LATTERLIG BRA: Et besøk i sofaen hos Thomas Numme og Harald Rønneberg, er en gullgruve for norske artister som har noe å lansere. Foto: Morten Krogh/Se og Hør
LATTERLIG BRA: Et besøk i sofaen hos Thomas Numme og Harald Rønneberg, er en gullgruve for norske artister som har noe å lansere. Foto: Morten Krogh/Se og HørVis mer

Sofaen kjendisene elsker

"Senkveld" er gull for kjendiser som skal lansere plater, filmer og bøker.

SEHER.NO: Tre av fem gjester i sesongpremieren på Senkveld fredag har noe å lansere. Det er kanskje ikke så rart: Mira Craigs besøk hos Thomas og Harald i vår hadde en reklameverdi på 6,5 millioner kroner, ifølge en ekspert.

-Jeg vurder "Senkveld" som den viktigste lanseringskanalen på tv. Det betyr utrolig mye å få lansert sitt produkt i sofaen til Thomas Numme og Harald Rønneberg, sier medienalytiker Tommy Brakstad til Dagbladet.

Da Mira Craig snakket om om sitt nye album "Tribal Dreams" på "Senkveld" 4. mai varte innslaget i 6 minutter og 50 sekunder.

-Skulle hun ha kjøpt en like lang tv-reklame på denne tiden av året, vill det ha kostet om lag 2,2 millioner kroner. Hvis vi foretar en skjønnsmessig beregning av merverdien i en redaksjonell omtale, vil jeg anslå at Mira Craigs opptreden hadde en reklameverdi på rundt 6,5 millioner kroner, sier Brakstad til avisen.

Kombinasjonen av et snitt på 619.000 seere, målgruppen, programmets innpakning og TV 2s kredibilitet ligger til grunn for analysen.

Ifølge Dagbladet har da også 58,7 prosent av gjestene som stiller i Senkveld" noe å lansere, basert på vårens tall. Kun "Store studio" på NRK har flere lanseringsgjester, med 74,5 prosent.