Emilie Nereng:

Slik taklet hun vinterdepresjon

Emilie Nereng slet med vinterdepresjon i åtte år. Nå vil hun hjelpe andre som er i samme situasjon.

VIL HJELPE: Etter at Emilie Nereng fant ut at hun hadde slitt med vinterdepresjon, ønsker hun nå å hjelpe andre. Foto: Instagram / @emilienutrition
VIL HJELPE: Etter at Emilie Nereng fant ut at hun hadde slitt med vinterdepresjon, ønsker hun nå å hjelpe andre. Foto: Instagram / @emilienutrition Vis mer
Publisert

For over ti år siden tok Emilie «Voe» Nereng (26) hele Norge med storm, da hun ble en av Norges første og mest populære toppbloggere som 13-åring. Hun trakk seg etter hvert helt vekk fra rampelyset og la ned bloggen.

Siden den gang har hun tatt bachelorgrad i ernæring, driver podkasten «Foodies», og har skrevet boken «Sunt og digg». Hun har også vært å se både i «Skal vi danse», «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» og som programleder for Matkanalen.

KRITISK: Emilie Nereng sier det hun mener om regjeringens forslag til å kutte avgiftene på lettbrus i sin Youtube-video. Foto: Emilie Nereng / Youtube. Vis mer

26-åringen gjorde nylig et intervju med NRK P3, der hun fortalte åpent og ærlig om at hun har slitt med vinterdepresjon. Og nå ønsker hun å hjelpe andre som sliter med det samme.

Nereng forteller overfor Se og Hør at hun lenge forsto at det var noe som ikke stemte, da hun hver vinter følte seg ekstra nedfor, irritabel og hadde lett for å gråte. Det var en periode som kunne starte i november og vare helt frem til april.

- Litt ekstra vanskelig

Videre forklarer 26-åringen at hun anser seg selv som en blid og positiv person, men at hun merker en forskjell på personligheten sin om vinteren da livslysten blir dårligere.

- Jeg har ikke lyst til å gjøre noen ting og gråter mye lettere og oftere. I tillegg kjenner jeg et behov for å reise og droppe alt jeg gjør for å få en endring. Det er ikke sikkert det hadde hjulpet engang, men hodet mitt blir ikke fornøyd med der jeg er, fortsetter hun.

I SJOKK: Emilie Nerengs dansepartner fikk skulderen ut av ledd på direkten. Reporter: Jonas Hammer / Rød Løper. Vis mer

Nereng som vanligvis jobber hjemmefra, er helt sikker på at også det var en faktor som ikke nødvendigvis bidro til så mye positivt.

- Jeg har ikke noe sosialt liv annet enn det jeg skaper selv. Om vinteren synes jeg også at det er litt ekstra vanskelig å treffe folk, spesielt nå som vi er midt oppi en pandemi. Jeg jobber også mye på denne tiden og det er stort sett bare mørkt ute, forteller hun til Se og Hør.

I desember 2020 bestemte imidlertid Nereng seg for å lage en podkastepisode med en psykolog for å snakke om vinterdepresjon. Det var da hun skjønte at hun hadde slitt med det i åtte år.

- Jeg listet opp hvordan jeg følte meg, og ble der og da diagnostisert med vinterdepresjon. Først trodde jeg at høst- og vinterdepresjon bare var tull, men det er jo en ekte diagnose. Da jeg fikk diagnosen ble det faktisk mye lettere å ta tak i - og ikke minst forebygge.

- Mye av grunnen til at jeg vil snakke om det nå, er at jeg denne vinteren noenlunde har klart å komme meg ut av det etter så mange år. En psykolog kan alltid oppsøkes for å få hjelp, noe jeg også gjorde, men det er minst like viktig å ta godt vare på sin mentale helse også, fortsetter hun.

FØDSELSDEPRESJON: Kristin Gjelsvik opplevde ikke bare medgang og solskinn etter fødselen. Vis mer

- Viktigste man kan gjøre

Nereng mener det kan være lurt å starte tidlig på året å implementere tiltak som kan fungere for å forebygge vinterdepresjon. Hun påpeker at spesielt timene med dagslys er viktig å utnytte.

- Jeg er heldig som har en fleksibel jobb og kan på en måte velge å prioritere en tur midt på dagen, som kanskje andre ikke har. Eller at jeg setter meg i vinduskarmen for å få det, en hund som får meg ut på tur, bare det å ha en rutine og å komme seg ut er veldig viktig.

- Dagslyslampe er også en god investering, siden den kan brukes overalt - uavhengig av hvor man jobber, fortsetter hun.

MAT: Emilie Nereng sverger til at et godt kosthold kan være til stor hjelp for å takle vinterdepresjon. Foto: Sara Johannessen
MAT: Emilie Nereng sverger til at et godt kosthold kan være til stor hjelp for å takle vinterdepresjon. Foto: Sara Johannessen Vis mer

26-åringen kunne også kjenne på et økt søvnbehov under vinterdepresjonen, men likevel ligge våken i timesvis. Etter hvert ble hun imidlertid bevisst på hvordan koffein faktisk kan påvirke søvnen.

- Jeg prøvde å kutte ut kaffe i mange måneder, noe som resulterte i at søvnen ble mye bedre.

