Theresa Eggesbø og Sigrun Stenseth:

Slakter Black Friday

Tar et oppgjør med den mye omdiskuterte handledagen.

OPPGJØR: Theresa Frostad Eggesbø fronter en ny anti-Black Friday kampanje. Foto: Kristian Engelsen
OPPGJØR: Theresa Frostad Eggesbø fronter en ny anti-Black Friday kampanje. Foto: Kristian Engelsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke fremmed at folk i hele verden er glad i å svi av noen tusenlapper på Black Friday-tilbudene i slutten av november. Men det enorme forbruket er det derimot flere som reagerer kraftig på.

Blant dem Sigrun Stenseth (27), markedssjef i Tise, og artist og skuespiller Theresa Frostad Eggesbø (24). Nå tas det et oppgjør med det de mener er den største grunnen til bruk og kast-samfunnet vi lever i.

Sistnevnte har gjort stor suksess i den populære NRK-serien «Skam» og Netflix-serien «Ragnarok». Det er imidlertid ikke bare det hun bruker tiden sin på.

SJOKKERT: Kristin Gjelsvik og Dennis Poppe fikk besøk av Silje Sandmæl i andre episode av «I lomma på Silje», og ble, mildt sagt, overrasket over eget forbruk. Vis mer

- Føler meg invadert

Eggesbø, som er svært engasjert i bærekraftig mote, jobber også i bruktbutikk ved siden av alt annet. Nå fronter hun i tillegg en fersk anti-Black Friday-kampanjefilm i samarbeid med gjenbruks-appen Tise.

Det var TV 2 som omtalte saken først.

På spørsmål om hvorfor hun ville være med i kampanjen, svarer hun følgende:

- For meg var det ikke noe særlig spørsmål egentlig. Jeg er veldig glad i gjenbruk, jobber med salg av brukte klær og har hatt Tise-konto i flere år, elsker loppemarked, så det å fremme noe jeg allerede står for føltes veldig naturlig egentlig.

- Hva tenker du selv om Black Friday?

- Jeg har faktisk ikke så mye erfaring med Black Friday, jeg assosierer det med mas. Jeg har aldri syntes det har vært fristende å løpe til kjøpesentrene under Black Friday fordi jeg forbinder det med impulskjøp og at man ender opp med bare litt for mye ting, sier hun, og legger til:

- Men nå i år så foregår jo Black Friday også på nett, og da er det nesten litt vanskelig å motstå alle disse tilbudene. Jeg har jo fått tilsendt allerede 15 «skreddersydde» reklameinnslag på mail og SMS, og jeg føler meg litt invadert.

Enormt forbruk

Da Tise skulle velge hvem som skulle fronte kampanjen, var det ingen tvil om hvem som sto i første rekke.

Eggesbø går nemlig frem som et godt eksempel, og ifølge Stenseth er hun et godt forbilde for alle som vil ta bærekraftige valg i klesveien.

- Hun er jo er også en fantastisk skuespiller, og har verdier som matcher Tise. I tillegg er hun genuint opptatt av dette temaet, og jobber tett med salg av gjenbruk, forteller Stenseth til Se og Hør.

GJENBRUK: Sigrun Stenseth, markedssjef i Tise, mener alle burde bli bedre på gjenbruk. Foto: Karoline Brenden Skaug
GJENBRUK: Sigrun Stenseth, markedssjef i Tise, mener alle burde bli bedre på gjenbruk. Foto: Karoline Brenden Skaug Vis mer

Ifølge en undersøkelse som Norstat har gjort for Tise, har blant annet 28 prosent svart at de benytter seg av lokketilbud.

- Hva ønsker dere å oppnå med kampanjefilmen?

- Vi ønsker at folk blir oppmerksomme på markedskreftene som omgir oss. Vi vil også minne folk på at når du velger brukt, får du alltid gode priser og derfor er det ikke nødvendig å bidra til overforbruk akkurat denne måneden.

Undersøkelsen viser også at 46 prosent får samme glede av å kjøpe second hand-klær som nye. Stenseth ser derimot spesielt en positiv bevegelse hos unge, men at de eldre kommer like etter.

Det er imidlertid 41 prosent som savner å ha rollemodeller som anbefaler videre å kjøpe second hand-klær, og vise hvordan det kan gjøres.

BIG SPENDER: John Arne Riise får kjørt seg i «I lomma på Slije». Video: TV3/Viafree Vis mer

- Fiktivt behov

Stenseth påpeker imidlertid at klesindustrien er en klimaversting og står alene for rundt ti prosent av karbonutslippet på verdensbasis, den fjerde største utslippskilden.

Hun mener at vi i Norden fremdeles har et stort potensiale til å forbedre oss når det kommer til vårt eget klesskap.

- De mest bærekraftige klærne er de vi allerede har i skapet, de er allerede produsert og fraktet hjem til oss. Vi må sørge for at klærne våre får et langt liv både ved å bruke de lengre, men også ved å kjøpe klær som er av en kvalitet som egner seg for videresalg, understreker hun.

- Hva tror du handledager som Black Friday gjør med oss?

- Vi tror at kjøpefester som Black Friday ofte skaper et fiktivt behov og en frykt for å gå glipp av noe. Vi ser hvor kraftige markedskreftene er under Black Friday og hvor vanskelig det er å motstå for seg selv. Det viktigste er at kjøpet er gjennomtenkt, som egentlig også gjelder for resten av året.

LES OGSÅ: - Forbruket har vært stort

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer