pilotene igjen, har SAS startet to nye selskap og ansatt nye piloter.
- Jeg kjenner ikke til alle detaljene rundt det, men det er jo for eksempel sånn at de gamle pilotene kan søke på de nye jobbene. Det de imidlertid må gjøre da, er å skaffe seg sertifisering for å fly de flyene som brukes nå. Det koster rundt 250 000 - bare for å få fly det flyet, forklarer Nygård, og fortsetter:

Testet positivt: - Maks uflaks
- Det har vært en pandemi hvor de fleste piloter ble sagt opp, da har det så klart gått hardt utover de fleste sparekontoer, inkludert min egen. Det å bruke en kvart million for å få utføre den jobben du gjorde før - i et annet selskap med kanskje andre betingelser - det synes jeg er ufint.
- Ufint
Han understreker at han forstår SAS-pilotene som nå går ut i streik.
- Selskapet trenger å gjøre noe for å overleve, men det er vel heller måten dette har blitt gjort på. Motiverte, flinke og glade piloter og besetning gjør det bedre, som vi i Norwegian.

- Kommer ikke til å tilgi dette
Nygård påpeker at han tror tidspunktet for streiken - midt i sommerferien - trolig ikke er bestemt på forhånd, og at det er en konflikt som har pågått i lang tid.
- Tidspunktet er selvfølgelig bra for å sette press på noen, men det er jo veldig, veldig trist.
- Jeg har masse medfølelse for alle. Både passasjerer og de som står i konflikten, avslutter han.
LES OGSÅ: - Skal ha «Hot Boy Summer»