Hun påpeker at alle små ting hjelper, men at det likevel var ett spesifikt tiltak som har vært mest utslagsgivende for henne.

ÆRLIG: I den nye serien til Linnéa Myhre, «Da vi styrte internett», forteller blogger Anna Rasmussen åpenhjertig om den vanskelige tiden. Video: VGTV Vis mer

- Nøkkelen for meg er det å være sosial. Når man går inn i en slags vinterdepresjon får man bare lyst til å pakke seg inn i et ullteppe og legge seg ned for å sove. Å møte folk er ikke det første man tenker på, spesielt ikke nå som det ennå er mye restriksjoner.

Nereng synes det å skaffe seg noen faste avtaler har mye å si. Hun og venninnene har dannet en såkalt «onsdagsklubb» og «torsdagsklubb». De møtes ikke hver eneste uke, men når de har mulighet.

- Da kan vi bestille noe take-away eller spise noe godt. Det er forståelig om noen kommer sent etter jobb og det skal bare være veldig enkelt å treffes. Det sosiale har gjort ekstremt mye for meg og rundt depresjon er det å være sosial noe av det viktigste man kan gjøre.

Håndtering av vinterdepresjon

Psykolog hos Kry, Line Wulfsberg, forklarer at vinterdepresjon er en lekmannsbetegnelse på SAD (seasonal affective disorder), eller sesongbetont depressiv lidelse som det heter på norsk.

- SAD er en spesifisering av depressiv lidelse som kjennetegnes av at man har normal helse resten av året bortsett fra sesongen der de depressive symptomene kommer år etter år, sier hun.

Wulfsberg spesifiserer at SAD kjennetegnes at man er depressiv på en bestemt tid på året, og får en forbedring på en bestemt tid på året, hvert år, ganske uavhengig av hva som foregår i livet ellers.

Det er mest vanlig om vinteren, men kan også opptre i andre sesonger, som «sommerdepresjon».

Det er imidlertid ikke så enkelt som at mørketid kan forklare alle tilfellene. Wulfsberg forteller at det for eksempel er lav utbredelse av det på Island, noe man antar skyldes høyt inntak av fisk som gir solide doser D-vitamin.

EMOSJONELL: «Ex on the beach»-profilen Linn Wøyen Lenes ønsker å hjelpe andre ved å være åpen om sin tunge fortid. Video: Rød Løper/Linn Wøyen Lenes Vis mer

- Omtrent fem til ti prosent av befolkningen lider av SAD, hvor det er fire ganger flere kvinner enn menn. Minst like mange lider av vintertretthet, såkalt sub-SAB, der man har plager men diagnosekriteriene for depresjon oppfylles ikke, sier hun.

For å kunne behandle vinterdepresjon forklarer Wulfsberg at det er viktig med en god diagnostisk prosess, da symptomene på SAD overlapper symptomene på en rekke andre tilstander.

- Det kan blant annet være lavt stoffskifte og bipolar lidelse. Mange responderer godt på lysbehandling, og mange kan også ha nytte av behandling for depresjon, som antidepressiva og/eller samtalebehandling. Noen kan også profittere på å ta vitamintilskudd.

- Sunt og variert

På spørsmål om Wulfsberg har noen gode tips til hvordan vinterdepresjon kan håndteres, svarer hun at det anbefales å «magasinere opp» lys før det mørkner for vinteren.

- Når vinteren så setter inn, er det viktig å likevel komme seg ut i dagslys der dette finnes (alternativt lys fra andre kilder til kunstig dagslys) minst en halv time per dag uansett vær, spise sunt og variert, mosjonere og holde på gode søvnrutiner, forklarer Wulfsberg

Det å trene og opprettholde gode vaner er også noe Nereng setter høyt. I fjor fikk hun en mild depresjon uavhengig av vinteren og taklet blant annet den andre nedstengningen av landet dårlig.

- Dette gikk forbi mine vanlige symptomer. Det var mye tyngre å trene, men desto viktigere for meg å gjøre det. Alt som pusher kroppen til å tro at man er i en slags normaltilstand er bra å gjøre, og trening booster jo endorfiner og setter i gang alt. Så det spiller en stor rolle for å få det bedre, sier hun og fortsetter:

SJOKK: Det siste året har vært tungt for Erlend Elias etter at han mistet faren sin i fjor august. I den nye Viafree-serien «Helt ærlig», får vi bli med når Erlend Elias går på vekta for første gang på veldig lenge. Reporter: Kine Falch. Video: Thea Hope/Viafree/Rød Løper Vis mer

- Noe som også er greit å være klar over at dersom man spiser mye junkfood, kan det være er sammenheng mellom det og depresjon. Derfor er det verdt å prøve å få inn mer grønnsaker og frukt i kostholdet også for å sikre seg alle vitaminer og mineraler som kroppen trenger.

Avslutningsvis følger hun opp med at det er viktig å minne seg selv på å ta vitamin D. Om sommeren lagres det naturlig i kroppen når det er mye sol, men på vinteren er det betraktelig mindre.

- For å dekke behovet med mat må man virkelig være glad i fisk eller egg, men det kan være vanskelig hvis man ikke spiser det. Så man kan heller bare ta vitamin D-tilskudd i vinterhalvåret.

LES OGSÅ: Gråtkvalt: Deler tung beskjed

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer