«Lindmo»:

Nedslående beskjed

- Vil glippe veldig fort.

KUTTES: Vi får se mindre av Anne Lindmos talkshow «Lindmo» til neste år. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
KUTTES: Vi får se mindre av Anne Lindmos talkshow «Lindmo» til neste år. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Siden februar 2012, altså i nesten elleve år, har Anne Lindmo (52) ledet talkshowet «Lindmo» på NRK. Senest i år var hun nominert til Gullruten som beste programleder underholdning for fredagsprogrammet.

Onsdag denne uken kom derimot en nedslående beskjed.

Da statsbudsjettet ble lagt frem ble det klart at statskanalen mangler 300 millioner kroner, som fører til at NRK nå må stramme inn i budsjettet sitt. Det skal de gjøre ved å blant annet kutte i kanalens programmer, deriblant «Lindmo».

Talkshowet mister to programmer i vårsesongen, kunne underholdningssjef Christina Rezk Resar bekrefte.

Shabana Rehman gjester «Lindmo», der hun kan fortelle om oppløftende nyheter om kreftsykdommen. Video: NRK Vis mer

Nå skriver Dagbladet at talkshowet hvert år mister seertall, men om seersvikten er årsaken til kuttene er foreløpig uvisst. Ifølge Resar er intensjonen å kutte i programmer fremfor å kutte i stillinger.

POPULÆR PROGRAMLEDER: Anne Lindmo har vunnet flere gullruter for sin jobb som programleder. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
POPULÆR PROGRAMLEDER: Anne Lindmo har vunnet flere gullruter for sin jobb som programleder. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer

Ifølge avisen hadde «Lindmo» et seersnitt på 663 000 høsten 2020, mens det hittil i år har ligger på 462 000 - hvor enkeltsendinger har vært helt nede på 364 000.

- Har ikke programmet tempoet eller språket som trengs, vil de glippe veldig fort. Det skjedde med «Skavlan», nå skjer det med «Lindmo», forteller medieekspert og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl Fredrik Tangen overfor Dagbladet.

Tangen mener dette er årsaken til at «Kåss til kvelds» foretrekkes over de to veteranene.

- Det skal generelt sett mindre til før folk kjeder seg i dag, som betyr at seere forventer programmer til å være raskere, mer fargerikt og dagsaktuelt, legger han videre til.

LES OGSÅ: - Hadde tre elektrosjokk i uken

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer