Gunhild Stordalen:

Raser mot reklame: - Hjernedødt

Gunhild Stordalen er ikke imponert over Coops reklamestunt.

HJERNEDØDT: Gunhild Stordalen omtaler stuntet som «hjernedødt». Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
HJERNEDØDT: Gunhild Stordalen omtaler stuntet som «hjernedødt». Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Lørdag var mange hundre tusen nordmenn benket foran TV-skjermen for å se Liverpool og Real Madrid kjempe om fotballens gjeveste trofé i Champions League-finalen.

Dermed var det også mange som fikk med seg Coops stunt i reklamepausen.

Matvarekjeden startet med å vise fjorårets reklamefilm hvor de viste et kjøttstykke som ble grillet. Deretter fikk seerne se en nesten identisk film som viste hvordan det samme kjøttstykke skulle hvile etter varmebehandling.

Ifølge Kampanje kjøpte Coop over ti minutter med skjermtid på TV 2 under finalen, og hvert av de minuttene gikk til dette kjøttstykket. Det er det flere som reagere på, deriblant Gunhild Stordalen (43).

ÅPENHJERTIG: I et av sine siste intervjuer før nyheten om bruddet ble kjent, forteller Gunhild Stordalen åpenhjertig om støtten hun har fått av Petter Stordalen gjennom sykdommen. Video: TV Norge. Vis mer

Det var Kampanje som først omtalte saken.

Stordalen er kjent for sitt engasjement rundt miljø og klima, og spesielt mat har vært en av hennes hjertesaker. Hun har lenge jobbet for at flere skal teste et mer plantebasert kosthold.

Derfor falt det ikke i god jord hos henne da Coop valgte å fokusere på det stikk motsatte.

- Hva skal man si? Jeg tenker at det er veldig overraskende spesielt fordi Coop har vært på ballen når det kommer til å promotere mer planterikt kosthold, sier Stordalen til Kampanje.

RØRENDE ØYEBLIKK: Petter Stordalen ga følgerne sine et innblikk fra da han barberte hodet til Gunhild i sykesengen. Video: Instagram / NTB Scanpix. Klipp: Helén Skogstad / Ørjan Ryland Vis mer

Hun omtaler blant annet reklamefilmen som «hjernedød», og mener den ikke hører hjemme i 2022. EAT-grunnleggeren viser heller til Israel som ifølge henne viste et innslag der det ble fokusert på konsekvensene ved rødt kjøtt under den nasjonale Melodi Grand Prix-finalen.

- Dagligvarekjedene liker å vise at de tar samfunnsansvar - derfor synes jeg dette er ganske trist og overraskende. Det er uhørt å ha en over fem minutter lang reklamepause om kjøtt. De burde ta seg selv i nakken og jeg håper det var en feil fra deres side, fortsetter Stordalen.

Markedssjef i Coop Norge, Per-Olav Andersen, forteller til Kampanje at de etter hans mening er den dagligvareaktøren som tar mest samfunnsansvar.

- Dette var vår måte å skape oppmerksomhet på. Reklamestuntet speiler ikke hele Coops virksomhet, sier han.

LES OGSÅ: Startet ferien hos legen

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer