Kendall Jenner:

Slaktes etter dette

Modellen refses hardt etter kampanjefilm.

I HARDT VÆR: Flere ser rødt etter Kendall Jenners nye kampanjefilm for tequila-merket sitt. Foto: Mike Rosenthal / Instagram
I HARDT VÆR: Flere ser rødt etter Kendall Jenners nye kampanjefilm for tequila-merket sitt. Foto: Mike Rosenthal / Instagram Vis mer
Publisert

Hun sprader vanligvis nedover catwalken i alle verdens motemetropoler og er en av klodens best betalte modeller. Nå sper Kendall Jenner (25) på lønna, og går inn i spritbransjen.

Denne uken lanserte stjernen sitt eget spritmerke kalt 818 Tequila i hjemstaten California.

Tequilaen måtte naturligvis promoteres, og 25-åringen stiller i den forbindelse opp i en kampanjefilm som modell for merket sitt.

«Keeping Up with the Kardashians»-profilen deler flere bilder fra kampanjen i sosiale medier, både i sine egne kanaler og på tequila-merkets Instagram-profil.

I videosnutten sees Jenner blant annet på hesteryggen omringet av agave-planter og med et glass tequila i hånden.

PINLIGE SPØRSMÅL: De tidligere turtelduene Kendall Jenner og Harry Styles møtes til duell i James Cordens «Spill Your Guts». Det er ikke alt de ønsker å svare på. Video: Viaplay / Rød Løper Vis mer

Supermodellen er videre avbildet med musefletter og en bredbremmet hatt knyttet rundt halsen.

Også to meksikanske agave-dyrkere på en gård i Jalisco, Mexico, dukker opp i kampanjen.

«Lærer om dette vakre stedet, dets vakre kultur og det vakre folket», skriver Jenner blant annet i innlegget på Instagram, som henviser til Jalisco og den meksikanske kulturen.

Hard kritikk

Men ikke alle fryder seg over verken 25-åringens nye tequila eller synet av henne.

Fans og følgere mener at supermodellen bedriver kulturell appropriasjon, og etterligner meksikansk kultur med antrekket sitt.

På Twitter koker det mildt sagt over av irritasjon.

«Jeg kan se smerten i denne gamle mannens øyne, Kendall Jenner», skriver en oppgitt Twitter-bruker.

«Ånei, Kendall Jenner går for den meksikanske stilen, som om det ikke var nok at familiemedlemmene hennes approprierer svart kultur», kommenterer en annen.

«Sjekk ut Kendall Jenner som gjør sin beste etterligning av en meksikansk arbeider. Så forfriskende å se at nepotisme og kulturell appropriasjon fortsatt er en lønnsom kombinasjon», lyder det fra en tredje sarkastisk.

«Ingenting skriker mer meksikansk kultur enn det Kendall Jenner gjør», kommenterer en fjerde krast.

Noen ergrer seg også over at brunetten har stengt kommentarfeltet under kampanjebildene på Instagram.

«Kendall Jenner stengte av kommentarene på bildene fra Jalisco fordi hun vil tie stemmene som påpeker at det er kulturell appropriasjon. 818 er ikke alt, jeg vil nippe til min Don Julio», lyder det fra en bruker, som refererer til det meksikanske tequila-merket.

KRITIKK: Fans og følgere så rødt da Kendall Jenner viste seg i kampanjefilmen for tequila-merket sitt. Foto: Jackson Lee / Splash News / NTB
KRITIKK: Fans og følgere så rødt da Kendall Jenner viste seg i kampanjefilmen for tequila-merket sitt. Foto: Jackson Lee / Splash News / NTB Vis mer

«Kendall Jenner deaktiverer kommentarene slik at folk ikke skal snakke om kulturell appropriasjon», istemmer en annen.

Kendall Jenner har foreløpig ikke uttalt seg om kritikken.

Pepsi-skandale

Dette er ikke første gang realitystjernen får hard medfart for å medvirke i en reklamekampanje.

I 2017 fikk hun et modelloppdrag hvor hun skulle være brusgiganten Pepsi sitt ansikt utad i en internasjonal reklamefilm.

I reklamefilmen kastet Jenner av seg en blond parykk og smurte bort leppestiften før hun deltok i en protest av aktivister som holdt bannere med fredsskiltet. Men istedenfor å protestere, tok hun en Pepsi-boks, og overleverte den til en politimann som et fredsoffer, mens publikum jublet bak henne. Politimannen smilte som svar.

POPULÆR: Kendall Jenner har 122 millioner følgere på Instagram, og hos Ellen DeGeneres forteller hun om populariteten. Video: TV3 / Rød Løper Vis mer

Det hele gikk rett vest, og filmen ble slaktet av flere seriøse medier, og ble omtalt som et tonedøvt forsøk på å skape en politisk motstandsbevegelse.

Kampanjen ble trukket tilbake etter all kritikken, og selskapet måtte legge seg flate. Pepsi beklaget seg også overfor Jenner, som «ble satt i denne posisjonen» av brusgiganten selv.

LES OGSÅ: - Mamma, dette ser ut som en gravidnyhet

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer