VEKKER OPPSIKT: Flere reagerer på måten EF reklamerer for sine produkter på. Sophie Elise promoterer for selskapets reiser på denne måten. Foto: Sophie Elise Isachsen / Instagram
VEKKER OPPSIKT: Flere reagerer på måten EF reklamerer for sine produkter på. Sophie Elise promoterer for selskapets reiser på denne måten. Foto: Sophie Elise Isachsen / Instagram Vis mer

Sophie Elise Isachsen:

Reagerer på dette:
- I grenseland

EF Norges språkreiser blir promotert slik.

Publisert

Det er ikke noe nytt at EF Norge, som i flere tiår har sendt nordmenn rundt på språkreiser i hele verden, bruker influensere i sin markedsføring. De siste åra har de sendt flere kjente nordmenn ut på betalte turer, i bytte mot reklame i sosiale medier og hyggelig omtale.

I desember ble tidligere blogger, nåværende tv-profil og forfatter, Sophie Elise Isachsen (25) sendt til eksotiske Hawaii for å promotere selskapets reiser dit. De tilbyr blant annet språkreiser til Honolulu, den amerikanske delstatens hovedstad.

Selv om selskapet trolig fikk valuta for pengene sine, med flere annonser på Isachsens Instagram-profil med 435 000 følgere, reagerer enkelte på måten det er gjort på, skriver NRK.

SKAL OPERERES: Toppblogger Sophie Elise Isachsen skal fjerne rumpeimplantatene, noe som har ført til blandede reaksjoner fra fansen. Video: Julie Easter Christiansen / Reporter: Jonas Scheie Hammer Vis mer

Grenseland

I all hovedsak gjelder det bildene Isachsen har valgt å legge ut. På en strand på Waikiki poserer hun i bikini, mens hun i den tilhørende teksten skriver om Hawaiis flotte natur og studiemuligheter.

Det pekes på markedsføringslovens andre paragraf, der det står at reklame ikke «skal utnytte det ene kjønns kropp» eller gi inntrykk av nedsettende vurdering av et kjønn.

- Når det gjelder kjønnsdiskriminerende reklame så vil jo nettopp den manglende sammenhengen ha betydning; typisk du ser en kvinnekropp, gjerne litt lettkledd og uten at du da ser sammenhengen med produktet så vil det lettere kunne være lovstridig.

Det sier Monica Viken, førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap og styring ved BI, til NRK, og legger til at bildene er i grenseland for hva som er lovlig.

Forbrukertilsynet sier på sin side at terskelen for å være i strid med god markedsføringsskikk er nokså høy, og at det ikke holder at noen synes det er verken uheldig eller usmakelig. Viken mener derimot at det muligens sørger for at enkelte aktører tøyer strikken med vilje, og at man derfor bør være obs på utviklingen.

Omdømmeekspert og sosiolog Trond Blindheim ved Høyskolen i Kristiania tviler på at innlegget strider med markedsføringsloven, men sier at det neppe er en god måte å markedsføre på.

- Det virker kontraproduktivt, er Blindheims dom overfor Se og Hør.

ISACHSEN: Faren til blogger Sophie Elise tar datteren i forsvar under kveldens debatt i NRK. Video: Celina Morken Vis mer

Ettergår rutiner

- Å spille på erotikk og kropp forekommer ofte i mange typer reklame, og særlig på blogger. Det kan generere klikk og lesere, så det kan være derfor de gjør det, sier han videre.

Han mener også at det er flaut for EF at de velger å markedsføre sine produkter på denne måten, og at det ikke er god markedsføring å fotografere seg selv halvnaken.

- Det er en vulgær måte å promotere et reisemål på, sier Blindheim.

Han tror heller ikke at leserne lar seg lokke av slik markedsføring, og at lettkledd annonsering ikke er en del av prosessen når man skal ta en beslutning om å kjøpe en vare eller tjeneste.

- Man bør heller vise til informasjon om reisemålet og liknende. Det påvirker beslutningen, ikke halvnakne kjendiser på en strand.

Selv sier EF, ved Kathrine Raknerud, sier til Se og Hør at de forstår hvorfor enkelte reagerer på bildebruken.

- Disse bildene representerer ikke EFs verdier og programmene vi tilbyr. Vi vil nå gå gjennom alle avtalene og kontraktene vi har med influensere for å sikre bedre kontroll over innholdet de deler med sine følgere - slik at disse er i tråd med våre verdier om kulturell utveksling, utdanning og å åpne verden gjennom utdanning, forteller hun.

Raknerud mener at de i for stor grad har overlatt ytringsfriheten til «den enkelte influensers vurdering for å respektere deres individualitet og egen merkevare».

Hun legger til at de ikke har inngått noe nytt samarbeid med Isachsen for 2020, og at de framover vil fokusere på et mangfold av profiler.

- Vi er opptatt av at disse nå representerer det vi står for og hva vi ønsker å formidle, forklarer hun.

Det skal også nevnes at Isachsen la ut totalt fire annonser for EF på Instagram i desember. Selv om kropp og strand er gjennomgående i samtlige av dem, viser hun også fram lokal mat, dyreliv, uteliv og natur.

Hun har ikke hatt noe ønske om å kommentere saken overfor statskanalen. Sophie Elise Isachsens manager har foreløpig ikke besvart Se og Hør henvendelser.

LES OGSÅ: - Fikk høre at jeg var tynn og pen

NY SESONG: Sesong 3 av Sophie Elises verden kommer i januar. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer