HVA SELGER HUN?: At Paris Hilton reklamer for champagne, er ikke så lett å skjønne...
HVA SELGER HUN?: At Paris Hilton reklamer for champagne, er ikke så lett å skjønne... Vis mer

Selger ikke reklamesex?

Sex kan overskygge reklameproduktet, viser en amerikansk undersøkelse.

SEHER.NO: Her i Norge er de fleste kanskje blitt vant til å se forførende reklamer med undertøy, barberhøvler eller parfymer. Mens i utlandet kan man finne andre langt mer uvanlige kombinasjoner.

Hva med for eksempel sexy reklamplakater og annonser for iPod, leiligheter, Google, et politisk parti, skreddersydde dresser eller post-its?

Se bildene nederst i saken

- Loven i Norge sier at det er ikke lov å spille på kjønnstereotypier, og det skal utvises forsiktighet, Men det er som regel ikke myndighetene som reagerer først, men gamle damer på Vestlandet, forteller Trond Blindheim, rektor ved Oslo Markedshøyskole til Seher.no.

Dessverre for annonsører i utlandet og annonser i gråsonen i Norge, viser forskning nå at sex ikke alltid selger.

Forskning.no melder nemlig om en undersøkelse foretatt av Iowa State University som viser at seksuelt ladet eller voldelig fjernsyn gjør at seerne husker mindre av reklamene.

- De tenker på vold eller sex istedenfor det som blir reklamert for, så de er mindre oppmerksomme på reklamen, spekulerer Brad Bushman, forskeren bak rapporten, overfor fagbladet New Scientist.

Ifølge Blindheim er det lite eller ingen forskning på om det også gjelder selve annonsen.

- En undersøkelsen som brukes i lærebøker påviser at blant tusenvis av bilder husker seerne de erotiske best, i hvert fall blant topp ti. Så det er kanskje ikke så rart at reklamebransjen benytter seg av det, mener han.

Han forteller at han selv har merket en sterk økning av nakenhet siden 80- og 90-tallet.

- Siden den gang har det blitt en stor andel kvinner som jobber i reklamebransjen. Da jeg begynte var kvinner i reklamebransjen som regel sekretærer.

Selv tror han at seksualiteten i reklamen ikke overskygger produktet, og at den har sin naturlige begrensning.

- Hvis det blir for påfallende erotisk vil forbrukerne bli provosert og reklamebransjen er redd for det.  Men hvis for eksempel en lettkledd kvinne setter seg inn i en bil, og viser legger og lår så blir hun et garnityr slik man ser på bilen uten å tenke på det.   

Se også Seher.no samling av reklamevideoer med en liten dose humor og mye pupper i fokus.

Se reklamene her: