Pushwagners siste reise

Urnen til Pushwagner er formet som en pille og ble fraktet til graven på en båre formet som en tablett. Dagens seremoni på Vår Frelsers gravlund i Oslo var i god «Push»-ånd.

SISTE FARVEL: Pushwagner, kanskje ikke så uventet, får sitt siste hvilested på helt spesielt vis. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet
SISTE FARVEL: Pushwagner, kanskje ikke så uventet, får sitt siste hvilested på helt spesielt vis. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Over to år etter at en av Norges mest kjente billedkunstnere, Terje «Hariton Pushwagner» Brofos (1940-2018), ble bisatt fra Kunstnernes hus, skulle i dag urnen settes ned i graven på Vår Frelsers gravlund i Oslo.

Klokka 14.30 startet seremonien som ble ledet av den kjente humorprofilen Espen Thoresen.

Pushwagners nærmeste hadde jobbet med seremonien i lang tid, fikk Dagbladet opplyst av kunstnerens nære venn og samarbeidspartner, Stefan Stray, og kamerat og forfatter Jan Verner-Carlsson.

Live-published photos and videos via Shootitlive

- Stedet har en egen ro

På Vår Frelsers gravlund var det reist en stor og svart obelisk til minne om Pushwagner. Fram til i dag har identifiserende detaljer vært dekket av svart folie, men nå så Stray og Verner-Carlsson frem til å vise Norge hva de har planlagt i lang tid.

- Målet vårt er å gi han et verdig og vakkert ettermæle og vise han respekt med denne dugnaden for en av våre største kunstnere, sier Verner-Carlsson til Dagbladet.

- Gravstedet blir et monument for dem alle de som var glad i «Push» og kunsten hans. Det er god plass rundt obelisken og stedet har en egen ro, legger Stray til.

REGELVERK: Urnepillen er innenfor gravferdsreglementet: 39,5 centimeter lang og 15 centimeter i diameter. Tabletten urnen hviler på er 1 meter i diameter. Foto: Henning Kaland
REGELVERK: Urnepillen er innenfor gravferdsreglementet: 39,5 centimeter lang og 15 centimeter i diameter. Tabletten urnen hviler på er 1 meter i diameter. Foto: Henning Kaland Vis mer

Urnepille

Obelisken var forseggjort med detaljer fra Pushwagners kunstverk.

- Steinen er risset, sandblåst og hogget inn med et av Pushwagners episke kunstverk, hentet fra hans maleri-frise «Apokalypse». Pushwagners signatur er frest inn på «obeliskens hatt», og i tillegg påført samme rosa emaljelakk som på urnepillen, beskriver Stray.

SPESIELT FARVEL: Pushwagner, kanskje ikke så uventet, får sitt siste hvilested på spesielt vis. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet
SPESIELT FARVEL: Pushwagner, kanskje ikke så uventet, får sitt siste hvilested på spesielt vis. Foto: Lars Eivind Bones/ Dagbladet Vis mer

Selve urnen med asken etter Pushwagner var også i aller høyeste grad i billedkunstnerens ånd. Den var formet som en pille og plassert på en urnebårne formet som en tablett. Båren ble båret av fire av Puswagners nærmeste frem til obelisken hvor «urnepillen» ble senket ned i bakken.

Seremonien ble innledet med en prosesjon fra øvre inngang mot Akersveien, klokka 14.30 onsdag ettermiddag. En saksofonkvartett, bestående av de anerkjente jazzmusikerne Knut Riisnæs, Odd Riisnæs, Vidar Johansen og David Edge, spilte til Pushwagners ære.

- Først spiller de som en del av selve prosesjonen, som anføres av seremonimester Espen Thoresen, senere under selve urnenedsettelsen. I prosesjonen følger urnebærerne etter musikerne med urnebåren og urnen, forklarte Stray før det hele startet.

Familie, venner, kollegaer, støttespillere, og andre interesserte som ønsket å hedre kunstnerens minne fulgte etter urnebærerne, får Dagbladet opplyst.

