Emilie Olimstad:

«Satt fast» i Marokko: - Måtte krangle meg til en seng

Sandvolleyballspilleren ble holdt igjen på flyplassen i Marokko.

TURNERINGSTUR: Emilie Olimstad skulle opprinnelig spille turnering i Marokko i helgen. Foto: Fabrizio Carabelli/Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sandvolleyballspilleren Emilie Olimstad (21) og Sunniva Helland-Hansen skulle opprinnelig spille turnering i Marokko etter å ha spilt i Portugal, men et pass skulle stikke kjepper i hjulene- nærmere bestemt mangel på et. Det forteller Olimstad til Se og Hør, fredag.

Da Olimstad skulle sjekke inn i Portugal for å fly videre til Marokko, måtte de betale for håndbagasjen. Mens 21-åringen betalte, ble hun samtidig i hui og hast sjekket inn, før jentene løp mot flyet.

RANET: Ferien i Italia til Emil og Silas Massa Vasstrand gikk ikke helt som planlagt. Video: Privat / Rød Løper. Vis mer

Da de omsider var ombord, sjekket Olimstad sekken. Til hennes fortvilelse var det ingen pass å finne, og flyet hadde allerede begynt å kjøre.

- Måtte krangle meg til en seng

- Jeg tenkte at det kanskje lå i den store bagen, og bare krysset fingrene, forteller sandvolleyballstjernen til Se og Hør.

Men i bagen var det heller ingen pass. I passkontrollen i Marokko, får 21-åringen beskjed om at hun ikke kommer inn i landet, og blir bedt om å returnere til Portugal. Jentene forsøker å kontakte den norske ambassaden, men siden Olimstad ikke kunne bevege seg utenfor flyplassen, var det ikke stort å gjøre.

SOMMERFERIE: Vi har tatt en prat med kjendisene om deres ferieplaner. Video: Rød Løper. Klipp: Nora Skavhaug Vis mer

Ifølge Regjeringens nettsider utstedes ikke nødpass andre steder enn ved ambassaden i Rabat.

Samtidig får ikke Helland-Hansen lov til å være igjen med makkeren, og drar hjem til Norge, kan Olimstad fortelle.

STUCK: Olimstad satt fast på flyplassen i Marrakech i to døgn. Foto: Privat
STUCK: Olimstad satt fast på flyplassen i Marrakech i to døgn. Foto: Privat Vis mer

21-åringen prøver å overtale passkontrollørene til å la henne fly til hvilket som helst land i Europa, der hun kunne ordne et nødpass. Svaret var likevel det samme som før: Hennes eneste valg var å fly tilbake til Portugal, to døgn senere.

STOPPET: Olimstad kom ikke forbi passkontrollen i Marrakech. Foto: Privat
STOPPET: Olimstad kom ikke forbi passkontrollen i Marrakech. Foto: Privat Vis mer

- Så da måtte jeg være i Marokko i to døgn. Jeg måtte krangle meg til en seng å sove i, og da fikk jeg sove inne på et rom sammen med en mor og to barn. Jeg fikk litt kjeks til mat på kvelden, så det var litt stusselig, minnes Olimstad.

- Jeg var litt bekymret da jeg sov den første natten alene, så det hjalp nesten at hun dama og de ungene kom, for det var ikke en lås på de rommene.

Håpet om å få spille turnering var for lengst slukket. Det eneste som sto i 21-åringens hode, var å komme seg hjem.

- Den første dagen var jeg først og fremst kjempeskuffet over at vi hadde reist helt til Afrika og så skulle vi ikke få spille på turneringen. Men så ble jeg bare opptatt av å komme meg tilbake igjen, og klare å komme meg hjem uten pass. De var ikke så lette å samarbeide med.

KRITIKK: «Love Island»-finalist Thammy Dias har blitt kritisert etter å ha vist seg i offentligheten etter ferietur til Dubai. Video: Rød Løper Vis mer

- Var veldig heldig

Ifølge 21-åringen, blir hun nektet å forlate rommet morgenen etter, men argumenterer med at hun trenger å spise. Når hun omsider går ut likevel, opplever hun at politiet følger etter henne.

- Så jeg har bare sovet på en stol de timene jeg sov i natt. Da fikk jeg ikke noe rom resten av oppholdet siden jeg gikk ut av det rommet.

Dagen blir hun fulgt på flyet av en politimann, og på portugisisk jord hentes Olimstad av politi som skal hjelpe henne gjennom passkontrollen. Fredag befinner nordmannen seg i Portugal, der hun venter på et fly hjem til Norge.

REISEGLAD: Silje Sandmæl er ikke imponert over Gunhild Dahlbergs pengebruk på ferier. Video: Viaplay Vis mer

- Jeg var veldig heldig og fikk en plass på et fly til Oslo i kveld, så jeg håper jeg kommer meg dit uten at jeg trenger å vise pass.

LES OGSÅ: Forvirring rundt sommerbildet

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger