Største endringen siden GPS'en

Den største forskjellen på «71 grader nord», siden kompasset ble erstattet med GPS...

MENS DE FLESTE andre realityprogrammer har innført nye tvister og endringer oftere enn deltakerne har hatt sex, har «71 grader nord» stått godt plantet med røttene i jorda, og vokst seg store på å holde på det samme konseptet år etter år.

AT KOMPASS ER byttet ut med GPS, er tilsynelatende det største som har skjedd av endringer i programmet siden starten, og derfor var det en aldri så liten revolusjon da TVNorge i vår puttet 12 kjendiser inn i den norske fjellheimen i konkurranse om å komme seg først til Nordkapp.

NÅR VI NÅ KAN telle 12 årringer på TV-stammen til programmet, kan det virke som om det begynner å skje videreutvikling også av den tradisjonelle utgaven av villmarkskappløpet, selv om endringene er minimale.

ÅRETS SESONG startet nemlig med et litt annerledes program, der man følger 38 deltakere gjennom «helvetesuka», der til slutt 12 stykker til slutt ble plukket ut til å være med i selve konkurransen. I bunn og grunn skilte ikke denne episoden seg stort fra de tradisjonelle, annet enn at man fikk enda flere folk å holde rede på.

Men allerede i andre program, som sendes neste mandag, går det over i det kjente mønsteret fra tidligere – men med en viktig forskjell: I år er deltakerne yngre enn noen gang.

OM DET BLIR EN STYRKE eller svakhet for «71 grader nord» er for tidlig å si, men at det er en utvikling i et traust konsept, er det ingen tvil om. For mens man før har hatt den interessante dynamikken mellom unge og godt voksne, får man nå sannsynligvis en gruppe der konkurranseinstinktet er høyere, egoismen større og kranglene flere.

UANSETT STÅR «71 grader nord» fortsatt fjellstøtt, og det er lett å la seg imponere over de tøffe utfordringene deltakerne må igjennom. Men å holde på interessen i en og halv time er i overkant ambisiøst selv for en 12-åring i TV-verdenen. Det blir til tider litt i overkant mye dødtid, som må fylles med den monotone stemmen til programlederen…

(Anmeldelsen er basert på de to første episodene)

Bli fan av Seher.no på Facebook her!  

Sjekk ut våre nye mobilsider på http://m.seher.no

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.


LES OGSÅ: Anmeldelse: Er det noe rikingene mangler? Ja, penger!