FJERNET BILDE: Sophie Elise Isachsen har nå fjernet et av innleggene hun delte på Instagram for å reklamere for EF Norge sine språkreiser. EF på sin side har planer om å stramme rutinene etter kritikken.Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
FJERNET BILDE: Sophie Elise Isachsen har nå fjernet et av innleggene hun delte på Instagram for å reklamere for EF Norge sine språkreiser. EF på sin side har planer om å stramme rutinene etter kritikken.Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer

Sophie Elise Isachsen:

Slettet bilde. EF gjør endringer

Ønsker ikke å kommentere bakgrunnen for at bildet er fjernet.

Publisert

Denne uken har EF Norge fått kritikk for måten de bruker influensere til å markedsføre seg på. Primært er det Sophie Elise Isachsen (25) som har fått skylden, på grunn av bildene hun valgte å legge ut fra sin sponsede språkreise til Hawaii i desember.

Enkelte mente det var for mye fokus på kropp, og for lite på alt det andre.

Isachsen har ikke uttalt seg om saken foreløpig, men det er åpenbart at hun har fått kritikken med seg.

Torsdag kveld slettet hun et av innleggene på sin Instagram-konto, som flere medier brukte skjermdump av for å eksemplifisere saken.

FJERNET BILDET: Dette var et av bildene i innlegget på Instagram som Sophie Elise Isachsen torsdag kveld fjernet fra den sosiale bildedelingstjenesten. Foto: Skjermdump
FJERNET BILDET: Dette var et av bildene i innlegget på Instagram som Sophie Elise Isachsen torsdag kveld fjernet fra den sosiale bildedelingstjenesten. Foto: Skjermdump Vis mer

Vil ikke kommentere

Innlegget inneholdt flere bilder av Isachsen på en strand, iført bikini. Hvorfor hun har valgt å slette det, vites ikke.

Se og Hør stilte derfor spørsmål til Isachsens manager og far, Jan Olav Isachsen, om hvorfor bildet nå er fjernet fra 25-åringens Instagram og hva slags vurderinger de har tatt i henhold til dette.

DATTERENS MANAGER: Her er Sophie Elise Isachsen avbildet med faren og manageren Jan Olav Isachsen i 2017. Foto: Tore Skaar
DATTERENS MANAGER: Her er Sophie Elise Isachsen avbildet med faren og manageren Jan Olav Isachsen i 2017. Foto: Tore Skaar Vis mer

Til Se og Hør valgte derimot, Jan Olav Isachsen, å ikke svare på Se og Hør sine spørsmål, men sa følgende:

- Vi ønsker å fortsette å forholde oss profesjonelt til samarbeidspartnere, og Sophies avtaler og samarbeid med EF eller andre ønsker vi ikke å kommentere i mediene.

- Et rasshøl er et rasshøl

En som imidlertid fikk med seg Isachsens Instagram-innlegg før det ble fjernet, er programleder Niklas Baarli (30).

Han benyttet anledningen til å dele et humoristisk innlegg på Instagram hvor han selv etterlignet Isachsens positurer på stranden.

I innlegget har Baarli tagget EF Norge sin Instagram og stiller følgende spørsmål:

«Hva med å tiltrekke seg gamerne også?»

30-åringens humoristiske Instagram-innlegg har allerede rukket å få over 4000 likerklikk og tonnevis av kommentarer.

Overfor Se og Hør sier Baarli følgende om innlegget:

- Et rasshøl er et rasshøl som vi sier i Moss. Jeg håper på lik behandling fra EF og ønsker meg en tur til Florida.

RASER I TAKKETALEN: Kristin Gjelsvik tar et oppgjør med Sophie Elise i takketalen på Vixen awards. Video: Kine Falch Vis mer

Går gjennom kontrakter

Selv sier EF, ved Kathrine Raknerud, til Se og Hør at de forstår hvorfor enkelte reagerer på bildebruken.

- Disse bildene representerer ikke EFs verdier og programmene vi tilbyr. Vi vil nå gå gjennom alle avtalene og kontraktene vi har med influensere for å sikre bedre kontroll over innholdet de deler med sine følgere - slik at disse er i tråd med våre verdier om kulturell utveksling, utdanning og å åpne verden gjennom utdanning, forteller hun.

Raknerud mener at de i for stor grad har overlatt ytringsfriheten til «den enkelte influensers vurdering for å respektere deres individualitet og egen merkevare».

Hun legger til at de ikke har inngått noe nytt samarbeid med Isachsen for 2020, og at de fremover vil fokusere på et mangfold av profiler.

- Vi er opptatt av at disse nå representerer det vi står for og hva vi ønsker å formidle, forklarer hun.

Det skal også nevnes at Isachsen la ut totalt fire annonser for EF på Instagram i desember. Selv om kropp og strand er gjennomgående i samtlige av dem, viser hun også fram lokal mat, dyreliv, uteliv og natur.

ISACHSEN: Faren til blogger Sophie Elise tok datteren i forsvar Debatten i NRK. Video: Celina Morken Vis mer

Kritiske

Kritikerne har pekt på markedsføringslovens andre paragraf, der det står at reklame ikke «skal utnytte det ene kjønns kropp» eller gi inntrykk av nedsettende vurdering av et kjønn.

- Når det gjelder kjønnsdiskriminerende reklame så vil jo nettopp den manglende sammenhengen ha betydning; typisk du ser en kvinnekropp, gjerne litt lettkledd og uten at du da ser sammenhengen med produktet så vil det lettere kunne være lovstridig.

Det sa Monica Viken, førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap og styring ved BI, til NRK, og la til at bildene er i grenseland for hva som er lovlig.

Forbrukertilsynet sier på sin side at terskelen for å være i strid med god markedsføringsskikk er nokså høy, og at det ikke holder at noen synes det er verken uheldig eller usmakelig. Viken mente derimot at det muligens sørger for at enkelte aktører tøyer strikken med vilje, og at man derfor bør være obs på utviklingen.

I TV 2 Sumo-serien «Sophie Elises verden» får man bli med Sophie Elise når hun opererer rumpa si i Los Angeles. Video: Rød Løper / TV 2 Sumo Vis mer

Mener det er flaut for EF

Omdømmeekspert og sosiolog Trond Blindheim ved Høyskolen i Kristiania tviler på at innlegget strider med markedsføringsloven, men sa at det neppe er en god måte å markedsføre på.

- Det virker kontraproduktivt, var Blindheims dom overfor Se og Hør.

- Å spille på erotikk og kropp forekommer ofte i mange typer reklame, og særlig på blogger. Det kan generere klikk og lesere, så det kan være derfor de gjør det, sa han videre.

Han mente også at det er flaut for EF at de velger å markedsføre sine produkter på denne måten, og at det ikke er god markedsføring å fotografere seg selv halvnaken.

- Det er en vulgær måte å promotere et reisemål på, sa Blindheim.

Han trodde heller ikke at leserne lar seg lokke av slik markedsføring, og at lettkledd annonsering ikke er en del av prosessen når man skal ta en beslutning om å kjøpe en vare eller tjeneste.

- Man bør heller vise til informasjon om reisemålet og lignende. Det påvirker beslutningen, ikke halvnakne kjendiser på en strand.

LES OGSÅ: Vekker oppsikt i utlandet

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer