RASENDE PÅ INSTAGRAM: Isabel Raad la ut flere innlegg på Instagrams historiefunksjon tirsdag, hvor hun tok et oppgjør med influenseres påvirkningskraft. Foto: NTB Scanpix
RASENDE PÅ INSTAGRAM: Isabel Raad la ut flere innlegg på Instagrams historiefunksjon tirsdag, hvor hun tok et oppgjør med influenseres påvirkningskraft. Foto: NTB Scanpix Vis mer

#blackouttuesday

Rasismeaksjon ga munnhoggeri: - Ingen konkurranse

Flere opplever å bli hetset over tirsdagens aksjon på Instagram.

Publisert

Den siste uken har vært preget av dødsfallet til George Floyd, og demonstrasjonene som har rast i USA, men også europeiske byer. Store deler av verden har latt seg ryste over politiets voldsbruk, som førte til at 46-åringen mistet livet.

Det har ført til en ny bølge av sinne mot politivold og rasisme, både i gatene, i de etablerte mediene og på sosiale medier.

Tirsdagen var preget av emneknaggen #blackouttuesday, hvor Instagrams til vanlige fargerike feed var erstattet med et svart teppe av bilder. Både nasjonale og internasjonale kjendiser var med på markeringen, for å vise solidaritet med kampen for folk av farge.

Markeringen hadde også som hensikt å drukne annet i svart, slik at urettferdigheten mange svarte opplever skulle stå i fokus.

Det har imidlertid slått tilbake ved flere tilfeller. Det har nemlig rast en debatt om verdien av å dele et svart bilde, og om hensikten bak. Flere har også gått hardt ut i kommentarfeltene til dem som har valgt å ikke dele bildet.

Kritiserte influencere

Influenser Isabel Raad (26) gikk knallhardt ut på Instagrams historiefunksjon tirsdag, hvor hun kritiserte andre med stor følgerskare for å ikke bruke stemmen sin.

«Om du ikke er rasist og holder kjeften din – sorry, men det dømmer jeg. Hvorfor skal du ikke stå opp for folk som trenger deg? Den påvirkningskraften som vi har folkens, den er så sykt mektig. Og er det en ting jeg skal fortsette å gjøre, så er det å bruke den til viktige ting, som dette», sa hun i en lang tirade på Instagram-story.

REAKSJONENE HAGLET: Isabel Raads blogglesere var svært observante da hun delte et helt vanlig antrekksbilde på bloggen. Video: Rød Løper Vis mer

Overfor Se og Hør forteller Raad at for henne handler det ikke om hvem som gjør mest, men at influensere med store plattformer ytrer seg og tar et standpunkt.

- Jeg synes det er trist å tie i tider som dette. Hvorfor ikke bruke stemmen sin til noe som er så viktig som en menneskerett? Jeg fatter ikke hvordan enkelte klarer å tie, fortsetter hun.

- Vi når ut til så mange via plattformene våre. Vi har en enorm stor påvirkningskraft til å kunne være motstandere av rasisme og vise det. Det er trist at det å skrike høyt om dette ikke er en selvfølge for alle, legger hun til.

SYNES DET ER TRIST: Isabel Raad er klar i sin tale og mener at influensere med store plattformer bør ytre seg og ta et standpunkt. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
SYNES DET ER TRIST: Isabel Raad er klar i sin tale og mener at influensere med store plattformer bør ytre seg og ta et standpunkt. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer

Raad påpeker at det må være lov til å reagere på at flere med store plattformer velger å tie om noe som pågår nå, og som er et så stort problem.

- Det ser ut som at det er veldig lett for enkelte i bransjen å finne de rette ordene når de skal promotere for treningsklær og sminke, men når det kommer til en revolusjon som dette som omhandler rettferdighet og bekjempelse av rasisme, vet de plutselig ikke hvordan de skal finne ordene, forteller hun, og legger til:

- Det for meg er trist. Vi har så sterke stemmer, og vi må bruke de til viktige saker, spesielt en sak som denne.

- Folk blir redd for å engasjere seg

Dette er imidlertid ikke alle enige i. influenser og blogger Jørgine «Funkygine» Massa Vasstrand (30), deler på sin side et blogginnlegg onsdag.

Der skriver Vasstrand at hun mener debatten tar bort fokuset fra selve budskapet – at rasisme er et stort problem.

Overfor Se og Hør forteller Vasstrand at hun synes det er dumt at tirsdagen som omhandlet å belyse et veldig viktig tema endte opp med å få et helt annet fokus, der det var om å gjøre å snakke mest og dele mest.

«Dette er ikke en konkurranse om å skrike høyest. Poste mest, være mest sint, gråte mest eller være mest engasjert akkurat her og nå. For det tar bort fokuset fra det som er viktig», skriver hun på bloggen sin.

INGEN KONKURRANSE: Jørgine Massa Vasstrand mener at man ikke er et dårlig menneske selv om man ikke delte et svart bilde i går. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
INGEN KONKURRANSE: Jørgine Massa Vasstrand mener at man ikke er et dårlig menneske selv om man ikke delte et svart bilde i går. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer

- Og alle som ikke gjorde det de strøk i den ultimate «bryr du deg nok»-testen. Det forstår jeg ikke. Det er 364 dager ellers i året hvor vi kan bry oss, og de som ikke delte et svart bilde i går kan like så godt være de største aktivistene. Det var en kjempefin ting, men det betyr jo ikke at resten ikke bryr seg, sier hun til Se og Hør.

