SKÅLER I ROSA: Jan Thomas har laget sin egen rosévin med navnet Château Beaulieu. Under arbeidet besøkte han vinslottet med samme navn, som ligger i Provence i Frankrike.  Foto: Erlend Haugen/Se og Hør
SKÅLER I ROSA: Jan Thomas har laget sin egen rosévin med navnet Château Beaulieu. Under arbeidet besøkte han vinslottet med samme navn, som ligger i Provence i Frankrike. Foto: Erlend Haugen/Se og HørVis mer

Liker ikke alkohol - lanserer vin

- Jeg var litt skeptisk, innrømmer Jan Thomas.

SEOGHØR.NO: Kjendisstylist Jan Thomas (47) har mange jern i ilden. Denne uken lanserer han sin egen rosévin – en tre liters «bag in box» med navnet Château Beaulieu.

– Det er veldig spennende. Jeg har tyvstartet med å servere vinen til damene på «Jan Thomas Live»-turneen og de elsket den, smiler Se og Hørs Motepoliti, som har fokusert på designet og latt fagfolkene ta seg av smaken.

PRØVESMAKER: Ektemannen Christopher (t.v.) var med da kjendisstylisten prøvesmakte vinen i Frankrike. Foto: Erlend Haugen/Se og Hør
PRØVESMAKER: Ektemannen Christopher (t.v.) var med da kjendisstylisten prøvesmakte vinen i Frankrike. Foto: Erlend Haugen/Se og Hør Vis mer

– Alkohol er ikke en stor del av min hverdag – så jeg kan ikke ta kredit for smaken. De beste av de beste har hjulpet meg. Hvis jeg først drikker vin foretrekker jeg en rosé som ikke smaker så mye alkohol. Den må være lett, ikke så veldig aromatisk, en vår- og sommer-vin, forteller stylisten, som besøkte det franske slottet der vinen lages i fjor.

– Jeg trengte litt overtalelse før jeg sa ja. Jeg var litt skeptisk fordi jeg ikke kan noe om alkohol, og ikke synes jeg det er noe godt heller. Men det jeg kan noe om er design, moter og trender. Oppgaven min ble å designe en så kul «bag in box» at man vil ha den stående på bordet, istedenfor å gjemme den bort i skapet. Skape en ramme rundt en fantastisk rosévin.

Det er ikke tilfeldig at pappvinen er merket «Styled by Jan Thomas». Han har nemlig tatt direkte inspirasjon fra catwalken når han designet emballasjen.

KVINNEANSIKT: Jan Thomas har brukt sin ekspertise som stylist da han designet pappvinen. Emballasjen viser en kvinne iført vårens trender: aprikosrosa, blomster og blonder.   Foto: Se og Hør
KVINNEANSIKT: Jan Thomas har brukt sin ekspertise som stylist da han designet pappvinen. Emballasjen viser en kvinne iført vårens trender: aprikosrosa, blomster og blonder. Foto: Se og Hør Vis mer

– Vår/sommer 2014 dreier seg om aprikos, rosa, bronsefarger, blonder og blomster. Alt det har jeg brukt i designet. De som kjøper vinen vil kjenne igjen elementer fra visningen til min favorittdesigner Elie Saab.

– Jeg gleder meg til å se kvinner i alle aldre kle seg i lette pastellfarger, blomster, blonder – la seg inspirere av damen på boksen. Planen min er at denne damen skal få leve, til høsten kler jeg henne kanskje opp i høstmoter og lager en fantastisk rødvin.

Kjendisstylisten er ikke den som drikker mest vin selv. Men han har store planer om å servere vinen til kunder, kjendisvenner – og ektemannen Christopher.

– Christopher er min mest lojale fan og har hamstret flere bokser allerede. Han er mye mer glad i vin enn meg, så dette har han gledet seg til, avslutter Jan Thomas.

LES OGSÅ: Håndballstjernen fikk hjelp av Jan Thomas