Emilie Voe Nereng:

Raser mot Coop: - Trist

Coop innrømmer at det har skjedd en uheldig glipp mellom produkt og overskrift i kundeavisen.

KRITISERER COOP: Emilie Voe Nereng reagerte på Coop Extras reklame. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
KRITISERER COOP: Emilie Voe Nereng reagerte på Coop Extras reklame. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer
Publisert

Denne uken var det skolestart på barne-, ungdoms- og videregående skoler over hele landet. I den anledning har det i de siste ukene vært heftig annonsert mot det, blant annet av Coop Extra. De benyttet seg av muligheten til å vise frem matvarene som «gjør skolestarten billig».

Det er imidlertid denne annonsen som får influenser og matblogger Emilie Nereng (26) til å se rødt.

ÅPENHJERTIG: Emilie Nereng, tidligere kjent som «Voe», har aldri lært seg å takle de stygge kommentarene. Reporter: Bjørn Ekker. Video: Celina Morken Vis mer

- Trist

I en Story delt på Instagram har hun lagt ut en skjermdump av Extra-annonsen og skriver at hun har fått den tilsendt av en følger.

På skjermdumpen kan man se at matvarene som annonseres blant annet er ostepop, energidrikke og sjokoladepålegg.

«Akkurat det barn trenger for et skjerpet og konsentrert hode. Hvorfor assosiere skolestart med ostepop og nutella, Coop Extra?», spør Nereng.

SKOLESTART: Dette er reklamen Emilie Nereng reagerer på. Foto: Skjermdump Instagram Story
SKOLESTART: Dette er reklamen Emilie Nereng reagerer på. Foto: Skjermdump Instagram Story Vis mer

«For ikke å snakke om mengdene koffein som ikke er bra for unge kropper. Koffein forstyrrer søvnen som igjen forstyrrer konsentrasjons- og læringsevnene våre. Har absolutt ingen plass i en reklame for skolestart!», raser hun videre.

Overfor Se og Hør utdyper hun hva hun mener er problematisk med annonsen.

- Jeg synes det er trist at vår matkultur har blitt såpass preget av ultraprodusert mat, og det som bidrar mest er all reklamen. Jeg synes alle som serverer eller selger mat har et ansvar for å påvirke matkulturen i en positiv retning, og det gjør absolutt ikke Coop i den annonsen der, mener Nereng.

Se svaret fra Coop lenger ned i saken.

KRITISK: Emilie Nereng sier det hun mener om regjeringens forslag til å kutte avgiftene på lettbrus i sin Youtube-video. Foto: Emilie Nereng / Youtube. Vis mer

Feil målgruppe

Nereng sier hun forstår at «skolestart» også kan bety for studenter, men at det heller virker som om reklamen rettes mot barn og ungdom.

- Og at det da plasseres ostepop, energidrikke og Nutella i de annonsene synes jeg er veldig dumt.

- Det verste er at det bidrar til å skape en assosiasjon mellom skolegang og usunn mat, og at det bidrar til en matkultur preget av mat som verken er norsk eller norskprodusert - men heller dårlig ernæringsmessig.

26-åringen reagerer også på at det reklameres for koffeinholdig drikke, og trekker fram at det ikke er anbefalt for barn og ungdom.

«THE KARDASHIANS»: Da Kendall Jenner skulle lage mat, gjorde hun noe som har fått seerne til å reagere. Video: Disney+ / Rød Løper. Reporter: Anna Celine Hanisch. Vis mer

- Det er en grunn til at det ikke er anbefalt for barn og ungdom, og det er på grunn av den enorme mengden koffein. Så store mengder kan påvirke hjernen til barn som er under utvikling, og det er veldig uheldig. Det er allerede et problem som det er, forklarer hun.

- En glipp

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forteller at det er sjelden de har fått så mange tilbakemeldinger på en kundeavis som de har gjort på denne.

- Her har det skjedd en uheldig glipp mellom produkt og overskriften på siden i kundeavisen. Cheez Doodles og Monster energidrikk hadde passet bedre under de sidene i kundeavisen merket «Gjør kosen billig», men havnet dessverre på siden med headingen «Gjør skolestarten billig».

Han legger til at de også har en ‹matpakke»-side i kundeavisen, hvor det annonseres for sunne matvarer.

- Det er flere influensere som har harselert litt med oss, men det må vi bare tåle, sier Kristiansen.

REAGERER: Martha Leivestad er kritisk til et TV-program hun ble spurt om å være med på. Reporter: Thale Kristensen. Reporter: Celina Morken Vis mer

Også Mads Hansen (38) har lagt ut et bilde av reklamen på Instagram, sammen med følgende tekst:

«Med dagens strømkrise har jeg vært livredd for at ungene skulle bli sendt på skolen uten Monster og ostepop, men heldigvis tar noen ansvar. Takk, Coop!»

- Har en vei å gå

Emilie Nereng synes det er fint at folk reagerer og sender henne slike ting slik at hun kan bruke den stemmen hun har. Nå håper hun på en endring.

- Det er mye tilbud på usunn mat. Det kan for eksempel være tre for to på potetgull, men hvorfor er det ikke det på frukt i stedet? Det burde jo vært motsatt, så vi har fortsatt en vei å gå der, mener hun.

- Vi ser at vi er påvirkbare vesener, men at man stopper opp og tenker «dette er ikke riktig» er et godt tegn. Jeg synes vi som forbrukere har kommet langt.

KRASS KRITIKK: Jenny Huse innrømmer at hun er glad i å lage drama. Reporter: Thea Hope. Video: Celina Morken Vis mer

Når det kommer til Coop Extra forteller hun at de har fått med seg kritikken hennes og at de har sendt henne en melding.

- Jeg fikk en melding av dem hvor de skrev at de hadde sett Storyen, og takket for tilbakemeldingen. De var enige i at det var uheldig å sette de produktene i skolestart-reklamen. Men jeg håper jo fremover at man ikke behøver å «ta» alle for at det skal skje en endring. Det er ikke bare Coop Extra som har et ansvar her, det er alle, understreker hun.

Kristiansen bekrefter at Coop har vært i kontakt med Nereng og beklaget den uheldige plasseringen.

LES OGSÅ: - Tydeligvis en forferdelig ting

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer