VANT: Marit Tjessem gikk medhold av PFU. Her er hun sammen med datteren Mette-Marit. Foto: NTB scanpix
VANT: Marit Tjessem gikk medhold av PFU. Her er hun sammen med datteren Mette-Marit. Foto: NTB scanpixVis mer

Se og Hør tapte mot Marit Tjessem

Feil å omtalen på en anmeldelse, mener Pressens Faglige Utvalg.

SEHER.NO: Pressens Faglige Utvalg mener bladet Se og Hør har brutt god presseskikk i omtalen av arvetvisten mellom kronprinsesse Mette-Marits mor, Marit Tjessem, og hennes to stesønner.

Reportasjen i Se og Hør i juli i fjor dreide seg om at stesønnene hadde anmeldt Tjessem for å ha fjernet malerier fra hytta i Søgne. Marit Tjessem mente, via advokat, at Se og Hør hadde brutt god presseskikk fordi bladet måtte vite at anmeldelsen var ubegrunnet. Bladet avviste klagen.
 
Tirsdag ettermiddag behandlet PFU saken. Utvalget viser i sin uttalelse til "tidligere formaninger om å utvise stor forsiktighet med å basere omtale på anmeldelser", og skriver at i "det foreliggende tilfellet er det på publiseringstidspunktet så tidlig i etterforskningen at selv klageren ikke er kjent med anmeldelsen."

PFU mener også at "Se og Hør gjennom bruk av uttrykket 'avslørt' langt på vei innebærer en påstand om skyld og alvorlig kriminalitet".

- Vi finner det beklagelig at ikke PFU har tatt stilling til det kanskje viktigste spørsmålet i klagen. Nemlig om Marit Tjessem, kronprinsessens mor, er en offentlig person. Videre merker vi oss at utvalgets mest erfarne pressemann er uenig med flertallet. Utover det tar vi avgjørelsen til etteretning, sier sjefredaktør Harald Haave i Se og Hør til Seher.no.

Dagbladets PFU-representant Jon Olav Egeland var uenig med med flertallet i at bruken av uttrykket "avslørt" i tittelen inne i bladet, langt på vei innebærer en påstand om skyld som det er vanskelig å finne dekning for i stoffet.


Også Klassekampen og NRK ble felt i PFU i det samme møtet. NRK Dagsrevyen fikk også kritikk i PFU.

Vi belønner gode kjendistips. Tips oss på seher@seher.no, ring vårtipstelefon 93076767 eller send sms/mms med kodeord SEHERTIPS til 1901.    

LES OGSÅ: TV 2 sensurerte PFU-felte Otto Jespersen