Før og etter urnenedsettelsen skulle kunsthistoriker Tommy Sørbø og Pushwagners gamle venn, forfatter Jan Verner-Carlsson, holde korte minnetaler. Seremonien ble filmet og strømmet av TV Media Produksjon som har en egen produksjons-buss ved gravlunden.

Inspirert av «Soft City»

Det er arkitektene Henning Kaland og Bjarne Ringstad ved byrået Code som står bak urnedesignet. De har samarbeidet tett med snekker Henning Nybakken ved Brydalen snekkerverksted, som har formet urne og urnebåre i tre og lakkert den i svart og rosa.

- Vi lot oss inspirere av motiver fra Pushwagners kunst, særlig «Soft City». Det er ikke tatt direkte fra ett spesielt bilde, men pillen er et av mange elementer i dette kunstlandskapet, hvor «Push» utforsker hvordan mennesker alle gjør det samme hver dag og tar en pille for å få sove. Dette er rett og slett i god «Push»-ånd, sier Henning Kaland til Dagbladet.

TIL MINNE: Pushwagners obelisk er risset, sandblåst og hogget inn med et av Pushwagners episke kunstverk, hentet fra malerifrisen «Apokalypse». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
TIL MINNE: Pushwagners obelisk er risset, sandblåst og hogget inn med et av Pushwagners episke kunstverk, hentet fra malerifrisen «Apokalypse». Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Er Pushwagners rusmisbruk en del av inspirasjonen?

- Nei, nei. Over hodet ikke. Dette handler om kunstnerskapet. Han hadde rusproblemer, men han hadde flere sider enn «offentlig showman». For meg og andre som var under huden på ham var han en meget skarp og fin fyr, og svært intelligent, sier Kaland.

Code arktitektkontor jobbet i mange år tett med kunstneren med utformingen av et eget Pushwagner museum.

Bisettelsen til Pushwagner fant sted i et fullsatt Kunstnernes hus i Oslo i mai 2018. Se bilder fra og les om den like originale begivenheten her.

Internasjonalt kjent

Brofos ble født på Berg i Oslo den 2. mai 1940, under et bombeangrep. Som fireåring ble han påkjørt av en buss, og tilbrakte to år hjemme. Det skal ha vært da han lærte å tegne.

Siden gikk ferden til Statens kunst- og håndverksskole og Statens Kunstakademi i perioden 1958- 1966, til London og to ekteskap – og to skilsmisser.

KUNSTNER: Kunstner Aune Sand skal forklare hvorfor han valgte å trekke seg fra «Torpet». Det gjør han på ekte «Aune»-vis. Vis mer

Det internasjonale gjennombruddet kom da han var 68 år, og fikk stille ut på kunstbiennalene i Berlin og Sydney i 2008. Da kom suksessen, og Brofos hadde en omsetning på 8,9 millioner bare tre år seinere.

Men før oppturen var Brofos nede. Langt, langt nede. Etter at han skilte seg fra sin andre kone på 90-tallet, havnet han på gata i Oslo. Han var tungt alkoholisert og avhengig av amfetamin.

«Likkista»

I et intervju fortalte Brofos om «Likkista», et skur i Dronningensgate der han ble passet på av prostituerte.

Han overnatta hos venner, i T-banetunneler, på rister som slapp ut varmluft og gikk på nattklubber for å slippe å være ute på gata. Noen ganger sov han under biler, og la igjen lapper på frontruta.

DØD: Nora Brockstedt ble bisatt i Grefsen kirke 18. november 2015. Arne Scheie minnes artisten som en fantastisk kunstner. Tom Eriksen minnes henne som en gledesspreder. Vis mer

- Jeg har holdt på å bli overkjørt to ganger etter å sovet under en parkert bil i et parkeringsanlegg. Sjåføren så ikke beskjeden som jeg hadde lagt på vinduet: «Ikke kjør, jeg ligger under bilen», fortalte Brofos til Dagbladet i 2015.

Det var Stefan Stray, agent og samarbeidspartner, som reddet ham, fortalte han i flere intervjuer. Brofos har tidligere uttalt følgende om vennen:

- Uten Stefan hadde jeg ikke vært i live i dag. Uten kunsten, det har vært mitt kall, ville jeg vært død.

LES OGSÅ: - Var sammen da det skjedde

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer