«Med Monsen på villspor» på NRK

Slaktes: - Helt uakseptabelt

Lars Monsen var med i en Telenor-reklame samtidig som programmet «Med Monsen på villspor» ble sendt på NRK. Mediekritiker reagerer kraftig, og kaller det «uakseptabelt».

- UAKSEPTABELT: Lars Monsen er programleder i «Med Monsen på villspor», og hadde samtidig medvirket i en reklame for Telenor. Det får mediekritiker Gunnar Bodahl-Johansen til å rase. Foto: NRK
- UAKSEPTABELT: Lars Monsen er programleder i «Med Monsen på villspor», og hadde samtidig medvirket i en reklame for Telenor. Det får mediekritiker Gunnar Bodahl-Johansen til å rase. Foto: NRK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

TV-profilen Lars Monsen (58) har nå programmet «Med Monsen på villspor» som sendes på NRK 1 midt i Gullrekka på fredager.

Samtidig som dette har Monsen stilt opp i reklamefilmer for Telenor T-We, som både går på blant annet TV og kinoer. Monsen er ikke fast ansatt i NRK.

SNAKKER UT: Lars Monsen åpnet seg om alkoholforbruket i Lindmo. Video: NRK Vis mer

Mediekritiker Gunnar Bodahl-Johansen reagerer kraftig på at Monsen stiller opp i reklamefilm, samtidig som han har TV-program for NRK.

- Det fremstår som en uakseptabel blanding av roller. Han fremstår i NRK som programleder innenfor en ramme der man tar redaksjonelle avgjørelser. Så går han ut og bruker sin status som kjendis - som han først og fremst har opparbeidet gjennom NRK - til å delta i reklamefilm, sier Bodahl-Johansen til Dagbladet.

Han fortsetter:

- Den blandingen mener jeg er helt uakseptabel, og jeg skjønner ikke at NRK snart setter foten ned.

GÅR GALT: Midt under Dagsrevyen 22. februar går det galt for flere av NRKs utenrikskorrespondenter idet de skal rapportere om situasjonen i Ukraina. Video: NRK. Vis mer

Kampanje omtalte saken først.

Dagbladet har presentert kritikken som fremkommer i saken for Lars Monsen på tekstmelding og gjennom NRK, men har ikke fått svar på våre henvendelser. NRK opplyser at han ikke er tilgjengelig.

- Uheldig

NRK ble mandag forelagt kritikken som fremkommer i saken, men har ikke besvart Dagbladets spørsmål.

Redaksjonssjef i NRK Underholdning, Eirik Sandberg Ingstad sier til Kampanje at det er «uheldig» at Monsen deltar i Telenor-reklamen, og har vært i kontakt med Monsen om dette.

SJOKKERER I NRK-SERIE: Humorkollektivet «4ETG» har gått på NRK i flere år, så vi har tatt med en prat med Martha Leivestad om hva det sykeste de har gjort. Video: NRK Vis mer

- Lars Monsen er oppdragstaker og ikke fast ansatt programleder i NRK, og har ifølge gjeldende avtale anledning til å påta seg kommersielle oppdrag. Men vi ser at det er uheldig med reklamekampanjer parallelt med publisering på NRK1, sier Ingstad til Kampanje.

Han sier videre at det er uheldig fordi deltakelsen i programmet og reklamen for Telenor er en sammenblanding av kommersielt og publisering på NRK.

- Uforståelig

Bodahl-Johansen mener dette kan ha påvirkning på NRKs troverdighet. Han mener NRKs medarbeidere, uavhengig av om de er fast ansatt eller i prosjektstillinger, ikke kan påta seg kommersielle oppdrag.

- Som redaksjonell medarbeider, uansett om man er fast ansatt eller ikke, så har man en integritet man skal verne om. Summen av dette er at man ikke må påvirke redaksjonens uavhengighet ved å ta utenom-redaksjonelle oppdrag, sier Bodahl-Johansen og fortsetter.

BROREN TIL: Hasse Hope hadde stor suksess med NRK-serien «Karl Johan» og spalten «Broren til». Nå var det på tide at Hasse fikk smake sin egen medisin. Reporter: Jonas Hammer. Video: Thea Hope/ Rød Løper Vis mer

- Fester det seg et inntrykk av at NRK-medarbeidere vil selge seg til reklamebransjen, så går dette ut over både integriteten, troverdigheten og uavhengigheten.

Han betegner det som «helt uforståelig» at NRK ikke har regler som gjør at ingen av medarbeiderne i kanalen kan påta seg kommersielle oppdrag.

- Så lenge man går på kontrakt for NRK så må man innrette seg for reglene som gjelder for NRKs medarbeidere, sier Bodahl-Johansen.

Denne saken ble først publisert på Dagbladet.no

LES OGSÅ: Gikk i kjelleren: - Tøft

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer