Rihanna:

Nedtur for Rihanna

Artistens luksusmerke har kommet til veis ende.

FERDIG: Luksusgruppen LVMH skal ikke lenger satse på artist Rihannas luksusklær. Foto: Dimitrios Kambouris/ Getty Images/ AFP/ NTB
FERDIG: Luksusgruppen LVMH skal ikke lenger satse på artist Rihannas luksusklær. Foto: Dimitrios Kambouris/ Getty Images/ AFP/ NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For to år siden ble det kjent at artisten Rihanna (32) skulle lansere et luksus-motemerke med den franske motegiganten LMVH Moët Hennessy Louis Vuitton som investor.

Nå melder derimot flere medier, deriblant Business of Fashion og Womens Wear Daily at det er over og ut for klesmerket, bare to år etter lanseringen.

Felles beslutning

Klesmerket stoppet å dele på Instagram-profilen sin allerede 1. januar, og den siste kolleksjonen på nettsiden dateres tilbake til november i fjor.

- Rihanna og LVMH har blitt enige om avgjørelsen om å sette kleskolleksjonen og merket på vent i Europa i påvente av bedre tider, heter det i en uttalelse fra luksusgruppen.

SLUTT: To år etter lanseringen av Rihannas luksusmerke Fenty er det nå slutt. Foto: Charles Platiau / Reuters / NTB
SLUTT: To år etter lanseringen av Rihannas luksusmerke Fenty er det nå slutt. Foto: Charles Platiau / Reuters / NTB Vis mer

Prosjektet fikk for øvrig en finansiering på flere millioner kroner. Rihanna skal ha gått inn med drøye 293 millioner kroner, og luksusgiganten med 294 millioner kroner. Alt er imidlertid ikke tapt for Fenty-fansen.

LMVH planlegger nemlig å konsentrere seg om å støtte og utvikle Rihannas skjønnhetsmerker Fenty Beauty og Fenty Skin. De skal også bli mer involvert i Rihannas undertøyslinje Savage x Fenty.

Som nevnt var det i 2019 at det ble bekreftet at stjerna skulle starte luksusmerke under giganten LMVH.

Luksusmerket fikk som nevnt navnet Fenty, og var det første merket LVMH har grunnlagt siden Christian Lacroix ble startet tilbake i 1987.

RIHANNA JR: Åtte år gamle Ala'a Skyy, som tidligere har blitt sammenlignet med Rihanna, brukes til å reklamere for helseprodukter. Det vekker reaksjoner. Video: Rød Løper Vis mer

Skapte historie

Med Fenty ble Rihanna den første kvinnen som startet et eget luksusmerke under LVMH, og den første svarte kvinnen som ledet et LVMH-merke.

Den franske motegiganten står også bak merker som blant andre Dior, Fendi og Marc Jacobs.

- Å skape et merke som dette med LVMH er et utrolig spesielt øyeblikk for oss. Mr. Arnault har gitt meg muligheten til å utvikle et luksusmotehus uten noen kunstneriske begrensninger, sa Rihanna den gang i en pressemelding.

- Jeg kan ikke forestille meg en bedre partner verken kreativt eller businessrettet. Nå er jeg klar for at verden får se hva vi har skapt sammen, fortsatte hun.

VURDERER ANTREKKENE: Moteekspert og KK-redaktør Ingeborg Heldal vurderer antrekkene fra nattens Grammy-utdeling. Video: Getty Images Entertainment Video / Thea Hope Vis mer

Administrerende direktør ved LVMH, Bernard Arnault, sa på sin side at han var stolt over at selskapet fikk starte motehuset med Rihanna, og at han håpet det ble en stor suksess.

- Alle kjenner Rihanna som en fantastisk artist, men gjennom partnerskapet vårt med Fenty Beauty har jeg oppdaget at hun er en ekte entreprenør, en administrerende direktør og en utrolig leder. Hun har en helt naturlig plass hos LVMH. For å støtte Rihanna med å starte opp Fenty Maison har vi valgt ut et multikulturelt team, uttalte han.

LES OGSÅ: Her går det nesten galt for Rihanna

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer