Det er tid for tv-aksjonen, og tradisjon tro bydde NRK P3-redaksjonen på stunt for å samle inn mest mulig penger forrige uke.
At de ulike profilene vekker oppsikt med påfunnene sine, er intet nytt, og spesielt Ronny Brede Aases (34) totalforandring, rådyr Astrid S-blemme og Vida Lill Berges (30) hårbarbering er blant stuntene som tidligere har skapt overskrifter.

Slik ser ikke P3-profilene ut lenger
Det er ikke alltid P3-gjengens påfunn faller i smak hos følgerne, og i år er det særlig ett vågestykke som får flere til å si ifra.
«Ødela hele årets P3aksjon»
Programleder Martin Lepperød (27) lot seg nemlig henge opp i fiskekroker fra ryggen for å støtte tv-aksjonen, som i år altså er til støtte for WWFs kamp mot plast i havet.
Han var tydelig på at dette her var noe han selv hadde drømt om, og at dette var helt frivillig, men likevel blir dette for sterk kost for flere.
Bilder av affæren er lagt ut på P3s Instagram-profil, og flere har tatt til orde i kommentarfeltet. Noen skriver at de har sluttet å følge kontoen på grunn av nettopp dette.
Dette er blant kommentarene som har kommet på Instagram:
«Dette synes jeg ikke er innafor hva jeg synes er morsomt. Slutter å følge».

Derfor bytter han mellomnavn
«Dette ødela hele årets P3-aksjon for min del».
«Hva i all verden er underholdende med dette? Dette er ren og skjær idioti. Skam dere NRK P3! Ingenting ved dette er tøft. Dette er på absolutt ingen måte greit, og jeg hadde ikke trodde dette om dere».
Flere påstår at stuntet kan bidra til å trigge folk som driver med selvskading.

«Upassende og unødvendig. Dette forventet jeg ikke å finne på NRK P3. Går fram som et dårlig forbilde og vel vitende om dere har mange følgere som helt sikkert ikke trenger oppfordringer av denne karakter, så utviser dere dårlig dømmekraft og svakt nettvett. Vi har mer enn nok unødvendig selvskading i samfunnet til at vi behøver statsfinansiert legitimering av denne typen dumskap. Dere er en statskanal, ikke «Jackass».
- Hundre prosent frivillig
Se og Hør har vært i kontakt med Lepperød mandag, som ikke er tilgjengelig for kommentar.
Til egen kanal sa han imidlertid søndag at han har det bra etter lørdagens utfordring. Her kommenterte han også reaksjonene som har kommet.
- Det er ikke noe å være bekymret for. Det var hundre prosent frivillig. Det er jo veldig hyggelig at lytterne er bekymret for meg, men jeg var i trygge hender. Jeg hadde aldri gjort det, eller hadde aldri fått lov til å gjøre det, hvis det var noe som helst helserisiko involvert, sa han til NRK.
Vil vurdere kritikken
Andre har imidlertid gitt to tomler opp og hyllet Lepperød for stuntet, og mener det er tilstrekkelig med advarsler for å unngå å se selve utfordringen dersom man ikke ønsker.

NRK-profil får refs: - En glipp
P3 har sett seg nødt til å svare på kommentarene på sin egen Instagram-konto, og forsikrer om at stuntet er forsvarlig gjennomført. De understreker også at Lepperød var med frivillig, og at han hadde muligheten til å trekke seg under hele gjennomføringen.
«Det er ikke en intensjon at P3aksjonen skal vekke sterke, negative reaksjoner. Tvert imot! En riktig balansegang rundt utfordringene og hvordan de oppleves av publikum er avgjørende for å lage en vellykket aksjon», skriver de, og legger til at tilbakemeldingene på den aktuelle utfordringen vil bli tatt med i evalueringen av årets aksjon.
Fikk klager
Bransjenettstedet Kampanje skriver at kringkastingsrådet har mottatt to klager på innslaget.
P3-redaktør Camilla Bjørn sier til nettstedet at de var forberedt på reaksjoner, men understreker at utfordringen var nøye vurdert fra både redaksjonelt, HMS (helse, miljø og sikkerhet) og smitteverns-perspektiv.

Nå er de blitt foreldre
- Som oftest vet ikke programlederne om utfordringene på forhånd, men i denne saken var programleder Martin Lepperød tett involvert hele veien sammen med Håvve Fjell fra Wings of Desire, som er blant de mest anerkjente på body supension-feltet, sier hun.
Hun har likevel forståelse for at innslaget gjorde inntrykk på folk, men understreker at stuntet hører til under «galskap og moro» som P3aksjonen har gjort til sitt varemerke.
LES OGSÅ: Bryter tausheten om bruddet