SPORTY: Langrennsjenta Therese Johaugs beste treningstips er å løpe i motbakker. - Det er et blodslit, men det gir resultater, sier hun. Foto: SCANPIX
SPORTY: Langrennsjenta Therese Johaugs beste treningstips er å løpe i motbakker. - Det er et blodslit, men det gir resultater, sier hun. Foto: SCANPIXVis mer

Slik holder de seg spreke

Norske idrettsjenter avslører sine hemmelige triks!

SEHER.NO: De er både unge, sporty og supertrente. Nå avslører noen av våre største håp i norsk idrett sine hemmelige treningstips.

Langrennsløperen Therese Johaug (20) ble tidligere i høst kåret til Norges mest sexy jente i trikot, av seher.nos lesere.

- Det er selvfølgelig hyggelig at folk har stemt på meg, men det er ikke sånn at dette er noe jeg går og tenker på, sa hun til Seher.no da hun fikk resultatet.

Og denne uken havnet hun helt på toppen på "Kremtoppen"SOL.no.

Kanskje var det langrennsjentenes mye omtalte "horevideo" som førte Johaug til topps...

Johaug innrømmet tidligere overfor Seher.no at det var noen "tighte" dresser de tar på seg til trening og konkurranse, men at det ikke var noe hun tenkte på.

- Det er jo vårt treningsantrekk og vårt konkuransetøy. Det er jo ikke akkurat sånn at vi går med de dressene til vanlig. Men det er ingen tvil om at det er noen tighte, tighte dresser vi tar på oss.

Og da må man jo han noen hemmelige treningstips, slik at man kan bære en slik dress med stil.

- Løping i motbakker! Det er et blodslit, men du får virkelig uttelling, sier hun til [Mag] og legger til at langrenn gjør underverker for kroppen.

- Langrenn gjør deg sterk og rask i hele kroppen. Armer, bein, mage og rygg - alt får kjørt seg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)





En toppidrettsutøver har treninger flere ganger om dagen opptil seks dager i uka, og det er ingen tvil om at det tar opp mye tid.

Norges raskeste kvinne på 100 meter, Ezinne Okparaebo (20) trener seks dager i uka, én til to timer per økt. Selv om løpetrening er viktig for en sprinter, råder Ezinne andre til også å trene mye styrke.

- Jeg trener mage og rygg, men har ikke begynt å trene med vekter ennå. Det er individuelt hvor mye styrke sprintere trener, sier hun.

Å ha motivasjon for det man driver med er det viktigste for treningen. Det mener håndballspiller Linn Jørum Sulland (24). - Det å sette seg et mål er viktig, sier hun.

Hvordan er din treningshverdag?

- Jeg trener to ganger om dagen fire ganger i uken, de andre dagene trener jeg én gang. Som regel starter jeg dagen med fysisk trening, gjerne en løpetur, seinere på dagen er det håndballtrening, sier hun til [Mag].

Også bronsevinneren fra OL, Sara Nordenstam mener det er viktig å ha et mål med treningen. Selv trener hun 30 timer i uka - 20 timer i vann og 10 timer styrke.

Hennes beste treningstips?

- Tren allsidig og suppler svømmingen med styrketrening av mage og rygg. Tren mot et mål. Da vil du garantert for resultater, sier hun.

Har du et kjendistips? Tips oss på seher@seher.no

LES OGSÅ: Dette tjente de på OL-suksessen

SPREKE: Therese Johaug, Ezinne Okparaebo, Sara Nordenstam og Linn Jørum Sulland avslører sine hemmelig treningstips.
SPREKE: Therese Johaug, Ezinne Okparaebo, Sara Nordenstam og Linn Jørum Sulland avslører sine hemmelig treningstips. Vis mer