Hertuginne Kate:

Satte fyr på nettet

«Kate-effekten» slår til igjen.

TRENDSETTER: Etter at hertuginne Kate ble avbildet med dette munnbindet tok det av på nettet. Foto: NTB scanpix
TRENDSETTER: Etter at hertuginne Kate ble avbildet med dette munnbindet tok det av på nettet. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Det finnes få familier som er så offentlige som den britiske kongefamilien. I tillegg til å være en av verdens mest konservative familier, deltar medlemmer av den ofte på offentlige oppdrag - hvor alt de foretar seg observeres med argusøyne.

Tidligere har vi sett at antrekk hertuginne Meghan (39) har båret har blitt utsolgt på rekordtid, og at forholdsvis ukjente designere har fått en kickstart på karrieren.

Denne gangen er det hertuginne Kate (38) som stjeler oppmerksomheten, og dét for detaljen som har blitt flittig diskutert over hele verden de siste månedene.

Før helga opplyste helseminister Bent Høie at det kan komme en anbefaling om bruk av munnbind her til lands, men at det ikke er aktuelt med et generelt påbud nå.

FRIVILLIG: Prins William avslører hvordan han og hertuginne Kate har bidratt under coronakrisen. Video: Kensington Royal Vis mer

Munnbind bar imidlertid både Kate og prins William (38) da de forrige uke besøkte ulike deler av turistnæringen i South Wales for å snakke om hvordan de har blitt påvirket av coronapandemien.

Økt popularitet

Hertuginnens munnbind, som hun også har blitt avbildet med ved tidligere anledninger, har fått enorm oppmerksomhet de siste dagene, og ifølge The Guardian har den såkalte «Kate-effekten» slått til igjen.

HEFTIG SØK: Hertuginne Kate har brukt denne munnbindet ved et par anledninger. Det har sørget for et enormt søk etter lignende munnbind. Foto: NTB scanpix
HEFTIG SØK: Hertuginne Kate har brukt denne munnbindet ved et par anledninger. Det har sørget for et enormt søk etter lignende munnbind. Foto: NTB scanpix Vis mer

Ifølge den britiske avisen er hertuginnens munnbind fra det London-baserte barneklesmerket Amaia, og har en prislapp på 15 pund, noe som tilsvarer 177 norske kroner.

På designerens hjemmesider kommer det fram at selskapet har hjulpet til med å lage munnbind til sykehus i Spania under coronapandemien.

«Maskene vår er designet for å beskytte våre små så vel som oss selv, og er laget med et dobbelt lag av hundre prosent bomull og et ekstra lag med 40 gram TNT-filter. Det er et materiale med stor kapasitet for avstøtning av væsker, er mykt og beskytter mot bakterier», heter det på nettsiden.

BESKYTTELSE: Både William og Kate har blitt sett med munnbind flere ganger. Her sammen på oppdrag forrige uke. Foto: NTB scanpix
BESKYTTELSE: Både William og Kate har blitt sett med munnbind flere ganger. Her sammen på oppdrag forrige uke. Foto: NTB scanpix Vis mer

Ifølge avisen har det blitt rapportert at søket etter blomstrete munnbind steg med 185 prosent på 24 timer etter Kates siste offisielle oppdrag.

Prins William hadde i likhet med kona også på seg munnbind, men gikk for et mer nøytralt ett. Mens Kate hadde blomster på sitt, noe som matchet antrekket hennes, gikk prinsen for et helblått ett.

«Kate-effekten»

Som nevnt har «Kate-effekten» blitt et begrep de siste årene.

Da hertugparet av Cambridge besøkte Pakistan i fjor fikk en pakistansk designer kjenne på nettopp det - faktisk i forkant av besøket.

Hertuginnen hadde på seg øredobber fra designeren Zeen da hun besøkte Aga Khan-senteret i London, og bare minutter etter at Kate ble avbildet med øredobbene til designeren, ble de utsolgt overalt.

KLAPPER: Barna til Kate og William klapper for helsepersonell på grunn av corona-situasjonen. Vis mer

Den britiske hertuginnen er kjent for å være en trendsetter innen mote, og da hun sammen med ektemannen besøkte Sverige og Norge for to og et halvt år siden var det ett antrekk som var til større inspirasjon enn de øvrige.

Da paret besøkte kunst -og designsenteret Fotografiska i Stockholm, bar Kate en langermet blå kjole fra den canadisk-fødte designeren Erdem. Kort tid senere var kjolen, som opprinnelig har en prislapp på omtrent 30.000 kroner, utsolgt på samtlige nettbutikker som fører den.

Kjolen var også et av høydepunktene på catwalken under visningen av den London-baserte designerens høst- og vinterkolleksjon sommeren 2017. Den høyhalsede kreasjonen som har det feminine navnet «Christina»-kjolen, har blomstertrykk og trompetermer, og satt som støpt på den gravide hertuginnen.

POPULÆR: Den flotte langermede kjolen har en prislapp på omtrent 30.000 kroner og ble utsolgt på kort tid. Foto: NTB scanpix

POPULÆR: Den flotte langermede kjolen har en prislapp på omtrent 30.000 kroner og ble utsolgt på kort tid. Foto: NTB scanpix

Vis mer

Også da hun var gravid med prinsesse Charlotte i 2015, fikk en kremhvit kåpe fra Max Mara moteelskende rojalister til å respondere på samme måte.

Etter at designerkåpen, som ifølge Hello Magazine ble satt ned fra cirka 6800 kroner til 4000 kroner, gikk mange av skaftet.

Kort tid etter var nemlig kåpen ikke lenger tilgjengelig i nettbutikkene JohnLewis.com, og MatchesFashion.com, og ifølge Express ble Max Mara Studio-kåpen utsolgt på kun to timer.

LES OGSÅ: Tok samboeren på fersken med elsker

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer