BØY OG TØY: - Det aller viktigste med treningen er å ha det gøy, sier Dag Otto Foto: Anders Myhren/Seher.no
BØY OG TØY: - Det aller viktigste med treningen er å ha det gøy, sier Dag Otto Foto: Anders Myhren/Seher.noVis mer

Se, slik trener en mester

Mesternes Mester gir treningstips etter ''lyktestolpe-metoden". Se video.

Se Dag Ottos treningstips i video nederst i saken

SEHER.NO: - Her skal jeg stå til jeg svimer av, hvis det er nødvendig. Jeg slipper ikke den ballongen. Aldri i livet.

Slik tenkte Dag Otto Lauritzen (54) da han stod ved siden av Stian i finalen i Mesternes mester.

- Konkurranseinstiktet slo sterkt inn, sier den tidligere proffsyklisten til Seher.no i det vi møter ham i Frognerparken til en morgenøkt med løping.

Lauritzen er treningsfanatiker og sprudler av energi. Nå lanserer den tidligere proffsyklisten en ny bok for å få folk opp av sofaen.

Ønsker å inspirere
- Jeg ønsker at folk skal få inspirasjon til å komme seg ut og bli motiverte til å trene. Trening har gitt meg så mange gode opplevelser både sosialt og fysisk, at jeg ønsker rett og slett å formidle det videre til vanlige folk, sier Dag Otto Lauritzen.

Boken ''Kom i form med Mesternes Mester'' er skrevet i samarbeid med journalist Bjørn Atle Eide, og utgis på Scibsted Forlag.

- Det er lite som hindrer deg i å trene. Tiden må du bare prioritere. Du trenger ikke å gå på et treningssenter, utenfor stuedøra har de fleste bygater, parker eller skau du kan løpe, gå eller sykle i, sier han.

Tren etter ''lyktestolpe-metoden''
Han sier at ''lyktestolpe-metoden'' hjalp en kompis i gang en mørk høstkveld.

- Han gikk raskt fra den første til den andre lyktestolpen. Så løp han lett fra den andre til den tredje stolpen. Seansen varte i 20 til 30 minutter, to til tre ganger i uken. Fremgangen kom raskt, og til slutt løp han lett gjennom hele løypen, sier Lauritzen.

Her er Dag Ottos beste treningstips:

- Ha det gøy på trening- Dag Ottos mantra: Du skal ha det trivelig når du trener!
- Tren sammen med andre- benytt treningen til å være sosial med venner eller familie. Å trene med barna er ypperlig
- Tren målrettet og variert- det er motiverende å sette seg mål og trene fram mot dem
- Minst 60 til 70 prosent rolig kondisjonstrening - ikke start for hardt, og størstedelen av treningen kan være i ''snakketempo''
- Husk mental trening- finn din indre motivasjon, og unngå dårlig samvittighet. Sett deg delmål og vær realistisk. Veien er ofte viktigere enn selve drømmen.

Vi belønner gode kjendistips! Tips oss på seher@seher.no, ring vår tipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901 (kr 1)!

LES OGSÅ: Dag Otto ble kjørt til sykehus 

Se Dag Ottos treningstips på video her:


[obj:media:8170]