Mayka Stauffer:

Plasserte bort adoptivsønnen sin

Nå forklarer hun seg.

ADOPTERTE: Myka og James Stauffer ba følgerne om pengestøtte for å adoptere den snart fem år gamle gutten. Nå er han plassert hos en annen familie. Foto: Privat
ADOPTERTE: Myka og James Stauffer ba følgerne om pengestøtte for å adoptere den snart fem år gamle gutten. Nå er han plassert hos en annen familie. Foto: Privat Vis mer
Publisert

YouTube-paret Myka (32) og James Stauffer (34) er i hardt vær for tiden. Grunnen er at de har gitt bort adoptivsønnen sin til en annen familie.

I 2016 startet paret prosessen med å adoptere en sønn fra Kina. Alt ble dokumentert på YouTube-kanalen deres, og i 2017 kunne de ønske den lille gutten velkommen i familien.

SJOKKERER: Den latinamerikanske influenseren Lele Pons har lagt ut en TikTok som sjokkerer. Vis mer

Paret har også to døtre og sønner, som er deres biologiske barn. Både adoptivsønnen og de andre søsknene har blitt brukt i reklamer for ulike produkter på Instagram-profilen til Myka.

De som følger paret på YouTube og Instagram, begynte å stille spørsmål ved hvor gutten var, da Myka i slutten av 2019 sluttet å publisere bilder av ham på Instagram-profilen sin.

Kronerulling

Gutten, som nylig ble fem år, har autisme og lærevansker, og ble født med en hjernesvulst.

Da de snakket med adopsjonsbyrået, fikk de beskjed om at han hadde en hjerneskade, ifølge BBC. Paret bestemte seg likevel for å gjennomføre adopsjonen.

De skal ha sagt at pengene de fikk inn via YouTube-videoene, skulle brukes til å betale for adopsjonen. Paret skal også ha bedt følgerne donere fem dollar til dem, som skulle gå til å dekke behovene hans.

De lovte også å skrive ned navnene til alle som donerte i en babybok.

Flere behov

For to uker siden publiserte paret en video på Mykas YouTube-kanal der de forklarer at de har funnet et annet hjem til gutten.

I videoen forteller hun og mannen James at de har jobbet veldig hardt for å gjøre det beste ut av situasjonen, men at han hadde flere spesielle behov enn det adopsjonsbyrået hadde opplyst om.

Ikke-returnerbar

Da paret adopterte gutten i 2017, la de ut en video der de forklarte at de hadde blitt advart av medisinsk personell om flere av behovene hans – men at dette ikke skremte dem.

- Det er ikke snakk om at barnet vårt skal sees på som returnerbart, sier hun i YouTube-videoen.

Hun forteller videre at hun og mannen ble enige om at selv om gutten på et punkt i livet skulle ha behov for pleie døgnet rundt, så skulle de elske ham.

Ønsket det selv

I den nyeste videoen til paret forteller de at de gikk mange runder med seg selv, før de valgte å finne et nytt hjem til gutten.

De sier også at han nå har fått seg en ny mamma, som skal ha god erfaring innen de spesielle behovene han har.

- Han ville dette selv. 100 prosent. Vi så det da han tilbrakte tid med den andre familien. Han valgte dem hele veien, og viste oss både med tegn og med følelsene sine at det var dette han ville, skrev Myka i en kommentar under YouTube-videoen.

Hun sier at gutten selv ikke hadde noe valg da han ble adoptert, at han trengte mer hjelp, og at han selv ønsket å komme til en annen familie.

Mistet avtaler

Flere har kritisert Myka for å påstå at han ønsket seg bort fra familien selv, da gutten ikke har språk ennå, ifølge TV 2.

De får også mye kritikk for å bruke ordene «re-home» og «forever home» når de snakker om situasjonen med gutten og den nye familien hans, da begrepene ofte brukes om hunder som omplasseres.

I tillegg til kritikken fra privatpersoner, har familien mistet mange samarbeidsavtaler med store merker og bedrifter.

Blant annet «Playtex Baby», «Chili's», «Danimals», «Big Lots» og «Suave» har sagt at de ikke lenger ønsker å samarbeide med Stauffer, ifølge People.

Andre merker hun har tagget i innlegg tidligere, har også gått ut og sagt at de ikke har noe med henne å gjøre.

AVSLUTTET AVTALEN: Kate Hudson skriver i en kommentar på Instagram at hennes klesmerke ikke lenger vil jobbe med Myka Stauffer. Foto: Reuters / NTB scanpix
AVSLUTTET AVTALEN: Kate Hudson skriver i en kommentar på Instagram at hennes klesmerke ikke lenger vil jobbe med Myka Stauffer. Foto: Reuters / NTB scanpix Vis mer

Myka har også hatt samarbeidsavtaler med Kate Hudsons (41) klesmerke «Fabletics», og «Barbie». Flere har kontaktet dem på sosiale medier for å høre om de fortsatt samarbeider med Myka.

FOBI: Influenser Maren Turmo kan fortelle at tidligere opplevelser førte til en fobi hun nå velger å være åpen om. Video: Maren Turmo/Dplay/Rød Løper Vis mer

En Instagram-bruker spurte blant annet Kate Hudson om de fortsatt kom til å sponse influenseren med treningstøy.

- Avtalen med henne er avsluttet, svarte skuespilleren og takket brukeren for å bry seg.

«Barbie» har også fått flere henvendelser og svarer at de ikke har noen samarbeidsavtaler med Stauffer-familien nå, og at de ikke har noen planer om å samarbeide med dem i fremtiden.

Etterforskes

Etter at situasjonen til Stauffer-familien gikk viralt nylig, var det mange som lurte på hvor gutten har blitt plassert, og hvem som har fått ansvaret for gutten.

Delaware County Sheriff's Office skal, ifølge Buzzfeed News, ha samarbeidet med flere andre byråer for å etterforske saken. Kommunikasjonssjef Tracy Whited har sagt til nettsiden at myndighetene har bekreftet at de vet hvor gutten er, og at han ikke blir sett på som «savnet».

- Alle adopsjonssaker er konfidensielle, og må igjennom en grundig prosess med spesifikke krav og sikringstiltak. Det samme gjelder også i private adopsjoner. Det inkluderer blant annet å sjekke ut hjemmet og ta en bakgrunnssjekk av de nye foreldrene.

Myndighetene er i dette tilfellet sikre på at prosessen har gått riktig for seg, ifølge Whited.

Hun tilføyer at adopsjonen fortsatt er under etterforskning, og at de kommer til å snakke med alle barna i familien for deres egen sikkerhet.

LES OGSÅ: - Som å leve i et mareritt

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer