Vinter i Norge betyr ikke bare sludd, regn og isglatte veier. Vinter i Norge er også en tid hvor influensere og bedrifter går rundt i redsel for å bli nominert til prisen ingen vil ha: den beryktede Gullbarbien.
I 13 år har Press - Redd Barna Ungdom delt ut Gullbarbie-prisen til «den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst». Hvert år blir ulike kandidater nominert før norske ungdommer stemmer på hvem de mener fortjener prisen mest.
Tidligere har klesbutikken Brandy Melville og influenser Sophie Elise Isachsen (28), eller rettere sagt Sophie Elise AS, tatt med Gullbarbien hjem til troféhyllen.

Hastet til sykehus
Nå er også årets kandidatliste offentliggjort. På den finner man kleskjeden Zara, tannblekingsmerket Pro Whitening og realityprogrammet «Ex on the Beach Norge».
Dette er første gang et realitykonsept har blitt nominert til prisen.
I beskrivelsen av nominasjonen står det blant annet at programmet bidrar til økt seksualisering i mediebildet, og at tidligere deltakere skal ha følt på sexpress under innspilling.
- Burde skjedd for lengst
Tidligere deltaker Henrik Borg (28) sier han ikke er særlig overrasket over nominasjonen. Borg var å se i den aller første norske sesongen av skandaleprogrammet.
- Jeg er ikke kjempeoverrasket, opplegget er jo litt høl i hue, sier han humoristisk til Se og Hør.

Norges drøyeste kjendis
28-åringen legger til at han likevel liker balansen «Ex on the Beach» gir norsk TV.
- Jeg skal ikke ta det helt i forsvar, men samtidig er det deilig å ha en motpol til alt annet på TV. At noe fortsatt er som før.
Selv har han ikke følt på sexpresset som beskrives i Gullbarbie-nominasjonen.
- Jeg har ikke opplevd at verken jeg eller mine meddeltakere følte oss presset til noe som helst. Det var jo seksualisering av deltakerne, men det var også noe vi selv skrev under på.

Forholdet vekker oppsikt
- Samtidig er det leit at det er mange unge som ser på og at det er det de får servert. Jeg er egentlig overrasket over at en nominasjon ikke har kommet tidligere, det burde vært nominert for lenge siden.
- Ingen nyhet
Kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery, Hanne McBride, legger ikke skjul på at Gullbarbie-prisen er en pris de ikke vil ha.
- Prisen programmet er nominert til nå, er ingen pris vi ønsker oss. Jobben Press gjør, er viktig, og vi heier på ungdom som sier fra. Kanskje vi skulle brukt mindre kropp og mer varme i markedsføringen. Mindre pupp og mer humor? Det kunne også bidratt til å få vist frem programmets innhold bedre, innrømmer hun overfor Se og Hør.

Bisarr navneflause går viralt
McBride understreker imidlertid at de ikke er enige i alle premissene som ligger til grunn for nominasjonen, men at de ser frem til et møte med Press for å lytte til deres innspill.
- At populærkulturen er seksualisert, er ingen nyhet. «Ex on the Beach» speiler tiden vi lever i.
- Vår erfaring er at kritikerne av programmet gjerne ikke har sett stort på det de kritiserer. De har lest overskrifter, sett klipp uten kontekst, de har sett drama, men ikke etterspillet. Relasjonene, refleksjonene og diskusjonene rundt hendelsene i serien gir grobunn for debatt i «Ex»-villaen, men også utenfor TV-ruten, blant ungdommer og voksne. Det er verdifullt, mener kommunikasjonsdirektøren.
LES OGSÅ: - Grått på hverandres skuldre