Videre forteller Vasstrand at hun tror at når det er så mange som skal ut å påberope seg retten til å vite akkurat hvordan man skal engasjere seg, så virker det mot sin hensikt.

- Folk blir redd for å engasjere seg og redd for å gjøre feil. Målet med blogginnlegget var å skape takhøyde, og toleranse for at folk skal få lov til å si at de er imot rasisme på den måten som passer dem best, forteller hun, og legger til:

- Jeg synes det er oppriktig trist at fokuset for enkelte begynte å handle om hvem som hadde gjort hva, og hvem som ikke hadde gjort noe. Det er påfallende at man velger å ta den debatten akkurat den dagen rasediskriminering er høyaktuelt. Det kunne man gjort alle andre dager.

TÅREVÅTT: I TV-serien «Funkyfam» får vi blant annet en innblikk i hvordan Jørgine Massa Vasstrand tilsynelatende har hatt et dårlig forhold med faren sin. Nå skal de lage kokebok sammen, og da blir hun tvunget til dra frem gamle minner. Video: TV 2 / Rød Løper Vis mer

Avslutningsvis mener Vasstrand at det som skjer i USA har åpnet øynene til mange, og at hun tror at ettervirkningene vil være store - både på sosiale medier og ellers.

- Så i stedet for å være misfornøyde, kritisere og analysere hva hver enkelt gjorde akkurat i går … La oss heller tenke at det forhåpentligvis vil skje en større forandring på sikt der vi alle kan bidra enda mer på sin måte.

- Ikke en popularitetskonkurranse

Linda Strandmyr, rådgiver hos Agenda X, Antirasistisk senters ungdomsavdeling, mener at det først og fremst er positivt med det overveldende engasjementet. Hun håper at det bidrar til at folk får øynene opp, og at det vedvarer.

- Samtidig tenker jeg at selv om det kommer fra et godt sted, så er jeg redd for at folk kjenner på et sosialt press om at alle skal si og dele noe, men som ikke fører til endring, sier hun.

- BØR FLYTTE FOKUS: Rådgiver i Agenda X mener man bør flytte fokuset til hva denne saken handler om, og påpeker at det ikke er en popluaritetsskonkurranse blant influensere om hvem som gjør eller sier mest. Foto: Hilja Marie Almerud
- BØR FLYTTE FOKUS: Rådgiver i Agenda X mener man bør flytte fokuset til hva denne saken handler om, og påpeker at det ikke er en popluaritetsskonkurranse blant influensere om hvem som gjør eller sier mest. Foto: Hilja Marie Almerud Vis mer

Strandmyr har fått med seg debatten på Instagram, og kritikken både mot og fra influensere.

- De bør flytte fokuset til hva denne saken handler om. Det er ikke en popularitetskonkurranse blant influensere om hvem som gjør eller sier mest. For oss som er melaninrike og svarte blir en influenserkrig helt irrelevant. Bruk påvirkningskraften din til å snakke om saken, vi trenger ikke å shame hverandre mer, sier hun.

Hun har følgende råd til dem med stor påvirkningskraft i sosiale medier:

- Bruk litt tid til å sette deg inn i saken, få kunnskap. Jeg synes man kan veilede folk til gode steder å hente inn kunnskap, og opplyse om organisasjoner som jobber aktivt mot rasisme. Også mener jeg at man bør oppfordre folk til å fortsette å bruke stemmen sin, både i det store, men også i det små. Snakk med barna, vennekretsen, naboen din. Åpne opp horisonten – det er bare sånn vi kan gå et steg videre.

Slaktet for pizzabilde

Blant dem som opplevde hets fordi han la ut noe annet enn det svarte bildet, er «Debatten»-programleder Fredrik Solvang (43). Han la ut et bilde av pizza og øl på Instagram, og hadde ikke fått med seg tirsdagens aksjon. Det fikk flere til å frese i kommentarfeltet.

Se dette innlegget på Instagram

Tirsdagslykke.

Et innlegg delt av Fredrik Solvang (@fsolva)

- Det blir helt urimelig å få kjeft for å ikke ha lagt ut noe. Sånn kan det ikke være, mener han.

Solvang ser svært positivt på engasjementet som mange nå deler, men synes ikke noe om å rette pekefinger mot hva som er riktig og gal solidaritet.

UFORPLIKTENDE: Fredrik Solvang mener at det er altfor uforpliktende å bare legge ut et innlegg på Instagram. Foto: Andreas Fadum
UFORPLIKTENDE: Fredrik Solvang mener at det er altfor uforpliktende å bare legge ut et innlegg på Instagram. Foto: Andreas Fadum Vis mer

- Det viktigste er vel å kjenne etter om det føles troverdig og virker troverdig. Har du gjort noe tidligere for å uttrykke din støtte til afroamerikanere, har du gjort noe for dem noensinne? Har du god samvittighet for det, må du gjerne poste en svart rute, det er kjempefint det, sier han.

Videre forteller programlederen at han mener det er altfor uforpliktende å bare legge ut et innlegg på Instagram.

- Det er altfor forbipasserende og flyktig, det er borte etter en dag. Nå har de bidratt med sitt. Jeg synes også vi skal være veldig varsomme med å bare videreføre noe som gjelder i USA til norske forhold. Vi har rasisme her også, men ikke samme historie, ikke samme erfaring. Og jeg er veldig redd for at vi ved å forsterke norske problemer, lager et overdrevent bilde av hvor store problemer er her, ved at vi later som om vi er utsatt for det samme USA er. Det tror jeg er veldig dumt, sier han.

LES OGSÅ: Ut etter rystende dødsfall

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer