Slik skal Ryanair mette fattige tyske barn

- Glade for å strippe for veldedighet.

I går lanserte flyselskapet Ryanair sin årlige kalender hvor 12 av deres flyvertinner kaster det meste av klærne og stiller i bikini for et veldedig formål.

Nakenheten er likevel tonet ned fra i fjor, da selskapet fikk massiv kritikk fra både parlamentshold og kvinneorganisasjoner i Storbritannia og Irland.

- Ryanairs fantastiske kabinansatte er nok en gang glade for å strippe for veldedighet, og i år gjør de det for Tafel i Tyskland. Vi håper at årets kalender vil generere opp mot 800 000 kroner for å hjelpe Tafel i arbeidet for folk i nød over hele Tyskland, sier Ryanairs sjef, Michael O'Leary, i en pressemelding.

Deler ut mat Den tyske organisasjonen Tafel jobber med å skaffe mat til fattige, og fokuserer blant annet på unge. De samler inn mat med kort holdbarhetsdato eller som ser dårlig ut fra dagligvarebransjen, og deler ut til trengende over hele Tyskland.

Organisasjonen har ifølge sine egne hjemmesider rundt 40 000 frivillige, og hjelper omlag én million mennesker på regelmessig basis.

- Ryanairs Cabin Crew Calendar-donasjon vil hjelpe Tafel med å levere mer mat til de som trenger det aller mest, og vi oppfordrer derfor alle passasjerer til å kjøpe kalenderne, sier leder for Tafel, Gerd Häuser, i pressemeldingen. 

Håpløst gammeldags Dette er fjerde året kalenderen gis ut, og ifølge Ryanair har selskapet så langt samlet inn tre millioner kroner. I år håper de å kunne samle inn 800 000 kroner.

Men til tross for at pengene går til veldedige formål, fører kalenderne hvert år til ramaskrik fra en rekke organisasjoner. I fjor hisset Ryanair på seg blant andre National Women's Council of Ireland, som mente kalenderen var mer vågal enn noensinne.

Med flere toppløse flyvertinner mente organisasjonen at kalenderen var håpløst gammeldags.

Også året før ble det rettet hardt skyts mot den populære kalenderen, denne gang fra et medlem av det britiske parlamentet.

- Ryanair tyr igjen til skitne i triks i en deperat jakt etter profitt, og har solgt de mest «sexy» flyvertinnene i en kalender som «viser alt», sa Mary Honeyball til avisa The Telegraph den gang.

Hun mente stuntet ville skremme unge søkere vekk fra en karriere som flyvertinne.

- Ville ha kvinner I sommer utlyste Ryanair en konkurranse hvor de unge, kvinnelige flyvertinnene kunne forsøke å komme med i kalenderen. En talsperson for selskapet begrunnet valget med å fortsette med konseptet «lettkledde kvinner» på følgende måte.

- Vi har tidligere fått en del kritikk av kvinneorganisasjoner, så vi bestemte oss for å spørre passasjerene hva de vil ha.

- Et overveldende flertall vil fremdeles ha kvinnelige flyvertinner. Vi ville ha sexy passasjerer, men de sa de ville ha kabinansatte. 50 000 passasjerer stemte og sa at de skulle være kvinnelige, sa talspersonen til avisa Irish Central.

JANUAR: Paris fra London i Storbritannia. Foto: Stella Pictures
FEBRUAR: Marianna fra Dublin i Irland. Foto: Stella Pictures
MARS: Astrid fra Stanstead i Storbritannia. Foto: Stella Pictures
APRIL: Carla fra Stanstead i Storbritannia. Foto: Stella Pictures
MAI: Paola fra Brindisi i Italia. Foto: Stella Pictures
JUNI: Frances fra Dublin i Irland. Foto: Stella Pictures
JULI: Ildiko fra Roma i Italia. Foto: Stella Pictures
AUGUST: Vera fra Faro i Portugal. Foto: Stella Pictures
SEPTEMBER: Julia fra Düsseldorf i Tyskland. Foto: Stella Pictures
OKTOBER: Aleksandra fra London i Storbritannia. Foto: Stella Pictures
NOVEMBER: Albina fra Alicante i Spania. Foto: Stella Pictures
DESEMBER: Cristina fra Madrid i Spania. Foto: Stella Pictures
GAVMILD: Ryanair-sjef Michael O'Leary deler både av flyvertinnene sine og av pengene som kommer inn for kalenderen. Foto: Stella Pictures
KOSTE SEG: Michael O'Leary lanserte kalenderen i går. Her med kalenderpikene Albina og Carla. Foto: Stella Pictures
AMBISIØST: Kalenderprosjektet håper i år å kunne samle inn rundt 800 000 kroner. Foto: Stella Pictures
KONTROVERSIELT: Det var bilder som dette som fikk kvinneorganisasjoner til å rase mot Ryanair i fjor. I år er nakenheten tonet betraktelig ned. Foto: Stella Pictures
KONTROVERSIELT: Det var bilder som dette som fikk kvinneorganisasjoner til å rase mot Ryanair i fjor. I år er nakenheten tonet betraktelig ned. Foto: Stella Pictures Vis mer
Lik Se og Hør på Facebook

Meld deg på vårt kjendisvarsel! Ønsker du siste nytt om kjendis og underholdning rett i innboksen? Meld deg på vårt kjendisvarsel og få siste nytt rett i innboksen.